Gergely Barót Kovács

March 15, 2021

Stadia élmények

A "casual és HC játékos" spektrumon középtől kicsit balra helyezkedem el hogy ha jellemezni kell engem. Nem akarok konzolt venni és gamer PC-t se építeni, mert nem használnám ki őket. Ugyanakkor többre vágyom mint a mobil játékok. Például ha beesik egy Cyberpunk 2077 kaliberű játék azzal szívesen játszanék.

Logikus volt tehát számomra hogy az itthon kb pont a Cyberpunkkal együtt elinduló Stadia-t kipróbáljam. Nem kell százezreket költenem hardverre, csak kifizetem a játékot, opcionálisan feliratkozom a havi 3000 Ft-os Pro csomagra amivel 4K-ban is tudok játszani és kész is vagyok.

Óvatos indulás


Szkeptikus voltam hogy mennyire működhet jól ez az egész koncepció nálam. Voltak problémák az itthoni internetemmel, csak úgy vakon nem szívesen dobtam volna be a Cyberpunk árát még akkor sem ha állítólag elég flottul megy a visszatérítés folyamata.
Szerencsére van lehetőség 1 hónapig ingyen kipróbálni a Pro verziót, így beregisztráltam és leszedtem pár ingyenes játékot hogy megnézzem milyen a platform nálam. (Hitman 2, Sniper Elite játékokkal)

A tapasztalat vegyes volt, de inkább pozitív. A 2015-ös laptopomon sokszor beszaggattak a játékok, 2019-es gépen viszont sokkal jobban működött. Igaz néha ott is megakadt, de ez nagyon ritka volt. Megvettem végül a Cyberpunkot és nem bántam meg, az újabb évjáratú laptopon tökéletes játékélményt adott. Miután megjavítottam az internetemet a ritka beszaggatások is teljesen megszűntek.
Szóval végül nagyon jól kiadta nálam. Nem kellett drága vasat vennem, a játék árát kellett kifizetnem, és teljesen jó élményt kaptam.

Ekkor ott tartottam hogy laptopon tudtam játszani de TV-n nem. A Cyberpunkkal ez nem volt probléma, az nálam az a játék amit inkább bill + egérrel irányítok. Február végén azonban leárazásra került a Fallen Order, és elkezdtem gondolkodni hogy ezt a kanapéról kéne játszani a nagy TV-n. Napi 6-8 órát ülök a laptop előtt munkámból adódóan, tehát játékoknál amik nem igényelnek precíz célzást és látványosak ha lehet inkább a nagy TV-n, kanapéból, kontrollerrel szeretnék játszani.

Stadia-nál ezt úgy lehet kivitelezni ha szerez az ember egy Chromecast Ultra-t, és valamilyen támogatott kontrollerrel összeköti.

Stadia Premiere Edition: Stadia Controller + Chromecast Ultra



Ekkor akadtam bele Zsolt tweetjébe, akinél sajnos nem vált be úgy a szolgáltatás mint nálam. Szaggatásokat tapasztalt és ki is dobta őt játék közben gyenge internet kapcsolatra hivatkozva. Lecsaptam a lehetőségre és jeleztem neki hogy meg akarom venni a Premiere Edition szettjét. Volt bennem egy kis para hogy mi van ha nálam is problémás lesz, de úgy voltam vele hogy ha laptopon jól teljesített akkor ezzel se lehet gond.
Legrosszabb esetre úgy terveztem megtartom a Chromecastot - elvégre ha egyszer vége lesz a pandémiának és jöhetnek újra vendégek akkor jól fog jönni ha Androidos barátok is ki tudnak tenni tartalmakat a TV-re egyszerűen. A kontrollert pedig megpróbáltam volna tovább adni.

Szerencsére nem lesz erre szükség, bejött az a tippem hogy ha laptopon minden zsír akkor ezzel se lesznek gondok. 3 napja játszom a Fallen Orderrel, és teljesen folyamatosan megy 4K HDR-ben. Mellette párom sokszor hallgat streamről zenét, vagy akár youtube videókat is néz. Tényleg nem gondoltam hogy ennyire jól fog muzsikálni. Tippre egyébként vastagon benne van ebben az élményben hogy M4 Deco szórja a hálózatot.

A kontrollerről íme egy pro/kontra lista:

Pro:
+ Jack dugó van rajta, tök jó hogy pillanatok alatt rákötöm a fülest és tudok játszani úgy hogy nem zavarok másokat (pl este)
+ semmi lagot nem tapasztaltam vele. Ez ugye nem triviális, mert valami fekete mágia keretében a Wifi-hez csatlakozik és összedolgozik a Chromecastal. Voltak bennem kételyek, de teljesen olyan érzés mintha helyi konzolon játszanék. A Fallen Orderben rengeteg ugrálás, "Tarzanozás", kicentizés van. Amikor Storm Trooperek lövöldöznek rád ott is a megfelelő pillanatban kell gombbal reagálni hogy a fénykarddal pont úgy pattintsd vissza a lövedéket hogy azzal megöld őket. Szóval kritikus hogy jó ritmusban, jó időben cselekedjünk. Ha csak a másodperc tört részét késne a kontroller a képhez képest már akkor játszhatatlan lenne a játék. Nem az, tényleg semmi késés nem tapasztalható.

Kontra:
- a gombok nagyon hangosak rajta. Esti játéknál zavaró.
- nem tud ugrálni eszközök között. Ha összepárosítod pl TV-vel, akkor ahhoz van fixen rendelve, nem tudok átváltani pl laptopra. Először unlinkelni kell TV-ről és utána lehet laptopra linkelni. Ezt az unlink-link haccacárét minden egyes alkalommal el kell játszani ha más eszközön akarsz játszani. Baromira nem értem ezt miért nem tudták kényelmesebben megoldani.
 

Ez a jövő?


Nem mondom hogy mindenkinek jó megoldás a Stadia.
Ha valaki nagyon sokat játszik valószínű jobban jár egy dedikált hardverrel (konzol, gamer PC), már csak azért is mert ha 4K-ban Stadiazunk akkor óránként 20GB forgalmat is tud generálni. Az internet elérés minősége is kritikus kérdés.

Ha viszont olyan vagy mint én, tehát évente csak 1-2 AAA játékkal játszanál, stabil és gyors interneted van akkor ez egy valós és költséghatékony alternatíva. A 4K-s felbontást jóvá hagyó Pro előfizetés havi rendszerességű. Tehát ha épp nincs játék amivel játszanánk le lehet mondani, és csak arra az 1-2 hónapra előfizetni amikor ténylegesen van valami ami érdekel minket. Emellett csak a játékok árát kell kicsengetni, amikre egyébként időnként elég aggresszív leárazások vannak Pro előfizetéssel.
Nem mellesleg nem kell megvenni egy monolitot ami aztán az év 300 napján ott porosodik a nappaliban.

Számomra egyébként a jövőben ha majd lehet újra utazni akkor egy hibrid megoldás lenne a tökéletes megoldás. Egy Nintendo Switch szerű hardver, ami handheld módban offline tudna alacsonyabb felbontáson játékokat futtatni, bedokkolva viszont jöhetne egy Stadia szerű élmény, 4K HDR streaminggel.

Igen, ez a mostani egy tökéletes megoldás nekem otthon, és ha utazom tudom magammal vinni a laptopot/tabletet, továbbá a kontroller se foglal olyan sok helyet a poggyászban. Viszont azt már mind megtapasztaltuk szerintem hogy utazás során egy dolog nincs SOHA: stabil, gyors internet a hotelekben, szállásokon.
Az első cégnek aki megcsinálja a fent emlegetett hibrid megoldást azonnal nyitni fogom a pénztárcámat.

9e9.gif


---
About me

About Gergely Barót Kovács