Martijn Aslander

May 4, 2022

Waarom ik geen fan ben van belafspraken

Zo! Een van de grootste ergernissen uit mijn werk ben ik hard aan het verbannen. De belafspraak.

Ik heb er een pesthekel aan. Er zijn veel mensen die beweren dat tijd te managen is, maar ik geloof er niet in. De omstandigheden waarin je verkeert verschuiven om de haverklap; zeker in mijn leven. Er gebeuren mooie dingen, verdrietige dingen en opwindende dingen. Allemaal zaken die impact hebben op je gevoel, en je energie. Daarom is het niet wonderlijk dat het soms bijna voelt alsof ik kan toveren op sommige momenten als ik helemaal in flow ben. En uitermate verklaarbaar waarom ik soms echt even niks wil.

En natuurlijk 'moet' er van alles waar je niet aan ontkomt.  Belafspraken vallen daar niet onder, zo heb ik besloten. Te vaak voel ik me gedwongen tot schuiven in agenda's, vooral als ineens meer mensen tegelijk met je willen kletsen en er nog meer agenda's afgestemd moeten worden. 

De oplossing bleek verrassend simpel: 

De reden voor een belafspraak is dat iemand persé met je wil kletsen. En dat is helemaal prima. Als dat een groepje iemanden is, dan is er altijd iemand die dat het liefste wil. Dus sinds een tijdje geef ik aan elke secretaresse die persé een belafspraak wil dat degene die met me wil kletsen even een sms of Whatsapp bericht moet sturen. Meestal reageer ik daar binnen een paar uur op. In negen van de tien gevallen lukt het dezelfde dag wel om even te bellen, desnoods een dag later.

Mensen die daar niet tegen kunnen hebben überhaupt niks aan een gesprek met mij lijkt me :)

Opgelost!

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid