Martijn Aslander

June 17, 2024

Mijn bespiegelingen op WWDC 2024, Apple's jaarlijkse keynote

082F44EE-B712-4486-89D6-A9089725A9AD.jpeg


Zoals elk jaar organiseerde ik een samenkomst van geïnteresseerden voor de jaarlijkse developers conferentie van Apple. Vanaf dag 1, vér voordat de eindgebruikers die software in handen krijgen weten wat alle besturingssystemen van Apple gaan kunnen na de updates is goud voor mij.

Dat samen met anderen bekijken en duiden is heel bruikbaar en leerzaam. Dit keer deed ik dat samen met BusinessWise, het nieuwe DPG-platform voor persoonlijke ontwikkeling en groei. En voor het eerst zonden we het nagesprek live uit, vanaf Seats2Meet Utrecht die de locatie heel genereus ter beschikking stelde.

Dat gesprek kun je hier terugkijken. Onder leiding van Damla Kartel, gepokt en gemazeld in de tech-wereld, beschouwde ik samen met Job van den Berg van AI.nl en Wout Funnekotter , hoofdredacteur van Tweakers.nl de stortvloed aan nieuwtjes. In het publiek zat een enorme bak aan kennis, ervaring en duidingskracht, met boeiende types als Vincent Everts en Aragorn Meulendijks.

Op deze plek zet ik mijn eigen inzichten op een rijtje.

Wat me opviel dit jaar is dat enthousiast zijn over de hard- en software die mijn leven al sinds 2004 een stuk makkelijker en slagvaardiger maakt, je de nickname fanboy oplevert. Ik blijf me daar over verbazen. Ik volg het bedrijf op de voet, gezien de impact die het heeft op meer dan een miljard mensen. Ik vind het niet persé een heel sympathiek bedrijf. En op dat punt blijf ik heel kritisch, zoals het hoort bij een tech-gigant met zoveel marktmacht. Goed dat overheden daar steeds scherper en kritischer op zijn. Maar dat wil ik graag scheiden van de zaken waar ik meer dan enthousiast over ben.

Het gebruiksgemak, en de user-interfaces die de ontwikkelaars van Apple en de ontwikkelaars van alle apps maken zijn een lichtjaar verder dan wat ik op Android en Windows tegenkom. Sinds ik met Digitale Fitheid óók die platforms moet bedienen ontkom ik niet aan het vaker geconfronteerd zijn met dat spul dan me lief is. Mark zag me ooit letterlijk wit wegtrekken tijdens een sessie nadat ik te lang met Windows instellingen moest klooien.

Ik vind computers stom. Als ik kan kiezen tussen vijf belletjes of één mail, dan kies ik voor bellen. Sommigen vinden dat storend, maar die hadden dan maar de telefoon op stil moeten zetten 🤣.

Dus ik wil zo kort mogelijk met die apparaten te maken hebben voor mijn werk. Tenzij ik media in welke vorm dan ook consumeer, of niet bestaande monstertjes mag vangen (Pokémon). Welhaast obsessief ben ik voortdurend bezig om workflows voor al dat ik doe te verbeteren. En met het uitleggen aan anderen wat ik erover ontdekte, zodat zij er ook wat aan kunnen hebben.

Maar goed, de WWDC24!

Ik zat er in 2005 zelf tussen in San Fransisco, toen Steve Jobs de overstap op Intel aankondigde waardoor je ineens Windows kon draaien op een Mac. Het is echt bedoeld voor geeks en ontwikkelaars, die vanaf dag één met Apple engineers alle ins en outs van de nieuwe software en besturingssystemen kunnen doorgronden. Een echte en hechte community. Maar voor nerds.

De typische Amerikaanse tone-of-voice, vol woorden als amazing, incredible en kreten als 'the best ever' zijn op een conferentie als deze nog erger. De hyperbool als stijlmiddel. Daar moet je doorheen kunnen of willen kijken.

De eerste shots van deze keynote, met een vliegtuig vol Apple-parachutisten vond ik de beste ooit.

Het eerste uur kwam het woord AI en intelligence, net als het concept neural engines veel langs. In een moordend tempo volgden de updates over VisionOS, tvOS, WatchOS, iPadOS, IOS en MacOS.

Vorig jaar keken we samen naar de lancering van de VisionPro, waar ik dit over schreef. Daar hoef je de komende paar jaar nog niet te veel van te verwachten, maar ik vermoed dat dit één van de beste producten en zetten van Apple ooit zal gaan worden. Maar gezien de bijzondere aard van een computer zónder muis, toetsenbord én beeldscherm snap ik dat Apple een lange aanloop neemt op deze manier om ontwikkelaars aan het denken en creëren te zetten. Wellicht zit ik er naast, maar daar durf ik een doos goede wijn op te zetten. Op dit vlak weinig nieuws, behalve dan dat ie binnenkort in Europa te koop is. Vermoedelijk beschik ik er zelf dit najaar over.

AppleTV is momenteel een beetje wat HBO was tijdens de opkomst van Netflix. Kwaliteit vs kwantiteit.
Ik heb toegang tot de meeste streamingdiensten, die ik bekijk vanaf mijn AppleTV apparaat. Snel en overzichtelijk. Het aanbod van series van Apple TV is kwalitatief hoog ten opzichte van Netflix. Sympathiek, goed gemaakt en op zijn Apple's. In de update was ik het meest gelukkig met een van Amazon Prime afgekeken functie, Insight. Tijdens het kijken wil je soms weten wie de acteurs zijn en waar je die nog meer van kon kennen. En welke muziek er momenteel speelt. Hier kun je lezen hoe dat gaat. Een hele fijne functie waar ik veel aan ga hebben.

Tim Cook heeft herhaaldelijk gezegd dat de grootste maatschappelijke bijdrage van Apple in het gezondheidsdomein zal zijn. Dat dossier volg ik al jaren op de voet. Dit najaar wordt het kunnen bekijken van gezondheidsdata weer een stuk beter en makkelijker. Ergens de komende jaren verwacht ik dat de watch non-invasieve glucose-metingen mogelijk gaat maken. En dat zou zomaar een enorme gezondheidsrevolutie kunnen veroorzaken. Realtime je bloedsuikerspiegel kunnen zien stijgen en dalen na bepaald eten en drinken? Poeh. Dat wordt wat hoor.

Mijn nieuwe iPad Pro heeft een verborgen extra 4GB RAM aan boord. Daar kwamen ze achter tijdens het openschroeven. RAM is nogal duur en de verwachting is dat in september, met de lancering van de nieuwe iPhone we heel concreet extra verrassingen op AI gebied gaan krijgen. Ik vermoed dat die 4GB een groot lokaal taalmodel gaat bevatten waardoor ik meer en sneller lokaal op mijn apparaat met AI kan doen. De updates voor dit jaar waren kleine, slimme incrementele verbeteringen. De rekenmachine-app is een waar wonder, net als handschriftherkenning. Mijn favoriete Whiteboard app Freeform is weer een stukje beter. Je kunt (goed beveiligd) nu op afstand met iemands toestemming een ander iPadscherm overnemen en dat is een uitkomst als je zoals ik met regelmaat je moeder een paar honderd kilometer verder ergens mee moet helpen.

IOS18, de nieuwe update voor de iPhone bevat een hoop gimmicks. Wat fijn en praktisch is, is dat de aanpasbaarheid van knopjes en buttons in de interface hoger is dan ooit. En in combinatie met widgets en de opdrachten-app wordt dat helemaal krachtig. Mijn favoriete nieuwe functie is iPhone Mirroring, die er voor zorgt dat ik de volledige functionaliteit van mijn telefoon op mijn Mac kan zien en draaien. Inclusief het verwerken van berichten en het opnemen van de telefoon. Verder komt er een aparte app voor wachtwoorden, waar een hoop mensen veel aan gaan hebben. En je kunt vanaf IOS18 telefoongesprekken (met toestemming van de ander) opnemen en laten transcriberen dankzij AI. Hier een overzicht met alle overige features. Ik vermoed dat tegen de tijd dat de nieuwe iPhone in september uitkomt, er nog wel wat nieuwe extra functies bijkomen die nog niet zijn aangekondigd en met AI te maken hebben.

Sequoia, de nieuwe versie van MacOS kreeg op zich niet een spectaculaire update. Maar onder de motorkap is er flink gesleuteld aan tal van functies die de gebruikservaring fijner, beter en sneller maken. De kracht zit in de manier waarop op tal van manieren AI wordt geïntegreerd om een persoonlijk profiel van jou op te bouwen dat je op alle manieren kan ondersteunen, met je privacy voorop op manieren die de bestaande AI-aanbieders nooit zouden kunnen.

Een digitale assistent moet jou en je hele context leren kennen om frictieloos van waarde te kunnen zijn op het juiste moment en op de juiste manier. Hier verwacht ik veel van mijn Apple, en deze updates zijn bedoeld om alle apparaten en jouw persoonlijke data nog beter voor te bereiden op samenwerken met AI.

Er is overigens een hoop toegevoegd aan MacOS en IOS dat vooral de generatie onder de 25 jaar lijtk te bedienen, zoals veel beeldtrucs, en aanpasbare emoji en meer van zulks. Niet voor mij, maar ik wed dat mijn kids (die nog geen smartphone mogen) er dol op gaan zijn.

Het tweede deel van de conferentie ging over Apple Intelligence. Apples versie van AI zeg maar.
In mijn optiek heeft Apple een tijdje goed gekeken hoe het gaat met AI, de toepasbaarheid, de risico's en de business-case. En toen bedacht hoe ze de voordelen konden aanbieden aan de gebruikers zonder de nadelen.

Daar zijn de meningen flink over verdeeld, ook tijdens onze talkshow, zo bleek. Er is een flinke groep mensen die roept dat Apple achterop raakt, niet meer voorop loopt en haar rol als innovator kwijt is. (de aandeelhouders denken daar overigens anders over) Maar Apple met peren vergelijken blijft een lastige. Natuurlijk heeft Apple door dat er van alles speelt en beweegt rondom AI. Maar de natuur van dat bedrijf is dat ze verdomd goed weten wat ze waarom doen. En ze kunnen het zich financieel veroorloven om de kat uit de boom te kijken om vervolgens toe te slaan. En dat is wat mij betreft exact wat er vorige week gebeurde. Ben Thompson van Stratechery vatte het goed samen in dit blog; Ze zijn precies op tijd met AI.

Een van de beste tech-reviewers van de wereld, Marques Brownlee voelde Tim Cook aan de tand. Boeiend om te kijken.

De meeste functies komen dit najaar pas beschikbaar. Via mijn developers-account kan ik er al eerder mee spelen. Ontdek ik iets gaafs, dan zal ik dat hier of op Digitale Fitheid delen!

One more thing: de duurzaamheidscomponent van dit alles. AI, en vooral generatieve AI slurpt nogal wat koelwater en stroom op. Dat doen datacenters zowieso en dat is niet best. Als die meer dan een miljard Apple gebruikers ook nog eens massaal AI gaan gebruiken dan zou dat de tientallen(!) miljarden die het bedrijf pompte in haar duurzaamheidsambities zomaar teniet kunnen doen.  

Ik voorspel dat Apple dat niet laat gebeuren en er zijn voortekenen dat ze hun eigen AI-chips en servers gaan runnen. Op een manier die veel energie-effecienter is dan de concurrentie. En daar zouden ze op termijn zomaar eens een groot concurrentievoordeel te pakken kunnen hebben.  Duurzaamheid als businessmodel? Laat dat maar aan Apple over. 

Het doet me denken aan de quote van Nicholas Klein (niet Gandhi) die zei:

“First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you,

In de meeste markt die Apple betrad kwamen ze businesswise als winnaar uit de bus. In de segmenten smartphones, tablets, laptops en horloges zijn ze qua winstgevendheid marktleider. 








About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid