Martijn Aslander

May 28, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 21 2021)

9A97C585-6927-40DF-9856-AF74CA4EC14F.jpeg


Het Pinksterweekend bracht me erg veel moois.  En precies de ontspanning die ik even nodig had.  De slimme verbeteringen aan ons Digitale Fitheid community platform brachten ons gelijk een hoop tractie op. De week stond in het teken van veel denk- en puzzelwerk. En ik kon gelijk een hoop testen en delen. De klapperrrrr van de week kwam met een lang verwacht (en gehoopt) bericht. Ik zag om naar een positie elders :) En dat is gelukt! (en hoe!)

Nu uitwaaien op Vlieland!

1. Al vele jaren loop ik rond op bijna alle plekken in dat wat het veiligheidsdomein heet. Bij het leger, het OM, de Rechtspraak, Justid, J&V en vooral de Politie; de grootste organisatie van Nederland. Ik ontmoette via mijn lezingen en projecten al zo'n 15.000 van hen. En zie wat er moet gebeuren en wat er nodig is, en zag hoe ik dat combineren met wat ik al deed. Spreken op een podium is één ding. Maar met je poten in de klei staan en bijdragen is van een andere orde. Dus drie jaar geleden legde ik de basis voor wat vandaag gelukt is. Ik ben Teamchef bij de Politie, en mag een zelfgekozen team bouwen, parttime, zodat ik al mijn andere werk kan blijven doen. Op mijn eigen voorwaarden zodat het werkt en past. Als VRIJWILLIGER. Daarmee ben ik de eerste vrijwillige teamchef in de geschiedenis van de politie. Heel bijzonder dat ik hier de ruimte voor krijg en het vertrouwen heb. Over een paar maanden zal ik er hier meer over delen.

2. Na mijn ontdekking dat zeker 50% van de computergebruikers niet weet wat ALT+TAB/CMD+TAB betekent, zijn Mark en ik gauw verder gaan graven in alle hiaten en omissies als het gaat om computergebruik van professionals. Met IT-Circle Nederland zetten we daarom een volgende stap in onze gezamenlijke Quest for Digital Fitness die perfect samenviel met de 3e Masterclass van Binnenlands Bestuur. Aan het einde van deze Quest zal ik hier uiteraard de resultaten en inzichten delen. In de Fabrique in Maarssen mocht ik optreden voor Visma-Roxit, hetgeen een fijn wederzien was met oude bekenden Ilse Boer en Lars Sörensen. Je kunt dit optreden nog drie weken terugzien via deze link. Voorbij de muis en sneltoetsen is er nog veel nieuw terrein te winnen voor mensen die dagelijks vele malen knopjes aanklikken of intikken. Hier een voorproefje van wat één van de volgende stappen zou kunnen zijn; Slimme hardware!!!!

3. Ik zag wat fijne series zoals de absolute aanrader 1971 op Apple TV+  (over waarom het jaar 1971 een cruciaal jaar was in de geschiedenis van de popmuziek) en de serie The Investigation op NPO, over de moordzaak met de duikboot en de journaliste in Denemarken. Wil je inpluggen op dat soort vondsten en mijn mening erover, dan is de podcast FeuilleTon&Martijn die ik met buurtgenoot Ton van der Hoeve maak een aanrader. Ton ontdekt ook prachtpareltjes qua apps, series en muziek, en we maken erg veel werk van de shownotes. Elke 3 tot 5 weken maken we die met veel liefde aan mijn keukentafel. HIER kun je alle episodes terugluisteren en HIER kun je alle shownotes vinden. De aflevering die we gisteravond opnamen verschijnt de komende dagen. Qua podcasts neem ik komende weken maar liefst drie afleveringen op met Roos Wouters waarin we boeiende spelers in de polder aan de tand gaan voelen over de arbeidsmarkt. Ook voor de podcast van Digitale Fitheid nemen Lykle de Vries en ik een paar afleveringen op. Luister vooral deze met Mark Vletter terug, die vandaag zijn rechtszaak won tegen de overheid inzake de privacy van de data van zijn klanten. (boeiend leerzaam leesvoer!)

4. De komende week begin ik met Onno Hamburger aan een serie mooie online bijeenkomsten over Digitaal Werkgeluk (er zijn nog plekken) en neem ik met de 4e masterclass Digitale Fitheid een Deep Dive in PKM, Persoonlijk Kennis Management. Ik zie er enorm naar uit, net als Mark Meinema en Martijn Holtes, die nauw betrokken zijn bij het vormgeven ervan... (hier nog wat extra enthousiasme erover)

Technology is an essential part of modern work, but using it effectively requires a new skill – Personal Knowledge Management, known as PKM. Until now, PKM has been an obscure, academic field for the intellectual elite. But now, it is an essential survival skill for everyone navigating the modern world. It is the price of admission for anyone who wants to have their choice of career paths and have technology work in their favor, instead of being a threat.  



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Geniet van het mooie weekendweer  en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid