Martijn Aslander

July 4, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 26 2021)

Schermafbeelding 2021-06-28 om 12.49.48.jpg


Een week vol ideeën. Vaak gaat het samen met veel lezen, daar was genoeg ruimte voor deze week. Puzzelstukjes worden zichtbaar en vallen op een mooie plek. Ik kwam een leuke persoonlijkheidstest tegen en wandelde een hoop. Het broeierige weer zorgde voor een moe hoofd en lijf, en alhoewel er genoeg te doen is, nam ik veel rust. De komende week is nog even intens maar ik merk aan alles dat mensen aan het afsluiten zijn voor de zomervakantie. 

1. Ken uzelve! Testjes? Ik ben er dol op. Net als op quizzen. Niet dat ik ze vaak doe overigens. Maar soms komt er één langs die intrigeert. En als één van mijn favoriete academici, dan gaat samenwerken met een auteur van een boek dat al een tijdje op mijn plank ligt wint mijn nieuwsgierigheid het helemaal. PrinciplesYou is een persoonlijkheidstype test die er goed, en vooral goed doorwrocht uitziet. Het kost je wel even wat tijd, maar de kwaliteit van het resultaat is hoog. Met wat mensen om me heen vergeleken we elkaars uitkomsten en die waren zowel treffend als waardevol. Mij helpt het in kiezen wat ik wel of niet moet doen, en wat inderdaad echt niet bij me past. Deze test zou veel mensen een hoop gedoe kunnen besparen. HIER kun je hem vinden.

2. Via mijn activiteiten voor het KNVI ontdekte ik afgelopen weken dat de kloof tussen de informatieprofessionals en informatieamateurs en hobbyisten best erg groot is. Er gaan enorme budgetten gaan naar mediawijsheid, maar de informatiegeletterdheid van Nederland, is er belabberd aan toe. De meeste mensen weten echt niet hoe ze informatie handig kunnen opslaan, ordenen, vinden en delen. Chefsache vind ik dat. Ik vrees dat het meeste geld afgelopen jaren in de ICT en IT naar de T gegaan is, en dat de I, maar ook de C er bekaaid afgekomen zijn. Er lopen wat leuke plannetjes voor dit najaar. Ik nam met KNVI-compaan Tom Dalderup aflevering 1 op van zijn nieuwe podcast 'It's the information, stupid!' over dit onderwerp.

3. Na de masterclasses Digitale Fitheid voor Binnenlands Bestuur (waar ik meer dan 7,5 uur aan inzichten over Digitale Fitheid deelde), besloot de uitgever van Binnenlands Bestuur ook de CFO Community en AG Connect de serie aan te bieden dit najaar. De inspiratiesessie was afgelopen maandag en je kunt je HIER aanmelden voor de serie dit najaar. Mocht je collega's kennen die hierbij moeten zijn, stuur ze dan vooral door!

4. Ik was echt al heel erg blij met de iPhone-app Textgrabber, waarmee ik 'platte' tekst uit foto's kan halen voor gebruik in mail of RoamResearch of Workflowy. Maar afgelopen weken raakte ik in de ban van Textsniper.
Ik maak foto's van alle tekst die ik later wil verwerken, of het nu om recepten, todo's of research gaat. Vervolgens open ik op mijn Mac de foto-app en heb via mijn Streamdeck een knopje die de shortcut voor Textsniper emuleert (CMD+SHIFT+2). Ik selecteer vervolgens de tekst die automatisch op mijn clipbord verschijnt waardoor ik die met CTR-V kan 'plakken' in de plek naar keuze. Poeh, dat scheelt echt flink wat klikwerk en gedoe. Apple gaat dit in het najaar in hun nieuwe versie van MacOs en IOS ondersteunen, waardoor je bijvoorbeeld op een telefoonnummer kunt klikken in een foto, waardoor vervolgens dat nummer gebeld wordt. Nice!

5. Er is weer een nieuwe aflevering van FeuilleTon&Martijn, de 'radio'-versie van mijn lange nieuwsbrief. Afgelopen week namen we de 7e en laatste aflevering op van 'Werken aan Nederland' met als gast Anne Megens van AWVN. De vorige opname met SER-lid Evert Verhulp is inmiddels HIER te beluisteren.  Buitengewoon leerzaam om allemaal spelers in de arbeidsmarktpuzzel uitgebreid te spreken samen met Roos Wouters. En al interviewend val ik van de ene verbazing in de andere. Ik dacht bijvoorbeeld dat de term 'Contract voor onbepaalde tijd' synoniem was aan een vaste baan. Het kostte Evert niet veel moeite om me ervan te overtuigen dat dat onzin is. Er zijn een hoop mythes die vragen om opheldering als je de te hervormen arbeidsmarkt wil aanpassen aan de tijd van nu. In september starten we met seizoen 2!

Fijne werkweek morgen!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid