tomson darko

March 14, 2024

Kloon je geliefde woorden

Je hebt de bekende spreuk “kill your darlings”, wat neerkomt op het verwijderen van je favoriete passages uit je eigen teksten. Want vaak, als je het te goed vindt klinken, is het niet meer in lijn met de rest van de tekst.

Ik doe niet aan mijn geliefde woorden vermoorden. Waarom zou je dat doen? 

Je schrijft niet voor een cijfer. Je schrijft voor jezelf.

Ik kloon juist mijn darlings.

De zinnen die boven de rest uitstijgen. Die enorm goed werken als losse citaten. De zinnen die je wilt blijven onthouden. Hergebruik ze in andere teksten.

Het is alsof je er een andere lamp op zet. Licht verandert niet alleen de kleur van een object, maar soms zelfs de gehele betekenis.

Mijn favoriete zinnen evolueren daardoor mee, als een manier om de les opnieuw te leren, als een manier om mezelf beter te begrijpen.

--
Steun me via 🪐 Darko's ziel van Saturnus. Driedaagse mail en exclusieve podcast van Tomson Darko. 


About tomson darko

Mini-essays van exact 144 woorden van tomson darko.

Zie wat ik meer doe op www.tomsondarko.nl