Martijn Aslander

June 25, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 25 2021)

3F9D792B-3028-4C7A-8387-FDC7099309A9_1_105_c.jpeg


Deze week stond in het teken van het maken van content. We namen maar liefst 5(!) afleveringen van podcasts op. En fijn om te zien dat ze ook nog eens heel goed beluisterd worden... Ik leerde weer een hoop. Verder was er deze week wederom een lange treinreis, maar nu de andere kant op. Naar Emmen, waar ik ooit begon met dingen ondernemen. Met een mooi wederzien. En er gebeurden gekke dingen in de markt.


1.  De Digitale Fitheid crew kwam een dagje samen in onze 'eigen' ruimte bij Seats2Meet Utrecht, van waaruit we het komend jaar nog veel meer moois gaan doen. Met Lykle nam ik drie edities op van de podcast Digitale Fitheid (die met Mark Vletter van een tijdje terug moet je zeker even beluisteren... Verder was het een mooie gelegenheid om met ons team en onze ambassadeurs te sparren en de plannen voor de komende maanden scherp te stellen.  Met zijn allen leer je leuker en sneller en veel van de uitgewisselde tips aldaar zullen snel hun weg vinden naar ons platform. We zijn heel druk met de migratie naar een nieuw platform en zodra die rond is ga ik hier wat leuke kortingscodes uitdelen :)

2. Er gebeurde iets wonderlijks (en dat kwam me zakelijk erg slecht uit, maar daar doe je niet zoveel aan :( ). Er gingen maar liefst drie presentaties de komende weken niet door wegens gebrek aan deelnemers. Ik hoor het veel om me heen; een sector of land stilleggen kan in 1 dag. Maar opnieuw opstarten is heel andere koek. Er wilden zoveel mensen ineens evenementen organiseren dat de bezoekers 'op' zijn. Mensen zijn te druk of er zijn meer evenementen dan mensen, zo lijkt het. Ook dat zal vast op zijn pootjes terechtkomen. Nederland is hard toe aan rust, zo lijkt het.

3. Toen ik in Emmen naar de middelbare school ging, organiseerde ik schoolfeesten en gebruikte ik een wat rustige kroeg als hoofdkwartier, Rue de la Gare. Jan en Carla, de uitbaters ontvingen me met open armen en ik kwam er dagelijks. Toen het drukker werd kwamen al die scholieren die meehielpen met die feesten (een man of 80) dus allemaal naar die kroeg. En daarna ook hun ouders, waarop Jan het assortiment goede wijn subiet een upgrade gaf evenals de beschikbare hapjes. De kroeg is inmiddels al weer heel wat jaren eigendom van oud-klasgenoot EricRue is een begrip, zelfs een instituut in die regio. En voor het eerst in lange tijd moest ik in Emmen zijn voor een lezing samen met Lucien Engelen, voor zorgmedewerkers. In het prachtige Atlastheater. Eric bleek aanwezig en we wisselden een paar mooie herinneringen uit. Ik realiseerde me dat er van voor mijn 30e ook nog honderden verhalen zijn die ik nooit optekende of deelde. Zoals die keer dat ik van een boer een hoogspanningsmast kocht om te gebruiken als frame voor mijn abseiltoren. Of de aanhouding door een anti-terreureenheid op een schoolreis. En die keer dat ik met een perskaart van het lokale suffertje in Drenthe een privé-concert van Carlos Santana bijwoonde in Los Angeles. Misschien moet ik daar toch maar eens wat mee gaan doen in het kader van mijn project 'Martijn 25-50' volgend jaar (ik word volgend jaar 50 en wil eerst 25 jaar terug kijken en dan 25 jaar vooruit plannen).

4. Op steeds meer plekken komt er aandacht voor mijn stelling dat ons (kennis)werk stuk is. Het afgelopen jaar heb ik met Mark Meinema en Arjan Broere gestaag doorgewerkt aan een manuscript erover. Inmiddels ligt het materiaal bij een redacteur. Als het een beetje meezit ligt er dit najaar een boek! Tot ons boek er is moet je vooral het boek van Cal Newport lezen hoor! Zowel met IT Circle Nederland als met het KNVI zijn we met het  Digitale Fitheid Team aan het samenwerken rondom bewustzijn over werk, digitaal werkgereedschap en informatie. Er starten dit najaar een aantal mooie experimenten, zoals het uitwerken van het gedachtengoed rondom het Digitaal Werk Manifest.

5. Al 25 weken schrijf ik deze berichten. Je kunt je er op abonneren (dit aantal groeit gestaag) en ik deel ze via Twitter en LinkedIn. Fijn dat jullie ze lezen. Maar waarom? Wat bindt, boeit of fascineert? Ik leer graag! Zou je 4 korte vragen van mij hierover willen beantwoorden? Dank alvast!


Fijn weekend allen!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid