Martijn Aslander

November 19, 2021

Obsidian plugins, turbo's en hefbomen op je PKM en informatie

mediamodifier-isA8_lAgDjE-unsplash.jpg


Afgelopen weken heb ik meerdere mensen die naar aanleiding van mijn posts over Obsidian enthousiast werden met heel veel plezier geholpen met hun eigen setup. Het leuke daarvan is dat ik daardoor leer hoe ik het moet uitleggen, en waar mensen tegenaan lopen.

De basis van Obsidian leren is erg eenvoudig. Maar zodra die een beetje op orde is, wil je met die waardevolle informatie kunnen toveren. En voor de meeste dingen die je zou wensen is er vaak al een oplossing bedacht door iemand anders. Via de Obsidian Community kun je heel veel handige plugins vinden die eenvoudig te installeren zijn. Soms heb je voor de ene plugin nog een andere nodig, maar een beetje geduld en hulp vragen doet wonderen.

Ik snap zelf maar weinig van HTML, databases, XML en queries. Gelukkig maakt dat niet uit. Met een heel klein beetje hulp van anderen, en in mijn geval vaak Joost Plattel kom ik een heel eind.

Een van de hefbomen die me zo enthousiast over Obsidian maken is een plugin die in mijn hoofd "slimme sticker op een doos" heet.

Hij heet AidenLx's Folder Note die alleen werkt als je deze (Folder Note Core) ook hebt gedownload via de app.

Zoals je op onderstaand plaatje kunt zien, heb ik in Obsidian een paar mapjes gemaakt volgens de PARA-Methode. Maar sommige van die mapjes zijn onderstreept. Met die Folder Note plugin kan ik van de map zelf ook een pagina maken. Dus als ik er op klik kan ik informatie erop kwijt. Alsof je een sticker op een doos plakt om te schrijven wat erin zit.

Dat kan natuurlijk van alles zijn. Een korte verwijzing, een slimme link die je met [[ ]] aanmaakt, of een hele index. Maar als je er een slimme query in plakt, dan krijg je magie.



Schermafbeelding 2021-11-19 om 12.29.54.jpg



Ik voorzie sommige, hele specifieke pagina's van extra metadata. Bij Obsidian kun je een pagina beginnen met iets dat Frontmatter heet.

Een soort beginnende beschrijving van waar die pagina over gaat. Het mooie is, en dit werkt ook als een malle op mijn mobieltje, is dat je dat gewoon eenmalig kunt instellen via een template. Daar gebruik ik overigens de Templater plugin voor, die ik een andere keer zal beschrijven.

Door een pagina over een boek als volgt te starten, kan ik er ineens slimme dingen mee doen:

---
Category: Boeken
#boek
---

[[Boek]] [[📚 ]]
        - [[Auteur]]
        - Ondertitel:
        - Verschijningsvorm:
        - Hoe kwam ik er aan:
        - [[Aanbevolen door:]]
        - [[Getipt aan:]]
        - [[Datum Boek eerste keer:]]
#lezen/begonnen



Hierdoor 'weet' Obsidian dat er sprake is van een 'boek' en dat de #lezen/begonnen iets verteld over mijn leesstatus van dat boek.

Door deze query in de Folder Note van de map Boeken te plakken:


Schermafbeelding 2021-11-19 om 12.38.09.jpg



Genereert Obsdian automagisch deze pagina, en heb ik ineens overzicht van wat ik aan het lezen ben:



Schermafbeelding 2021-11-19 om 12.39.33.jpg



Het enige dat ik hoef te doen is van een boek de tag aan te passen om hem in of uit deze lijst te halen.

Met een beetje tweaken en taggen kun je hier hele gave dingen mee doen.

Ik gebruik het vooral om de status van mijn optredens inzichtelijk te houden en om overzicht te houden op van alles en nog wat.

Het mooie is dat ik het gevoel heb een enorm krachtige database te hebben zonder dat er in feite een database is. Ik hoef maar kleine slimme stukjes metadata toe te voegen aan een klein text(.md) bestandje om er hele snelle krachtige dingen mee te kunnen doen...






About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ