Martijn Aslander

May 16, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 19 2021)

b663dff2-5121-4f40-b662-896284458429.jpg


Het was een week met mooie wandelingen. En met mooie gesprekken en een aantal dagen met meer dan 4 uur diepe slaap. Het mooie weer van Hemelvaartsdag was een cadeau, net als het verloop van de eerste Masterclass die ik deed voor Binnenlands Bestuur. Er vallen veel dingen die ik afgelopen jaar uitdacht mooi op zijn plek. En er staan nog veel meer potjes op het vuur te pruttelen. Zelden registreerde ik in zo'n korte tijd zoveel nieuwe domeinnamen :)


1. De podcast van de Werkvereniging met Edward Belgraver is online! Mijn oren klapperden toen Roos en ik hem interviewden. Een volstrekt ander geluid dan ik eerder hoorde. Edward heeft een tussenweg gevonden tussen het ZZP-ondernemerschap en de vaste baan. Deze oplossing kan de overheid miljarden besparen en een hoop administratieve en fiscale narigheid voorkomen. Luister zelf maar! Vandaag stond hij met een mooi stuk in het FD. De werkvereniging knokt ondertussen door om de geluiden die de politiek en polder moeten horen te blijven vertellen. Hier in de Telegraaf en hier met een jaarlijks terugkerende dag: De Dag van de Modern Werkenden.

2. Er kwam veel tractie op de posts van vorige week. Ook de HR wereld aandacht begint aandacht te krijgen voor Digitale Fitheid. Ze beginnen te snappen en te erkennen dat ons werk stuk is. Met Onno Hamburger heb ik binnenkort een leuke sessie over Digitaal Werkgeluk, en met CHRO.nl ga ik nog meer doen dit najaar. De Schokvast-aflevering liep ook als een trein, en meer mensen beginnen nieuwe Miro-toepassingen te ontdekken en verkennen. Komende tijd ben ik zowel met KPN, als T-Mobile als Vodafone bezig met Digitale Fitheid. Binnenkort heb ik daarover in België een 'Meeting of Minds' met Jef Staes. Het begint een beetje te voelen als de zomer van 2006, toen ik lifehacking op het spoor kwam dankzij Annedien Hoen. Opwindend allemaal!

3. Ik zag iets in mijn ogen simpels over het hoofd. Er is zelfs een term voor: The Curse of Knowledge. Het nadeel van onbewust bekwaam zijn zeg maar. Ik had me tijdens het uitleggen van Miro niet gerealiseerd dat er mensen zijn die de muis gebruiken om tussen programma's te schakelen op hun computer. Dat gaat voor veel taken prima, behalve als je veelvuldig tussen twee of drie programma's in een hoog tempo heen en weer moet voor het betere copy-paste werk. Dat doe ik al vele jaren met de toetscombinatie CMD+TAB(Mac) of ALT+TAB. Een snel gemaksonderzoek op Twitter wees uit dat zo'n 45% van de computergebruikers dat doet met een muis. Echt een verbijsterende ontdekking. Maar hoe kom je er als computergebruiker achter wat er allemaal kan? Niemand legt je zoiets uit, zo ontdekte ik. Nog genoeg te doen in de wondere wereld van mensen met computers maar vooral met informatie leren omgaan..

4. Persoonlijk Kennismanagement en de nieuwe tekstrenaissance, het zwelt aan. Steeds meer mensen beginnen te ontdekken dat informatieliquiditeit en informatiekapitaal het verschil kunnen maken in alles wat je doet. Waarom zou je je informatiekapitaal niet laten renderen en voor jou laten werken? Voor velen is dit nog onontgonnen gebied, ontdekten we afgelopen week in de Quest for Digital Fitness met IT-Circle Nederland. Komende weken duik ik er nog dieper in. Ik raad jullie van harte aan dat ook eens te doen. Hier een try-out filmpje van een jaar geleden. Over de Memex, Zettelkasten en meer... Duik eens in de wondere wereld van RoamResearch, Workflowy, Notion en Miro. Allemaal compatibel met onze informatiedoctrine. Oh, en speciaal voor jullie: Waar laat je al je screenshots en foto's waar je nog een actie aan wilde verbinden? Daar is een oplossing voor!

5. Frits Bussemaker interviewde me onlangs voor een internationaal platform met best wat bereik in India... Altijd leuk om te doen. Wellicht hebben jullie buitenlandse contacten die wat kunnen met het filmpje... Er is ook een podcastversie van.



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen! 

Fijn weekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid