Gergely Barót Kovács

April 18, 2021

Sütés információs pokol + Craft teszt

Sütés

Idén megvalósítottam régi tervemet, sütöttem kovászos kalácsot húsvétra.

Ez volt a harmadik sütésem kovászból. Kétszer készítettem vajas kiflit a kovászlabor postja alapján, most Szabi YouTube tutorialját követtem.

A végeredménnyel elégedett vagyok, de ez a bejegyzés most nem arról akar szólni hogy hogyan csináltam (erre ott a playlist), és milyen csudaszép lett a kalácsom. Sokkal inkább arról a jelenségről akartam írni hogy mennyire fájdalmas összeszedni kritikus információkat egy ilyen sütési projecthez.

Előre leszögezem hogy maximálisan tisztelem a kovászlabor alkotóját (Gabriella) és Szabit. A kovászlabor már 2017 óta megy, szóval a Gabriella már évekkel a pandémia előtt elkezdte közkincsé tenni a receptjeit. Szabi a COVID után kezdte el megosztani tudását, YouTube csatornáján és Facebook oldalán rengeteg féle pékárú elkészítésén végig vezet, ezeket playlistekbe is szedte (a youtubeos videók gyakorlatilag egy az egyben a Facebookos live bejelentkezései sorba téve).

Nagyon szimpatikus ez a hozzáállás, azonban miután mindkettő "tudástárjából" sütöttem már az a tapasztalatom hogy nagyon nem egyszerű.

A kovászlaboron nincsenek hivatkozások korábbi információkra. Szóval ha találsz egy receptet amit megsütnél és az mondjuk 2019-ből van, akkor az úgy íródott mintha azt feltételezné Gabriella hogy te végig követted és olvastad az összes postját 2017 óta. Hivatkozások nélkül leírja hogy használj XY típusú kovászt az etetésnél, hogy kelesztésnél milyen technikákat használj. Rengeteg időbe telt hogy kritikus információkat visszakeressek a régebbi cikkekből, és a cikkek alatti kommentekből.

Szabi megközelítése szintén nagyon nehezen hasznosítható utólag. Ő Facebook live bejegyzésekben "real-time" sütött meg több mindent. Nincs egy blog vagy fix oldal ahol ezek struktúráltan össze lennének foglalva. A videók playlistekbe vannak szedve YouTube-on, de ha teljes képet akarsz kapni akkor vissza kell keresni a Facebook bejegyzéseket is, amiket a live bejelentkezések előtt, közben és után írt meg. És ez sajnos nem minden. Random bele olvastam a kommentekbe az egyik FB postja alatt, és ott vettem észre hogy kritikus információk ott derültek ki, miután valaki rákérdezett. Szóval ha biztosra akarsz menni, akkor ki kell deríteni mikor jelentek meg a YouTube videókhoz kapcsolódó FB postok, és végig kell rágni az összes kommentet. Ez olyan populáris pékáruknál mint a húsvéti kalács kb 100-150 komment bejegyzésenként, amiből van egy tucat.

Agyrém. 

Biztos vagyok benne hogy emögött a jelenség mögött nem szánt szándék van. Egész egyszerűen nem gondolták végig a szerzők hogy az a tartalom amit gyártanak mennyire lesz hasznosítható olyanoknak akik ad-hoc kapcsolódnak be és nem követik munkásságukat, nincsenek benne a flowban.

Craft teszt

Amikor láttam a húsvéti kalácsnál hogy a kritikus információk összegyűjtése fel fog érni egy kutató munkával, döntenem kellett hogy hol szedem össze a tudni valókat. Rég óta ki akartam próbálni az új magyar startup termékét a Craft-ot.

Elkezdtem tehát összeszedni benne minden információt egy új jegyzetben. Az volt a célom hogy ha 1 év múlva újra a semmiből kalácsot akarok sütni, akkor egy helyen legyenek az infók. Idő intervallumok, mennyiségek, kommentekben elhangzott fontos kritériumok.

Ez lett a végeredmény. 

Első körben nagyon tetszik hogy két gombnyomással le tudom generálni ezt a fenti oldalt, ami egyébként tud dark mode-ot is, és meg tudom osztani bárkivel.

Ami még nagyon tetszik:
  • Nagyon egyszerűen lehet kereszt-linkelni. Úgy tervezem később felviszek majd ide egyéb hasznos tudást is a kovász neveléséről / etetéséről, és kereszt linkelni fogom a receptekkel.
  • Szintén könnyű létre hozni ízlésesen kinéző "info" szekciókat, amik alá a kigyűjtött kommenteket tettem be ebben az esetben.
  • Bármelyik sorból pillanatok alatt lehet al-oldalt csinálni. Szóval miután felvittünk egy kívánt struktúra váz-szerkezetét, baromi egyszerű kifejteni az egyes sorokat és mélyebbre ásni bennük, ott folytatni a dokumentálást.

Igazából egyetlen negatívumot tudok megemlíteni, és az a PDF export.
Alapvetően tetszik a megközelítés. Az al-oldalakat beteszi a dokumentum végére, és klikkelhető linkekkel lehet oda-vissza ugrálni.
Nincs lehetőség viszont arra hogy beállítsunk egyedi tördelést, és iszonyat béna helyeken képes betenni automatikusan oldal-töréseket. Pl elkezdődik egy új szekció, és rögtön az első sor után jön a törés. Nincs rá lehetőség hogy az új szekciót átmozgassuk a következő oldalra.
Ez mindenképp olyan funkció amin még sokat kell reszelniük.

Összességében nagyon tetszik, és tervezem hogy dokumentáljak benne további recepteket, illetve technikákat. Továbbá ezeket kereszt-linkelem majd az összes doksin keresztül. A végén lesz egy tudástáram amit bármilyen ponton meg tudok nyitni és pillanatok alatt minden hasznos információhoz hozzá tudok majd férni.

---
About me

About Gergely Barót Kovács