radovan

December 15, 2022

r.43 — račí údolí

po noci v liberci, kde bylo lehce pod nulou, jsem chtěl vyzkoušet, kam až se dá se spaním v autě bez izolace a bez nezávislého topení zajít. rozhodl jsem se využít současné mrazy a přespat v račím údolí u javorníku. račí údolí nabízí turistické zázemí provozované lesy čr — malé parkoviště, suchý záchod, ohniště, krb, pár laviček a stolů a tekoucí vodu přesměrovanou z přilehlého potoka do jakési open-air koupelny. celkově to místo je naprosto výborné. navíc je vedle ještě tančírna, kde se konají různé kulturní akce a nově je tam taky denně otevřená kavárna (asi od desíti do čtyř).

na tomhle místě jsem už spal, tehdy to bylo ještě v půjčeném rifteru.

jak to šlo? přijel jsem zhruba v osm večer, rozdělal oheň, udělal burgery, vypil pár piv a šel spát do auta. teplota se během noci pohybovala mezi -6 a -8 °c. večer lehce sněžilo a na auto napadal asi centimetr sněhu. celou noc bylo bezvětří. v autě jsem viděl nejnižší teplotu -2.6 °c někdy v pět ráno, kdy jsem se musel vyvenčit. daň za ta večerní piva. v momentě kdy jsem se probral a začal se vrtět, během asi deseti minut teplota uvnitř auta vzrostla na 0.5 až na 1.5 °c. to dost záleželo na mojí fyzické aktivitě. spodní hranice byla, když jsem jen čuměl do mobilu, ta horní když jsem přerovnával věci a tak celkově prováděl různé akrobatické kreace na téma "jak udělat to či ono na dvou metrech čtverečních se stropem metr nad podlahou."  

při vnitřní teplotě lehce pod nulou a vnější skoro deset stupňů pod nulou už mi bylo místy lehce chladno. nebylo to nepohodlné a nijak mi to nerušilo spánek, ale bylo zjevné že matrace z ikea za tři stovky je na hranici použitelnosti. nicméně ta matrace mě víc srala tím, že je tenká a když ležim na boku, boky a ramena mam víceméně na podlaze a tlačí to. teplá peřina ze stejného obchodu ale zjevně snese ještě nižší teploty.

tipuju že ještě tak -15 °c bych se současnou výbavou zvládl celkem v pohodě. níž už bych to radši nepokoušel. pochopitelně při bezvětří. kdyby foukal vítr, asi i těch -8 °c by bylo lehce za hranou. velké překvapení pro mě bylo, že teplota v autě byla výrazně vyšší než venku. na to, že je to krabice z tenkého plechu bez jakékoliv izolace, je to slušný. nejspíš hrál trochu roli sníh na střeše a skutečnost, že auto je malé a snadno se dá zaprdět... tedy, zadýchat.

atmospot-252.jpg

↑ je tam tma; f/1.4, 1/30 s, iso 32k