Martijn Aslander

August 15, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 32 2021)


IMG_9959.jpeg

(foto: De Belgisch-Nederlandse grens waar ik afgelopen week was)

De afgelopen week voelde als het begin van het einde van de vakantieperiode. Nog een week en dan gaan de kinderen weer naar school en dan begint het 9 tot 5 ritme weer. Heerlijk zo'n lange zomer zonder ochtendverplichtingen, maar ik kan ook prima zonder. Ik had een fijn uitje met mijn lief en de kids, bezocht het Noorden en Zuiden van Nederland en genoot van seizoen 2 van Ted Lasso en Watch that sound met Mark Ronson op Apple TV+ en van de Duitse serie Perfume op Netflix, dat op een geweldige manier verknoopt is met het beroemde boek van Patrick Süskind. De reuk is absoluut een onderschat zintuig. Ik ontdekte overigens dat ze bij de politie tegenwoordig zelfs USB-honden hebben die USB-sticks kunnen vinden. (Ze kunnen nog niet ruiken wat er op staat overigens :) )

1. Na een maandje stoeien met verschillende instellingen en opties op mijn telefoon ben ik tevreden. Doorgaans haal ik een uurtje per dag achter een computer maar nauwelijks (webinars niet meegerekend). Boeken lezen doe ik vanwege Readwise vooral op mijn Kindle, en digitale artikelen op mijn reMarkable2. Maar mijn iPhone gebruik ik veel en intens. En zoals velen tuimel ik te vaak onverwachts in een stroom apps en clicks die tijd roven  maar niets toevoegen. Verspreid over een hele dag vind ik het niet erg om de iPhone een uurtje of 4 te gebruiken, mits het maar genoeg toevoegt aan mijn leven en doelen. Mijn oplossing hiervoor?  Bijna alle notificaties staan uit, en alléén de apps die ik kan gebruiken voor creëren, researchen, organiseren en plannen staan aan tussen 09.00 en 20.00. De rest van de apps staan via de instellingen van Schermtijd uit. Behalve de Podcasts app. En Pokémon Go. Mijn guilty pleasure voor onderweg.  Je telefoon anders indelen is absoluut een verbetering die ik iedereen kan aanraden.

2. Na mijn enthousiasme over de (gratis) tests van PrinciplesYou van Ray Dalio (check ook zijn boek), raadde Mark Vletter me de CliftonStrenghts-finder van Gallup aan. Niet gratis, maar een koopje voor 50 euro. Aan de hand van een lange lijst (best suffe) vragen komt er een opmerkelijk profiel met jouw kracht en talent uit.  De kans dat iemand anders deze mix van strengths ook heeft in deze volgorde is 1 op 33 miljoen. Dit zijn volgens de test mijn krachtigste 5 talenten en ook in deze volgorde:

Activator, making things happen by turning thoughts into action. Doing things now, rather than simply talk about them.

Strategic, creating alternative ways to proceed. Faced with any given scenario, spotting quickly the relevant patterns and issues.

Achiever, working hard and possessing a great deal of stamina. Taking immense satisfaction in being busy and productive.

Futuristic, inspired by the future and what could be. Energizing others with your visions of the future.

Command, having presence. Taking control of a situation and making decisions.

(er zijn er in totaal 34)

Volgens mij klopt dat behoorlijk met wat ik leuk vind, en aan het doen ben. En waarom ik al jaren kan volhouden wat ik aan het doen ben. Volgens mij is zo'n test voor iedereen waardevol. Ik ken veel te veel voorbeelden van mensen die in hun dagelijks werk wegdrijven van hetgeen ze zo waardevol en krachtig maakt. Nu de discussie over de toekomst van werk weer flink oplaait moeten we dit soort elementen meewegen in het designen van werk. Dank Mark voor het tippen. 

3. Ik heb zin in het najaar en de herfst. Ik hou van wandelingen in het herfstbos, het zoeken naar cantharellen en het genieten van een herfstbokbiertje. Maar ik heb vooral zin omdat het team compleet is voor het lanceren van de Engelstalige editie van http://www.digitalefitheid.nl. De Nederlandse editie staat als een huis en is ontzettend schaalbaar. Maar er wonen op deze planeet nu eenmaal meer mensen die Engels spreken dan Nederlands. En dat Digitale Fitheid is echt wereldwijd een issue. Dus na mijn avonturen in Iran en Zuid-Afrika begint mijn eerste buitenlandse zakelijke avontuur. Heb je waardevolle contacten in Nederland of daarbuiten die behoefte hebben aan een robuust en compleet platform om medewerkers digitaal fit te krijgen, met Engelse content en trainers, mail ons dan!

4. Tijdens het lezen van een hoop artikelen afgelopen week kwam ik veel moois tegen dat tijdloos is. Paul Graham schreef in 2009(!) al een mooi stuk over het tijdschema van Makers versus dat van Managers. Een must -read voor iedereen die last heeft van een baas en daardoor niet aan zijn echte werk toekomt. En in de zoektocht naar het belang van digitaal onderhoud: 
 
If you aren’t doing or haven’t done a Weekly Review, it’s not a reflection on your character or self-discipline. **It’s not your fault** – it’s the fault of an outdated system of education that never taught you how to do preventative maintenance for your brain, your most important tool and asset.

5. De komende week ben ik veel op pad voor koffie en de eerste lezing van na de zomer. Voor publiek. Dat is even geleden...  Ik ben reuze benieuwd naar de overheidsplannen van de komende maanden. En nog nieuwsgieriger naar wat alle rechtsgeleerden gaan zeggen over alle beslissingen die in deze tijd genomen zijn. Daar is het laatste nog lang niet over gezegd. 



Fijne werkweek alvast! Opdat jullie maar een hoop moois mogen creëren!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid