tomson darko

March 18, 2024

Als je waardeloos schrijft

Er is een simpele manier om je negatieve schrijfstem te neutraliseren.

Je weet wel: ‘Ik kan het niet. Alles wat uit me komt, slaat nergens op. Dit is gewoon waardeloos. Hoezo denk ik überhaupt dat ik kan schrijven? Hoezo ben ik überhaupt geboren?’

De kunst is: bevestig jezelf in je negativiteit.

‘Ja, ik kan alleen maar slechte stukken schrijven. Maar als ik schrijf, dan zorg ik ervoor dat het de beste slechtste stukken ooit zijn.’

Of zoals de Amerikaanse schrijver Percival Everett zei:

‘Ik ben er vrij zeker van dat alles wat ik schrijf waardeloos is. Ik probeer gewoon het beste waardeloze werk te maken dat ik kan.’ —Percival Everett

En dat is natuurlijk zo. Niemand kan zo slecht schrijven als jij. Dus doe je best om de beste slechtste stukken te schrijven.

Ik ga het niet voor je doen. En AI ook niet.

About tomson darko

Mini-essays van exact 144 woorden van tomson darko.

Zie wat ik meer doe op www.tomsondarko.nl