Martijn Aslander

July 2, 2023

Te gast bij Serious Play in Business - Een geweldige ervaring!

A697DDE8-61FC-4EC2-AA34-C41823E6CD05_1_105_c.jpeg



Op de foto hierboven zie je allemaal lintjes. Ik was met een ploegje fijne mensen te gast op het ge-wel-dige evenement Play in Business. Georganiseerd door Nancy en Irma. Nancy ontmoette ik jaren geleden toen ik mocht spreken op een Drupal-evenement van haar man, en in coronatijd dook ze op in de Co-werkclub van Mike. Ik bezoek zelden een evenement als deelnemer, maar ik voelde aan dat ik hier moest zijn. Dit jaar won een boek over het belang van spel in organisaties de felbegeerde Managementboek van het Jaar prijs.

De meeste organisaties en mensen nemen werk veel te serieus. Het nadeel daarvan is tweeledig. Als je de hele tijd in een ernstige, serieuze modus staat, ben je je brein flink aan het belasten. Een change of scenery of activiteit doet wonderen, en een serious game (spelen voor volwassenen) doet wonderen. Je leert je collega's of samenwerkingspartners op een andere manier kennen, ontdekt talenten bij jezelf of anderen en verwerft op speelse manier nieuwe inzichten.

Ook voor creativiteit en innovatie is spelen belangrijk. Van perspectief wisselen, spelenderwijs belachelijke ideeën opperen zodat er in elk geval een paar wezenlijke en briljante tussen zitten is evenzo waardevol voor organisaties. En de lol die het oplevert is ook veel waard.

Er blijken best veel clubs te zijn die ervaring hebben met het slim inpassen van spel in organisaties en die waren allemaal op één plek. Het Geofort in Herwijnen. Een toplocatie voor iets als dit. Er was een prachtig programma vol workshops en dergelijke en een afsluitende keynote van Erik Scherder. Maar dwars door dit alles heen was er dus een spel. Bij binnenkomst van het evenement kreeg iedereen een badge. En daarop een figuur.

Ik had de spion. En een kaart die aan twee kanten was bedrukt. Vol opdrachten waarvoor je op zoek moest in dat fort naar informatie, je fysieke dingen moest doen of waarvoor je op zoek moest naar deelnemers met dezelfde badge of juist een andere. Een hele leuke manier om mensen te verbinden op een evenement. Van alles moest je foto of videobewijs maken, en die bij de balie laten zien. Per opdracht kreeg je stempel en bij een horizontale of vertikale volle rij stempels kreeg je dus een lintje.

Maar wat helemaal ingenieus was; op de achterkant stonden alle sponsors en partners. Ook daar kon je een stempel halen, met een opdrachtje die je bij de stand kon halen. Op de achterkant stond tussen de alle opdrachten: "Zorg voor een volle stempelkaart van de partners". Dus de enige manier om alle lintjes en vakjes te scoren was bij alle standjes langs.

Ik moest helaas door naar een lezing in de middag. Maar zoals je op de foto kunt zien had ik ze voor 12.00 allemaal te pakken. Ik sprak hierdoor heel kort met heel veel mensen, met wie ik inzichten en ervaringen uitwisselde. Wat een rijkdom aan contacten, inzichten en ervaringen. En dat in één ochtend.

Volgend jaar is het op 28 juni en ik ben weer van de partij. Maar dan de hele dag! Petje af voor de organisatie!

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid