Martijn Aslander

March 17, 2021

Wat zit er momenteel in mijn digitale gereedschapskist?

todd-quackenbush-IClZBVw5W5A-unsplash.jpg



Een van de redenen dat mensen drukker dan ooit lijken maar niet perse meer gedaan krijgen is dat bij de meeste organisaties directies en de afdeling IT besloten hebben dat iedereen hetzelfde werkgereedschap moet gebruiken. Het argument daarbij is doorgaans beveiliging en uniformiteit. Daar valt echt heel erg veel op af te dingen. Het is alsof je tegen alle timmerlieden zegt dat ze met een knijptang, zaag, hamer en 1 schroevendraaier maar huizen moeten gaan bouwen. Dit leidt tot e-maildrukte (e-mailen is NIET hetzelfde als werken) en documenten die je niet snel kunt terugvinden.

Het is niet voor niets dat startups die de wendbaarheid en flexibiliteit hebben waar menig organisatie jaloers op is nauwelijks dit 'standaard' werkgereedschap gebruiken.

Wat gebruik ik zelf? Dat varieert, ik zal op deze plek het gereedschap beschrijven dat ik zelf momenteel gebruik.

Ik doe voornamelijk kenniswerk. Informatie monitoren, opsporen, vastleggen, analyseren, bewerken, verwerken, creëren, en delen met anderen. En dat vergt goed gereedschap. Zeker in de volumes informatie die dagelijks door mijn handen gaat. Dus snelheid, snelheid en snelheid, naast gebruiksgemak en batterijduur (ik ben veel onderweg) zijn leidend in mijn keuzes voor mijn tools. In de informatiedoctrine die ik eerder publiceerde staan nog wat extra handige afwegingen voor informatietools

Hardware

Desktop: MacMini M1 - Klein maar debiel snel. Die M1-chip maakt alles uit. En je kunt er IOS-apps zoals de krant op bekijken.

LG UltraWide scherm - Onmisbaar. Neem een breed scherm, niet een groot, maar vooral breed. Dat scheelt enorm klikken omdat je meerdere vensters naast elkaar kunt bekijken

Elgato Streamdeck XL - Om heel snel te schakelen tussen apps en toepassingen. Scheelt al gauw een paar honderd klikken met de muis en toetsaanslagen per dag. Dit apparaat heb je net als het ultra-wide screen snel terugverdiend.

Logitech HD 1080P Webcam - Hoge beeldkwaliteit voor tijdens webinars is onmisbaar als je je boterham ermee verdiend. Deze kwam erg hoog uit vergelijkingstests en bevalt me prima.

Røde NT- Mini-USB microfoon - Net als een goede webcam, is goede audio cruciaal bij webinars, en ook nog eens handig voor het maken van podcasts

RødeCaster Pro - Next level mengpaneel om meerdere audio inputs te kunnen mixen. Cruciaal bij het opnemen van podcasts maar ook handig bij webinars.


Sonos Move - Een handige wifi/bluetooth speaker, fijn voor de arbeidsvitaminen, of voor rustig geluid voor bij concentratieklussen. Met batterij en heel portable.

Scanner: Fujitsu ScanSnap IX500 - Deze scanner scant met gemak honderden A4-tjes, bonnetjes, visitekaartjes en knipsels per uur. Dubbelzijdig en makkelijk schakelen tussen JPG en PDF. Het leesvoer gaat de reMarkable 2 in, de adminstratie naar mijn boekhouder via de cloud en de rest in Notion, Evernote of Miro.

reMarkable 2 - Het beste huwelijk tussen papier en analoog. Scheelt me 5000 A4-tjes printen per jaar, veel sjouwwerk, en het is tevens een prima aantekeningenblok. Handig voor lezen onderweg, aantekeningen tijdens gesprekken, en als spiekbriefje (het ding is vederlicht) voor in mijn hand tijdens presentaties. 

Laptop: Macbook Air M1 - sneller dan mijn vorige maxed-out Macbook Pro, en lichter met een batterijduur van met gemak 15 uur.

iPhone 12 - Mijn meest gebruikte apparaat. En notificaties die allemaal uit staan (op die voor lezingaanvragen na ;) ).


Software:

MacOS: Het besturingssysteem van Apple. Robuust omdat hardware en software door dezelfde partij ontwikkeld zijn.

  • Freeform - Een soort van Miro bord, maar dan Mac-only. Mijn nieuwe favoriet!
  • Drafts - De snelste manier om informatie voorzien van juiste metadata ergens heen te sturen.
  • Textsniper - echt de snelste manier om tekst van een pagina of foto te capturen. 
  • Miro - Eigenlijk een samenwerktool, maar voor mij het ultieme brainstormbord en digitaal geheugenpaleis.
  • Obsidian - De belangrijkste schakel in mijn Persoonlijk Kennis Management-systeem.
  • Workflowy - Een snelle manier om textuele informatie op te slaan en te ordenen. Ik gaf er sessies over.
  • Notion - Hier draait MartijnOS op. Mijn centrale informatie-hub.
  • Evernote - Het meest betrouwbare digitale archiefsysteem dat ik ken. Wel wat traag bij meer dan 50.000 notes.
  • Hey - De mannen achter Basecamp en auteurs van het boek Rework hebben mail opnieuw uitgevonden.
  • Whatsapp - Voor de desktop. Van FB, maar helaas nog onmisbaar want snel en veel gebruikt..
  • Manycam - Superslimme veelzijdige virtuele webcamtool. Maakt video bij webinars leuker en professioneler.
  • MSTeams - Helaas de standaard, niet aan te ontkomen als je met grote organisaties een webmeeting wil doen.
  • Zoom - Dankzij corona onmisbaar. En fijne tool.
  • Reeder - Voor het monitoren van honderden RSS-feeds van media. Geaggregeerd vanuit Feedbin.com
  • Keyboard Maestro - Een hele veelzijdige tool om veel taken op de computer te automatiseren.
  • Hazel - Een tool die mappen monitort en automagisch verwerkt.
  • A better Finder rename - Snel veel bestanden een andere naam geven of een nummer? Deze app is de beste!
  • Clean My Mac X - MacOS is snel en robuust. Maar af en toe raakt een computer wat verstopt en vertraagd. Deze app fixt dat automatisch voor je.
  • Gemini 2 - Zoekt en vind razendsnel dubbele bestanden en helpt je opschonen.


IOS - Het besturingssysteem van de iPhone. Altijd de laatste versie.

  • Hey - voor email, en microblogs
  • Drafts - De snelste manier om informatie voorzien van juiste metadata ergens heen te sturen.
  • Chuck - voor snel veel email filteren en verwijderen of archiveren
  • Textgrabber - Snel tekst uit een krant, tijdschrift of boek 'vangen' en als platte tekst digitaal gebruiken
  • Reeder - voor het monitoren van honderden RSS-feeds. Ook synchroniseerbaar met MacOS
  • Flipboard - Een soort nieuwsmagazine met data uit vele bronnen
  • Readly - 6000(!) Tijdschriften uit de hele wereld voor 12 euro per maand.
  • Stoop - een apart programma voor het ontvangen van e-mail nieuwsbrieven. Veel handiger dan in je gewone mail
  • Notion - Mijn PersonalOS (MartijnOS) dat fungeert als mijn informatie-hub
  • Workflowy - Een snelle manier om textuele informatie op te slaan en te ordenen. Ik gaf er sessies over
  • Miro - Eigenlijk een samenwerktool, maar voor mij het ultieme brainstormbord en digitaal geheugenpaleis
  • Masterclass.com - Een soort Netflix voor geweldig materiaal om van te leren. Hoge kwaliteit opnames met top-docenten met een indrukwekkende trackrecord
  • Spotify - Muziek voor onderweg
  • Sonos - Voor het bedienen van de verschillende boxen in mijn huis. Vanuit één app Apple Music, Spotify en vele radiostations aansturen
  • Blinkist - Oneindig veel boeksamenvattingen in audio en text
  • Autosleep - Slaap is cruciaal, en met name diepe slaap is belangrijk voor je rust en herstel. Met deze app ontdek ik hoe ik mijn slaappatronen kan verbeteren
  • Fastic - Een handige timer die me helpt met intermittent fasting, een slimme manier om gezond te blijven door 16 uur NIETS te eten of iets te drinken met suikers erin
  • Shortcuts - Een onderschatte app. Hiermee kun je hele reeksen taken op je iPhone automatiseren. Scheelt veel tijd en gedoe. EN onmisbaar voor het connecten met NFC-chips
  • Widgets - Sinds de laatste grote update interacteer ik nog maar weinig in apps maar vooral via widgets
  • Het proberen waard!
  • iTjilp - Deze app kan op basis van vogelgeluid een vogel identificeren
  • OBS Identifier - Voor het identificeren van planten en dieren, vooral handig in de tuin
  • Readwise - Om de belangrijkste inzichten uit boeken uit mijn gelezen boeken sneller te leren. (toegevoegd hier op 16-04-2021)

Webtools

Mailstrom -  De 'Moeder' app  van Chuck.

Videokantoor - Om de drempel van toevallige ontmoetingen flink lager te maken... ik schreef er eerder over in deze post.

(ben druk bezig om de hele lijst van links te voorzien, maar ook nog genoeg andere dingen te doen ;), dus hou de pagina in de gaten :) )

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid