Martijn Aslander

October 10, 2021

Obsidian; Down the rabbit hole....

1*icd2Sh0xcML7BaJNNyVmUw.png


De zoektocht naar krachtig PKM-gereedschap voor mijn PersonalOS gaat immer door. Snappen hoe om te gaan met mijn informatiekapitaal en hoe die liquide te maken is en blijft diep fascinerend. Ik denk dat PKM vele sleutels bevat voor tal van vraagstukken in organisaties en in de samenleving.

Zoals Erwin en ik al schreven in 2010, veel informatie (puzzelstukjes) voor vraagstukken is er wel, maar ligt op de verkeerde plek en kunnen we niet of veel te traag vinden.

Volgens een onderzoek van Microsoft zijn we momenteel zo'n 240 uur per jaar aan het zoeken en compenseren we naast dit gegeven zo'n 40 dagen(!) per jaar aan wat we alweer vergeten zijn en dus maar opnieuw doen. Logisch dat iedereen druk is :). Persoonlijk informatiekapitaal kunnen opslaan, en terugvinden en kunnen inzetten wordt één van de grootste opgaven én kansen van mensen en organisaties.

Al merk ik keer op keer dat bijna niemand aandacht heeft voor dit stukje, en helaas kunnen we op de meeste mensen die zich professioneel inzetten voor informatie in organisaties, de dienst DIV niet echt rekenen. Die zijn zo druk met grote systemen en regelgeving dat ze de bedoeling en werkbaarheid deels aan het vergeten zijn. En dat is jammer en niet nodig.

Ondertussen lees en leer ik me suf op dit thema en afgelopen week vielen er nogal wat kwartjes. Na Workflowy, Notion, Miro en RoamResearch stond er nog één tool te wachten om uitgeprobeerd te worden. Obsidian. Ik installeerde het vorig jaar al, maar de leercurve leek nogal stijl. Na een geweldig betoog en een demo van Joost Plattel op een klanten- en ambassadeursdag van Digitale Fitheid begon ik met klooien (de video van de demo komt binnenkort online).

Na het lezen van wat blogs, en het zien van wat videos erover begon ik te klooien met Obsidian. En wat hulp en telefoontjes verder lag ik een halve nacht wakker van de mogelijkheden die ik zag en trok ik de stoute schoenen aan en migreerde in een paar uur(!) mijn hele PersonalOS dat in RoamResearch zat naar Obsidian. Ik was gefopt. De leercurve in met Obsidian léék welliswaar stijl maar was het in het geheel niet!

Ik vermoed dat de meeste mensen die niet bang zijn om een beetje te klooien met hun computer het in een paar uur onder de knie hebben. En de meeste mensen die veel met een computer werken in een paar dagen.

Die investering in tijd en moeite en heus wat fouten is het waard.  Snelheid van je eigen kennis en informatie levert zoveel op, daarin investeren (we helpen je er bij Digitale Fitheid graag mee) is één van je beste investeringen ever.

Pijler 4 van Digitale Fitheid is wat mij betreft de belangrijkste van het Digitale Fitheid Framework. Het is een oplossing voor een niet gezien meer zeker wel gevoeld probleem van mensen en organisaties. De grote Office-suites van de afgelopen 20 jaar, Lotus, Google en Microsoft voorop zijn allemaal document-georiënteerd. En vanuit de historie is dat zo gegroeid en logisch. Maar ze gaan allemaal voorbij aan de behoeften van de eindgebruiker. Dat komt overigens ERG vaak voor als het gaat om IT-creaties 😂

Als je je eigen informatie niet snel kunt opslaan, vinden, ordenen, her-ordenen, filteren, sorteren en delen, dan heb je een probleem. En als dat dagelijks vele malen gebeurt dan zou je daar iets aan moeten doen. Ik denk dat een veel groter deel van burn-out dan we ons nu realiseren wordt veroorzaakt door dit gegeven.

PKM houdt zich dus vooral bezig met het zelf oplossen van dit persoonlijke informatieprobleem. Zelf merk en weet ik al jaren, dat investeren in dit soort zaken me erg veel oplevert. Zowel in tijd als in een flinke slagkracht. Ik vind het niet erg om 100 uur te investeren als ik er jaarlijks 125 uur voor terugkrijg. Want vijf jaar later staat die investering niet in verhouding tot de opbrengst. Vandaar dat ik na een nachtje doorhalen met Obsidian héél vrolijk opstond.

Obsidian is snel. Bliksemsnel. Veel sneller dan alles dat ik ooit eerder zag op het gebied van informatie- en takentools.

Obsidian is gratis en dat blijft het ook. Het lijkt in het gebruik op het best prijzige RoamResearch en heeft een enorme hoeveelheid gebruikers die steeds opnieuw handige open-source plugins maken die je eigen informatie makkelijk verrijken en ontsluiten op manieren waar informatiemanagers van grote organisaties alleen maar van kunnen dromen.

Obsidian draait lokaal. Een enorme pré voor mensen die bij de overheid werken en bang zijn voor data-lekken. Daarnaast kun je het ook op je eigen server of via iCloud syncen met je mobiel. Op deze manier heb ik alle informatie snel bij de hand.

Het enige dat serieus veel denkwerk kost is dat je voor jezelf moet nadenken hoe je je eigen informatie wilt structureren en ontsluiten. Je moet als het ware je eigen persoonlijke ontologie gaan uitdokteren. En dit is prima te doen maar kost tijd en denkwerk. En is tevens supergaaf. Want het dwingt je om op diep niveau na te denken over je eigen leven en de verbanden tussen wie je bent, en wat je doet. Over de assen van het verleden, het heden en de toekomst.

Persoonlijk en maatschappelijk succes zijn in flinke mate afhankelijk van je sociale kapitaal. Toegang hebben tot je eigen informatiekapitaal is daarbij crucialer dan je denkt.

Nieuwsgierig naar Obsidian? Kijk eens naar dit filmpje, en lees deze blogs eens en dan heb je een beetje een idee van de mogelijkheden! Task-plugin, Cross-reference-plugin ( en een blog erover)

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid