Martijn Aslander

March 12, 2021

Wat me deze week bezighield (week 10 2021)

Ik zat niet stil. Maar had ook last van de storm. Ongedefinieerde onrust. Maar dat kan dus. Iets met de lading van de atmosfeer.

Wat ik deze week met jullie wil delen:

1. Ik maak met Ton van der Hoeve sinds kort een podcast-feuilleton. Met debiel lange volledige shownotes, gemaakt in Notion. Los van de enorme lol die we hebben leer ik een hoop. En heb ik een Rødecaster te leen die ik inmiddels bijna volleerd kan inzetten voor leuke geluidseffecten en tunes bij webinars en Team-sessies. Af en toe spreek ik wat voice-over dingen in dus mocht je mijn stem nodig hebben, mail dan gerust!

2. Digitale Fitheid wordt de (vele malen waardevollere) opvolger van het Nieuwe Werken, en dan gelijk wereldwijd. Wacht maar af. Er zit een hoop in de pijplijn. Het framework dat ik met Mark uitdokterde is robuust en volledig en zal enorm helpen in helderheid qua taal in het digi, tech, cyber, web, ICT en IT landschap. Binnenlands Bestuur (het lijfblad der ambtenaren) is alvast flink bezig gegaan en plugt overal Digitale Fitheid!

3. Vorige week ontdekte ik Miro, en afgelopen week heb ik flink getest. Miro doorstaat de informatiedoctrine-test ruimschoots, net als Workflowy, RoamResearch en Notion. De meeste mensen gebruiken het als samenwerk- en brainstormtool. Voor mij voelt het alsof ik alle brokjes informatie ( ik had nog een backlog met een paar duizend fotos en screenshots met nuggets en pareltjes) in een sporthal op de grond mag gooien en uitsmeren om vervolgens razend snel te kunnen ordenen en schuiven. Een klein beetje zoals in Minority Report of zoals je wel in veel detectives ziet met ruimten met glazen wanden met info erop. Ik ben heel benieuwd naar waar dit toe zal leiden.

4. Ik speel nog steeds (net als tientallen miljoenen anderen) met veel plezier Pokémon Go, en liep van de week mijn 10.000e kilometer met het spel. Komende week bereik ik level 41, wat best een accomplishment is. Mijn guilty pleasure. Iedereen heeft recht op een zinloos pleziertje. Speel je ook, nodig me dan uit via: 5663 1585 4884

5. Het was gelukkig wederom een week met veel ruimte voor lezen. Sensehacking heb ik bijna uit en heb ik her en der aanbevolen, en de url vastgelegd. Daar ga ik zeker nog wat moois mee doen. Ik was enorm onder de indruk van dit stuk van Marc Vollebregt en van dit stuk over Context-Switching. Puzzelstukjes in mijn zoektocht naar waarom werk stuk is. En bouwstenen voor de opvolger van deze documentaire waar ik research voor aan het doen ben.

Eergister kwam dit boek van Cal Newport binnen.

email-cover-400px.jpg


Het ziet er veelbelovend uit, en Cal en ik hebben dezelfde uitgever, waardoor ik ontdekte dat het in juni in de Nederlandse boekenwinkels ligt. Zodra ik het gelezen heb bericht ik er hier over..

Fijn weekend allen!

(hier vind je de update van vorige week)

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid