Martijn Aslander

June 5, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 22 2021)

C1E2498A-3F3F-405A-8B2B-80E9D51618B3_1_105_c.jpeg


De tijd vloog om deze week. Terwijl ik toch echt veel genoot van het mooie weer, veel lezen en tot laat in de tuin blijven met fijne muziek en wat fijne biertjes en wijntjes. Ik doe dit jaar wederom een experiment met anders omgaan met alcohol. Ik drink geen druppel in de ene maand, gevolgd door er lekker van te genieten in de maand erop. En dat bevalt me prima.


1. Mijn 'carrierestap' naar de politie zorgde voor een hoop reacties, ongeloof en ophef. Er waren zelfs mensen bezorgd omdat ze oprecht dachten dat mijn LinkedIn-account gehackt was. Ondertussen zit ik in het onboarding-proces van die enorme organisatie en leer ik erg veel. Dit wordt echt een van de spannendste en leerzaamste periodes van mijn leven. In dit stukje lichtte ik het hoe en waarom toe gisteren.

2. De sessie met Onno over Digitaal Werkgeluk, een mooie zoektocht naar de menskant van digitalisering was een mooi begin van de week, dat op 25 juni een vervolg krijgt. Ik ontdekte dat de vakbonden ook al in deze richting aan het zoeken waren qua duurzame inzetbaarheid van mensen, en ben druk aan het verkennen met ze hoe we met Digitale Fitheid kunnen helpen. Later in de week mocht ik voor T-Mobile het podium delen met Diederik Jekel en Daniel Verlaan in een prachtige studio in Tilburg. 

3. Met geweldige hulp van Mark Meinema en Martijn Holtes gaf ik de 4e Masterclass voor Binnenlands Bestuur (die we in het najaar wegens succes gaan herhalen). Over pijler 4 van Digitale Fitheit; namelijk PKM! Onthoud die afkorting. Het is verreweg de belangrijkste van de 5 pijlers, en ons denken hierover zit in een enorme stroomversnelling. Twee dagen later schoof ik online aan bij een razend boeiend gesprek over de toekomst van de informatiehuishouding met vakbroeders van het KNVI. Ik denk echt dat er op veel plekken mensen bezig zijn om een nieuw fundament te leggen voor informatiewerk, en dat al mijn denkwerk van de afgelopen jaren daar goed aan kan bijdragen. Hier een stuk erover. Na alle ontdekkingen met Miro ben ik opnieuw dieper in RoamResearch gedoken. Een vrij prijzig stuk digitaal werkgereedschap, maar elke cent waard! Als het gaat om snel vastleggen van tekst, en gedachten de toekomst van kenniswerk! En volledig compatibel met onze informatiedoctrine. Kijk dit filmpje maar eens.


4. Er gebeurde iets interessants. Toen we jaren geleden met lifehacking aan het pionieren waren,  kwam ineens het 'Nieuwe Werken' op. Kassa voor een hoop sprekers en bedrijven, maar het voelde niet ok.  Ik noemde dat gekscherend het 'Nieuwe Werkplekken', waarbij uit kostenoverwegingen directies minder vierkante meters gingen huren, hippe meubels en kleurtjes uitkozen bij een designbureau en een hoop nieuwerwetse IT-Meuk aanschaften. Ondertussen was dit de grootste aanval op de cognitieve kwaliteit van kenniswerkers ooit, en werden de beloftes van de netwerk- en informatiesamenleving nauwelijks ingelost. De gevolgen ervan hebben we gezien toen corona de kop opstak. Toen Mark en ik begonnen aan Digitale Fitheid vroegen we ons af hoe we zouden kunnen voorkomen dat grote bedrijven er om de verkeerde redenen mee aan de haal konden gaan. Dus besloten we, na het consulteren van kanjers als Annedien Hoen en Mark Vletter, het begrip en het framework van Digitale Fitheid als merk en intellectueel eigendom vast te leggen. Met succes! Ziggo presteerde het deze week om met Digitaal Fit een event op te tuigen, zonder overleg, en her en der zijn mensen hun eigen versie van Digitale Fitheid en onze pijlers aan het promoten. Onze advocaat is er maar druk mee :) We werken aan een publiek manifest waarin we vastleggen wat je wel en niet mag doen met Digitale Fitheid. In overleg kan er echt heel veel. Maar er hip mee scoren als bedrijf terwijl je meuk probeert te slijten zonder de mensheid verder te helpen niet. To be continued.....


5. Voor de fusiepartner van Ziggo, Vodafone schrijf ik overigens columns over Digitale Fitheid. Ik kwam eindelijk weer eens bij mijn kapper afgelopen week, en door een speling van het lot had ik een dag later een fotoshoot voor wat nieuw beeld voor bij die stukjes. Een van de leukste shoots ooit, de foto's komen de komende weken online. Oh, en aflevering 6 van FeuilleTon&Martijn staat online! Veel luisterplezier!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Fijn weekend! 
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid