Martijn Aslander

May 23, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 20 2021)

IMG_6460.jpeg


Wow! Wat een mooie week. Het voelt alsof de tijd van voor corona terug begint te keren in evenementenland, en er is veel vraag naar inspiratie en inzichten. Veel research van de laatste tijd klikte perfect in elkaar.. Deze week ontdekte ik twee belangrijke dingen. Hoe maak je interactie tijdens webinars veel rijker dan chatten en je vinger opsteken alleen? En hoe maak je een online leerplatform zoals Digitale Fitheid.nl waardevoller en vooral intuïtiever? Fijn dat het een lang weekend is. Even wat tijd voor uitrusten, leren en lezen. Mijn favoriet :)


1.  Er waren veel webinars deze week,  sommigen vanuit huis, en ik was veel op pad naar diverse studio's. Voor BohnStafleuvanLochum mocht ik met 200 studenten een avondsessie doen, met Kjell Lutz, een leuke dagvoorzitter die ik nog niet kende... Voor de FNV droeg ik bij aan de week van de vakbond, en met Noorderlink deed ik een duo-presentatie (dat zijn de moeilijkste) met Mark. Dit najaar gaan we voor de Noorderlink-partners masterclasses Digitale Fitheid verzorgen. Het meest indrukwekkend was het Digital Dutch event van KPN, dat HIER terug te kijken is. Een heel fijn wederzien met Jim Stolze die mij en twee boeiende mensen van KPN interviewde in een super professionele studio. De video is een mooi aandenken.. Met fijne reacties erop.

2. Trouwe lezers van dit week overzicht weten het inmiddels; ik ben nogal onder de indruk van de kracht en toepassingsmogelijkheden van Miro. Daar waar zo'n 95% van de gebruikers niet verder komt dan geeltjes plakken op een canvas, is het een sport aan het worden om te kijken wat er nog meer mee kan. Afgelopen week was mindblowing qua nieuwe Miro-toepassing. Je kunt er heel veelzijdige interactie mee doen met publiek dat thuis zit in een veel rijkere vorm dan in het echt. Langzaam wordt me duidelijk dat er online mogelijkheden zijn voor rijke sessies waar real-life niet tegenop kan (het scheelt me ook nogal wat reistijd en reiskosten 😉) HIER een mooi voorbeeld van die interactie. Wil je meer leren over het faciliteren van rijke webinars en brainstorms? Dan is het pas verschenen boek van Miro-Master Esther van der Storm een aanrader! En ik mag er één weggeven! Klik op deze link om kans te maken.

3. Mijn oog viel op een wel heel originele vondst van Apple voor nieuwe interactiemogelijkheden met de Apple Watch. Bedacht voor mensen met fysieke beperkingen, maar daar zitten pareltjes tussen voor mensen die die beperkingen niet hebben. Bekijk zeker dit filmpje even, en snuffel hier maar eens.. Ik zie uit naar de WWDC over een paar weken. Robert Scoble, die ik al een paar keer heb ontmoet, vermoed dat er de komende jaren spectaculaire dingen gaan gebeuren rondom Apple met AR en VR. (het artikel is het beste dat ik over Apple las de afgelopen 10(!) jaar... Ik hou jullie op de hoogte.

4. Na een klein jaar spelen en stoeien (soms worstelen) met hoe je online lessen, courses en masterclasses verkoopt kwamen Mark en ik deze week tot een hoop nieuwe inzichten. Binnenkort verhuizen we de lessen, en courses op http://www.digitalefitheid.nl naar een nieuw platform, waar we een veel rijkere verbinding, hulp en begeleiding en vooral aandacht kunnen geven aan onze klanten en community. Daar koppelen we ook nog een slimme samenwerking met Videokantoor aan vast, waardoor we meer elementen als social proof en peer-pressure (de goede variant ervan) kunnen combineren met ons aanbod. We zijn binnenkort op zoek naar een klein clubje mensen die het platform en onze 'customer-journey' willen helpen testen. Ben je onhandiger met je digitale werkgereedschap dan je zou willen? En wil je meer doen met je informatiekapitaal? Help ons dan met uitvinden hoe we jou beter kunnen helpen. Aanmelden kan HIER (ben je al klant bij Digitale Fitheid? De komende weken betrekken we je in deze reis!)


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen! 

Fijn pinksterweekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid