Martijn Aslander

June 13, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 23 2021)

A0394F90-D927-4E7B-9101-A214A9D774DF_1_105_c.jpeg


Deze week vloog om. Time flies when you're having fun. Zeker het begin van de week was iets te veel van het goede. Zakelijk Nederland lijkt te ontwaken en wil blijkbaar nog voor de zomervakantie van alles in gang zetten. Ik ben heel benieuwd wat de komende weken gaan brengen. Ik had zowaar wat fijne momenten op een zonnig terras met een lunch en een borrel. Dat voelde echt als lang geleden... Mooi dat het weer kan. 


1. Het spectaculaire gebouw op de foto is het nieuwe kantoor van AFAS. Een uitzonderlijk bedrijf op vele vlakken. Ik mocht met een heel bijzondere mix van mensen in november 2019 al een kijkje nemen in de aanbouw en afgelopen week was ik er weer. Het is echt prachtig geworden en het werd een mooi wederzien met mensen als Bas, Herman en Fabio. Ik was er samen met mijn lief, die aan de keukentafel tijdens de lockdown knetterhard als projectleider heeft gewerkt aan 14 de musical, over het leven van Johan Cruijff.  AFAS heeft een prachtig theater gebouwd voor personeel en klanten, maar gaat daar ook veel evenementen en theaterproducties programmeren. De eerste dus over de eigenzinnige Cruijff. Heel bijzonder om van dichtbij de totstandkoming van zoiets te mogen aanschouwen (en apetrots op mijn lief).  De Washington Post en de NY Times berichtten er dit weekend gelijk al over... In de gaten houden dus! Ik heb zelf ook al wat leuke plannen voor het theater, maar dat is pas over een paar jaar... Goede dingen komen langzaam :)

2. Om nog even in de sfeer van Cruijff te blijven: soms zie je dingen pas als je ze doorhebt. Door het vele denk- en schijfwerk over Digitale Fitheid werd ik me door podcastbuddy Ton ineens heel erg bewust van het belang van een Digitaal Werk Manifest. Een 'contract' dat je met je team afspreekt over hoe je met elkaar samenwerkt op digitaal gebied. Welke tools gebruik je, hoe gebruik je die en voor welke taken en zaken. Dit lijkt wellicht triviaal maar na vele gesprekken ontdekte ik dat hier veel aandacht aan geven enorm veel ruis en gedoe bespaart. Heel veel onnodig gedoe tussen samenwerkende mensen ontstaan omdat iedereen de tools voor iets anders en op een andere manier gebruikt. Logisch dat mensen dan gaan hannesen met welke document op welke plek te vinden is en email gebruikt wordt als een schutting om van alles over heen te gooien. Na flink enthousiasme in de Quest for Digital Fitness editie van afgelopen week besloten Mark, Maarten en ik er maar een flinke dosis templates en hulp tegen aan te gooien. Over een paar weken kun je hier op digitaalwerkmanifest.nl alles over vinden. 

3. De 5e en laatste sessie van de masterclass Digitale Fitheid voor Binnenlands Bestuur zit erop. Alles bij elkaar heb ik inclusief de inspiratiesessie vooraf zo'n 8 uur(!) gesproken over het framework en de 5 pijlers. Met heel veel tevreden klanten en zicht op veel meer moois. De studio in Amstelveen was echt perfect en samen met Mark Meinema, met flink wat mensen eromheen in de ondersteuning, wisten we er iets heel bijzonders van te maken. Alles staat op film, en met deze eerste groep zijn we een cohort gestart dat we komend jaar gaan begeleiden om digitaal fitter te worden en te blijven. Deze mix van presenteren, interacteren, content en persoonlijke aandacht gemixt met een online groep lijkt wel eens de sleutel te kunnen zijn tot met elkaar online leren. Op sommige punten geef ik qua interactie inmiddels de voorkeur aan online, omdat we echt geleerd hebben dat daar mogelijkheden zijn die in een zaal niet goed kunnen. Dit najaar gaan we voor AG-Connect, CFO.nl, CHRO.nl, Adformatie, Noorderlink én in de herhaling Binnenlands Bestuur met een 2e cohort aan de slag met masterclasses. Mail ons vooral als jouw organisatie ook worstelt met innovatie, digitalisering en remote werken, of te maken heeft met veel uitval en burn-out..

4. De opname met Roos voor onze Werken aan Nederland podcast was weer te gek. We hadden Ton Wilthagen te gast, iemand die ik al jaren geleden had willen ontmoeten. Net als bij onze spectaculaire uitzending met Hans Borstlap kwamen we na een uur (goede dingen komen langzaam) in een prachtige uitwisseling terecht. Met een paar hele rake punten van Ton en een mooi plan. We hebben samen een arbeidsmarktconsortium bedacht. De huidige poging tot (hoogstnoodzakelijke) hervorming van de arbeidsmarkt is veeeeel te belangrijk om aan de klassieke polder over te laten. Door het huidige akkoord als basis te nemen voor een veel breder en rijker gesprek met vele andere partijen dan de klassieke polderpartners kunnen we met open innovatie en open source een veel rijker areaal aanboren dan de huidige achterkamers. Ton en Roos zijn er al druk mee bezig, dus daar gaan we nog een hoop over horen.... Lees alvast dit stuk van Ton, de podcast komt binnenkort online..

5. De stilte van het coronajaar bracht me een mooi besef. Volgend jaar wordt ik 50 (niet dat het zo voelt trouwens). Een mooi moment om de balans op te maken. Tot mijn 49e wil ik 25 jaar terugkijken, archiveren en afsluiten. En daarna ga ik tot mijn 50e verjaardag (naast het verder bouwen aan Digitale Fitheid) bezig met bedenken wat ik van mijn 50e tot mijn 75e nog wil doen. In mijn hoofd heet het 'project' Martijn 50-75. Ik weet dat life is what happens to us while we are busy making other plans, maar ik heb me er toch een lol in!  Afgelopen week waren er nog wat leuke dingen die ik hier volledigheidshalve wil noemen: Ik ronde het 4e NextGen traject af dat ik voor de 3e keer mocht begeleiden voor de politie. De eerste fysieke bijeenkomst sinds de start van het traject net voordat de corona-pleuris uitbrak. Chapeau voor de organisatie en de deelnemers!  Ik had een prachtsessie met de Digicoaches van het MBO over PKM en mocht voor C-level klanten van T-Mobile optreden met Arjen Banach. Ik kende hem niet maar ik ben fan! Wat een GEWELDIGE spreker is dat. Van hem gaan we nog een hoop horen. Hij heeft net een boek geschreven over Remote Leiderschap. Ik geef er HIER  één weg... Oh, en Apple striked again. WWDC21 was indrukwekkend! (volgend jaar gewoon weer in Tuschinksi hoor). Hier en hier wat overzichten over wat iPhones, iPads, Apple Watches en de Mac vanaf september allemaal aan nieuwe mogelijkheden bieden...



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Fijne zondag nog even! 
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid