Martijn Aslander

June 18, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 24 2021)

f5f3c64e-9971-47db-a8aa-a4ae7b60a7e9.jpg


Een oververhitte week. Ik kan niet anders zeggen. Op maandag liep werkelijk alles in de soep, echt zo'n dag waarom je duidelijk even geen vrienden bent met de kosmos, of hoe al die krachten ook mogen heten. Er een nacht overslapen werkt bij mij altijd, ondanks de hitte van deze week. Gelukkig gebeurde er een hoop moois en zat er (klein) buitenlandreisje in deze week...


1. Ik zit nog steeds volop in het onboardingproces bij de politie. Het voelt echt als een hele ontdekkingsreis, het onderdeel worden van zo'n grote organisatie. Inmiddels kan ik op intranet, kan ik ook thuis met mijn politie-emailadres werken, heb ik een toegangspas en krijg ik komende week een diensttelefoon. De hoeveelheid anonieme belletjes werden te talrijk (politiecollega's bellen doorgaans anoniem naar niet-collega-nummers) waardoor een aparte telefoon voor mijn politiewerk toch handiger bleek. Ze zijn druk met wat kleding voor me, zodat ik niet teveel opval aldaar :). Ondertussen gebeurt er van alles rondom mijn team en boeken we nu al mooie succesjes. Voor de meelezende politiecollega's: mijn koffiecode is 131. Hebben jullie die van jezelf al gevonden? (slimme hack voor de standaardkoffiemachines). Voor het project Leiderschap bij Digitale Transformatie voor de politie mocht ik een bijdrage leveren voor een mooi groepje toffe politie-collega's op verzoek van Marco Derksen. Bij de KNVB in Zeist nog wel, terwijl iets verder het Nederlandse Elftal aan het trainen was. Ik heb werkelijk NIETS met digitalisering of digitale transformatie. Ik ben al gelukkig als mensen hun eigen informatie kunnen terugvinden, maar als Marco belt, kom ik gewoon :) (Kan ik iedereen aanraden overigens)

2.  Met diverse mensen uit de KNVI had ik deze week mooi contact over hoe we de informatie-geletterdheid van kenniswerkers kunnen verhogen. En dat is toch écht iets heel anders dan mediawijsheid. Met de opvolger van de documentaire over kenniswerk kwamen we ook weer iets verder en ik blijf elke dag verbaasd over hoe we de afgelopen 30 jaar vele honderden miljarden euro's (!) hebben geïnvesteerd in IT (informatieTechnologie) , maar daarbij de I vergeten zijn. Tof om te mogen pionieren in PKM.  Dat wordt nog eens groot... Wacht maar af....:)

3. De vertaling van het nieuwe boek van Cal Newport is uit; Bevrijd. Voor mij echt hét boek van het jaar. Verplichte kost voor iedereen die zich bemoeit met werk en mensen. Het bevatte de laatste puzzelstukjes die ik zocht om te snappen waarom ons werk stuk is, hoe dat kwam en wat eraan te doen. Voor de achterkant mocht ik deze quote aanleveren:

Ons werk is stuk. We zijn vergeten te experimenteren met de nieuwe mogelijkheden die het digitale tijdperk ons bood en werden slaaf van de computer en haar dienstbare dienaar de smartphone. Dat moet anders, en snel ook. Dit boek legt het uit

Ik geef twee exemplaren weg voor de mensen die het leukste idee delen van wat ze er van plan zijn mee te gaan doen na het lezen ervan :)

4. Mijn enthousiasme voor het Mac-platform was niet onopgemerkt gebleven... Terwijl ik me dagelijks verbaas over de Microsoft-producten die ik bij de politie gebruik, en best enthousiast ben over de kracht van MS-Teams+MS To+MS Planner is mijn weapon of choice toch echt het robuuste ecosysteem van Apple dat ik sinds 2004 op de voet volg. Niet als fanboy, dat ligt niet in mijn aard, maar als kritische vriend. Ik ontdekte dat meerdere kringen rondom Apple me al een tijdje volgen en mijn visie op de rol in de medische wereld in het bijzonder...  Afgelopen weken had ik wat verkennende gesprekken over wat ik daarin zou kunnen bijdragen... To be continued.....

5. Een tijdje terug viel op LinkedIn mijn oog op een post van Jef Staes. Een uiterst erudiete, scherpe Belg die vrolijk mopperend verhaalde over bullshit-bingo die in de wereld van vele consultants en organisatie-veranderaars zo gewoon is. Na wat heen en weer contact togen Mark en ik naar de Abdij van Tongerlo waar hij een prachtige plek heeft. Ik was al vaker op hem gewezen en omgekeerd ook en nu begrepen we ook waarom. Wat een fijne spraakwaterval, en wat een energie en passie. We kregen een twee uur durend prive-college op een uitzonderlijk hoge snelheid en niveau. Met een tas vol boeken, posters en denkwerk kwam we bij op een prachtig terras aldaar. Ik schreef al eens eerder over de lange treinreis als geweldig instrument om te focussen, en nu met Mark erbij over Digitale Fitheid kwam dat perfect uit. 

Ik hoop dat jullie ook zo'n mooie week gehad hebben en een fijn weekend hebben.



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid