radovan

March 12, 2021

r.1.5

jedna a půl

od minula jsem domyslel jak zkombinovat fotky s příběhem a odkazy s ponaučením. nechtěl jsem posílat obojí zároveň a tak jsem se dostal k plánu postovat jednou týdně — jednou fotky (celá čísla) a jednou odkazy (půlky). čím vznikne jedinečný newsletter s půlčísly. protože proč ne.

co čekat od odkazů? rád bych se s tebou podělil o odkazy, které mi osobně něco říkají, které podle mého nesou nějakou užitečnou informaci. proto se omezím jen na tři oblasti. dvě ve kterých se orientuji: fotografie, vývoj sofware; a zajímavé blbosti.

fotografie je můj koníček a věnuji se ji prakticky kdykoliv je to jen trochu možné. nejsem nijak posedlý technikou a tak — až na výjimky — nebudu opruzovat s recenzemi nových drahých foťáků. spíše s věcmi, které trochu změnily můj pohled na focení, na fotografy a na věci, které lze fotit.

vývoj software mi platí účty. deset let jsem psal aplikace pro android, pak dva roky pro ios. odkazy se tedy budou motat především kolem vývoje mobilních aplikací. nicméně, stejně jako u focení, mě moc nebere technická stránka věci a tak se chci soustředit na to, co člověku může změnit pohled na věc, nebo zpříjemnit práci. díky tomu odkazy budou asi celkem použitelné i v jiných odvětvích.

tak hurá na první dávku odkazů…

foto

  • 📺 Mezi světlem a tmou — filmový esej, praví oficiální info. je to backstage video! krátký dokument z roku 1990 o tom, jak jindřich štreit fotí syrovost života. film nabízí příjemný pohled na dokumentárního fotografa a jeho práci. odkaz vede na facebook protože, z nějakého důvodu, tohle video není v online filmovém archivu. // 24 min.
  • 📺 Online beseda s Tomášem Třeštíkem — luděk bouška z fotoškoda si povídá s fotografem tomášem třeštíkem. video je především o fotografické technice a jak ji tomáš používá. je mi ale nesmírně sympatické vidět, jak je mu to vlastně úplně ukradené. příjemná změna po hromadě, převážně amatérských, fotografů kteří se nepřestávají rochnit v technických detailech kdečeho. // 1:33 hod.
  • 📖 Rituály/všední radosti — kevin v. ton fotí rituály, které lidem pomáhají zvládnout nelehkou dobu. víc než téma, které je skvěle zachycené, mě ovšem zaujal formát fotografií.
  • 📖 W Mag Slammed for Horrible Celeb Photos — co takhle si postavit kariéru na mizerných fotkách? i to jde. na jürgena tellera jsem narazil poprvé a když jsem se snažil najít víc o jeho práci, došlo mi jak je mu asi všechno u prdele. na sociálních sítích není, na jeho webu je… nic.
  • 📖 Sochy a města — tenhle web obsahuje katalog uměleckých děl z padesátých až osmdesátých let ve veřejném prostoru. je to tedy opravdu velký katalog betonu. sice samotný není o focení, ale při focení může pomoct. například když fotograf potřebuje nějaké zajímavé pozadí pro portrét. může se hodit. 

dev

  • 📖 Stop Nitpicking in Code Reviews — dan lew píše o tom, jak nedělat code review. obecněji se pak zamýšlí nad tím, co je při revizi cizí práce opravdu důležité. // 3 min.
  • 📖 Mistakes I’ve Made as an Engineering Manager — sarah drasner popisuje jakých chyb se dopustila při práci s ostatními lidmi z pozice manažerky. i když člověk není manažer a i když ani nedělá v it, tohle se hodí vědět a hlavně na to neustále myslet. // 7 min.

ostatní

  • 📺 Fata Morgana — Boats That Float In The Air — nedávno po sockách kolovala fotka lodě, která zdánlivě plula v oblacích kousek nad horizontem. tady je vysvětlení a ukázka toho, jak a proč tenhle jev vzniká. // 7 min.

pokud nechceš přijít o další dávku odkazů, můžeš se zaregistrovat do newsletteru, nebo začít odebírat rss 👇