Martijn Aslander

July 14, 2023

Op ontdekkingsreis langs 16 cognitieve vaardigheden

Scherm­afbeelding 2023-07-10 om 09.25.07.png


Vorig jaar was ik te gast op een recruitersevenement van Bas van de Haterd. Een van de afsluitende verhalen was van de recruiter/talentscout van PSV. Ik heb niet zoveel met voetbal, maar dit verhaal sneed meer dan hout. Vroeger moesten voetbalscouts op zaterdagochtend langs de lijn met aantekeningenboekjes op zoek naar de spelertjes met het meeste talent. Tegenwoordig pakken ze dat heel anders aan.

Hoe snel een voetbal talent groeit, rent, hoe hard hij kan schoppen tegen een bal en of hij wat tactisch inzicht heeft voorspelt een hoop. Maar als je als voetbalclub daar serieus veel geld in investeert, dan wil je er graag zo zeker mogelijk zijn van dat die investering de juiste is. En dan komen er hele andere zaken bij kijken. Hoe presteert iemand op latere leeftijd in zijn profcarrière onder druk, of in tijden van tegenslag en prive ellende? Daar kom je niet achter langs de lijn. Daar is wat anders voor nodig. PSV kwam uit bij Brainsfirst (net als veel andere voetbalclubs tegenwoordig).

Bij Brainsfirst hebben neurowetenschappers ontdekt hoe je kunt voorspellen of een speler een zogeheten 'voetbalbrein' heeft. Via een ingenieuze test (die ik ook heb gedaan) kunnen ze zo'n 16 cognitieve eigenschappen zoals concentratie, het verdelen van je aandacht en het mentaal kunnen loslaten van gebeurtenissen doormeten. En op basis van die uitslag kunnen ze voor een groeiend aantal banen/functies voorspellen hoe groot de kans is op een mismatch.

Deze test zegt dus niets over of iets gaat lukken, dat hangt af van talent, toewijding, geluk en nog veel meer. Maar het zegt akelig veel over de kans dat een kandidaat strandt in het uitoefenen van een bepaald soort baan. Dat zal bij een winkelbediende of een doorsnee ambtelijke functie niet zo'n groot probleem te zijn, maar bij luchtverkeersleiders, voetbaltalent in de professionele voetballerij, of bij flitshandelaren die over aan- en verkoop van miljoenen aan aandelen-opties moeten beslissen in seconden wél.

Een wijze zet om daar nader onderzoek in te verrichten lijkt me. Voor luchtverkeersleiders is de accuratesse waarmee Brainsfirst kan voorspelen of iemand die functie NIET moet bekleden 95%. Dat is een indrukwekkend getal. Ik raakte aan de paar met de mensen achter Brainsfirst en deed met een boeiend clubje mensen de test.
In coronatijd deed ik al eens de Principles-You test en de Clifton-Strengths-finder, en in een ver verleden de Myers-Briggs en Belbin-tests. Maar deze test sloeg alles.

Je moet hem doen als je bent uitgerust en ik snap nu waarom. Het is alsof je in een supersnelle waterglijbaan springt waarbij stoppen geen optie is. Ik heb zelden een test zo vervloekt als deze, en inmiddels snap ik dat ook soort van de bedoeling was. Ik was doodop achteraf. Mij leverde het zinvolle en bruikbare inzichten op. Het bedrijf is volop in ontwikkeling en ziet dat in de zeer nabije toekomst skills, competenties en attitude belangrijker gaan worden in veel banen dan diploma's alleen. In de plaatjes hier zie je wat van mijn resultaten.


Dit zijn mijn top drie vaardigheden:

Scherm­afbeelding 2023-07-10 om 09.25.35.png


Het nuttige voor mij zat hem in het feit dat ik zie waarom het werk dat ik het meeste doe, me zo moeiteloos (dat is wat anders dan vanzelf) afgaat. De manier waarop mijn brein bedraadt is zorgt ervoor dat ik relatief weinig brein-energie kwijt ben aan mijn werk. En dat ik kan functioneren omdat ik de vaardigheden waarop ik heel laag scoor heb weten te compenseren in de manier waarop ik mijn werk heb kunnen vormgeven. 

Omgekeerd betekend dat dus dat als je werk doet waar je brein geen aanleg voor heeft, je weliswaar dat prima kunt doen, maar dat je er qua energie helemaal op leegloopt. Handig om te weten lijkt me.

Het zou daarmee ook verklaren waarom zoveel ZZP-ers die ik liever hiërarchische vluchtelingen noem, beter functioneren buiten een vaste baan, omdat ze veel meer controle hebben over da manier waarop ze hun werk kunnen uitvoeren. Ik denk zelfs dat de meest succesvolle hiërarchische vluchtelingen daar dan ook beter in zijn dan de minder succesvolle. 

Deze test is nu nog te duur voor de meeste organisaties, maar ik heb mooie gesprekken met Brainsfirst om te kijken hoe we deze tests toegankelijker en betaalbaarder kunnen maken voor iedereen. Later dit jaar verwacht ik daar mooi nieuws over..







About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid