Martijn Aslander

May 7, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 18 2021)

Schermafbeelding 2021-05-07 om 08.57.53.jpg


Het is voorjaarsvakantie en de kinderen hebben vrij. Blijkbaar maken ze genoeg mee want ze wilden vooral struinen en chillen. Supergezellig. Desondanks gebeurde er tussendoor genoeg. Gevoelsmatig (vooral in de vroege ochtend) veel meer met mijn scherm gewerkt dan de afgelopen maanden. Er moest geproduceerd worden, en hoe! Ben blij, verbaasd en trots op het resultaat. Komende weken mag ik weer wat meer op pad.  On the road again!


1. De aanname van vorige week dat het beter is om eerst uit te leggen dat ons werk stuk is, waarom dat zo is en wat daar aan te doen valt en daarna pas te beginnen over Digitale Fitheid bleek een juiste greep. Meerdere overheidsclubs meldden zich om te kijken of we vanuit http://www.digitalefitheid.nl kunnen helpen met de menskant van digitalisering. De podcast die ik hierover vorige week opnam met de mannen van Schokvast kostte nog een hoop werk. Na het terugluisteren vond zelfs ik het tempo wat hoog en besloot ik als goedmakertje bijna elke zin te onderbouwen op een handig Miro-bord. Dat liep op zijn zachts gezegd nogal uit de hand. Ik was 8(!) uur verder. Maar poehee, wat is dat tof geworden. KIJK maar (omdat Miro aan onze informatiedoctrine voldoet kan ik alles snel hergebruiken, dus ik ga er nog een hoop aan hebben). Ik schreef ook nog een stuk over waarom je echt die paar honderd euro moet uitgeven aan een breder scherm.

2. Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat vooral aan de HR kant er nog flink wat meters moeten worden gemaakt als het gaat om werk en mensen digitaal fit te krijgen. Gelukkig mocht ik er een groot interview over geven voor de CHRO's van Nederland. Samen met het stuk in TVOO zal dat vast helpen. HR mensen moet je blijkbaar nét even wat anders aanspreken dan archivarissen of it-mensen ;) En er is écht een verband tussen burn-out, stress, werkplezier, taakautonomie en alles wat er mis gaat met kenniswerk. Mocht je mensen kennen die HR-werk doen, wil je me dan helpen met deze artikelen doorsturen? Komende week start ik met IT-Circle Nederland de Quest for Digital Fitness; een deep dive in de materie met de grootste IT-eindgebruikers van Nederland. Ik laat weten wat we ontdekken!

3. Voor pensioenfonds APG werd ik geïnterviewd over de toekomst van werk. In het Engels, dus handig voor het buiten Nederland op de kaart zetten van Digital Fitness. Het is best een mooi stuk geworden. Voor een wereldwijd netwerk van CEO's mocht ik een half uur met Frits Bussemaker zitten. Ergens volgende week gaat dat interview de wereld over. En post ik hem hier uiteraard.

4. Een wandeling met Huub, die ik al 15 jaar ken en ook tijdens mijn avonturen in Zuid-Afrika vele malen trof, leverde een prachtkans op. Meer kan ik er nog niet over zeggen, maar over een maand weet ik meer. Mocht het lukken, dan is het team rondom Digitale Fitheid een jaar onder de pannen. Mocht je een kort lijntje hebben met de kosmos, duim dan even mee....

5. Alle mooie plannen die mensen hebben ten spijt, en ondanks alle gesprekken die je kunt hebben met een coach, de magie van veel dingen zit hem toch echt in de start. Begin! Zo draai ik twee keer per week plaatjes in de Cowerkclub van het Videokantoor. Arbeidsvitaminen. Wat een gehannes met knopjes zeg. En allemaal micro-fuckups die totaal irrelevant zijn. Maar de audio en videoskills zijn zo leerzaam en bruikbaar in webinars. Te leuk allemaal. Elke dag een stukje beter...



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen! (dank aan degene die vorige week een donatie stortte maar waarvan ik echt niet weet wie het is)

Fijn weekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid