Martijn Aslander

March 27, 2021

Het begin van een zoektocht... Waarom werken mensen niet aan hun Digitale Fitheid?

nikko-macaspac-6SNbWyFwuhk-unsplash.jpg


Photo by nikko macaspac on Unsplash


Onderbewust vraag ik me dit al wel een jaar of tien af... Maar nu ik een groot deel van mijn tijd stop in het onderzoek naar alle aspecten van het Digitale Fitheid framework meer dan ooit.

Bijna alle kenniswerkers klagen over drukte of stress. Het werk is aan het einde van de dag nooit af. Veel aandacht gaat naar de te volle inbox die maar gevuld blijft worden als ware het een schutting waar iedereen maar van alles overheen mag gooien. Onze vrije tijd is geen ontspanning meer door iets dat time-confetti heet, en we hebben geen idee van de impact op op ons brein van 'attention residue' zoals Cal Newport dat in zijn nieuwe boek noemt.

Maar wat maakt nu dat mensen te druk zijn om aandacht te besteden aan het verbeteren van hun digitale fitheid. Zelfs mensen die weten dat je al gauw 40 uur per jaar kunt besparen met tovertypen, en filters instellen in je mail vertikken het om ermee aan de slag te gaan. Het voelt alsof mensen zo hard aan het watertrappelen zijn om boven water te blijven dat ze niet doorhebben dat ze in water liggen dat zo ondiep is dat je alleen maar je benen hoeft te strekken.

Goede kans dat er iets anders aan de hand is. Angst? Weerstand? Frustratie? Allemaal?

En waarom is er niet of nauwelijks aandacht van HR-afdelingen en beslissers voor dit terrein? Het terrein dat mensen vele uren per dag kluistert aan schermen. Zijn zij bang en onwetend? Komende maanden ga ik hier flink mee aan de slag. 

Er was ons altijd beloofd dat computers voor minder werk en drukte zouden zorgen. Maar velen zijn slaaf van de computer en smartphone in plaats van andersom.

Mocht je aanknopingspunten hebben; laat het me weten!

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid