Martijn Aslander

August 8, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 31 2021)


A720A7DA-A93D-48FE-AA9C-5B01CF870F53_1_105_c.jpeg


Dit was de week waarin ik 49 werd. En ik had er mooi weer bij, wat fijn was gezien het onstuimige weer van de laatste tijd. Ik vierde het klein, met mijn dierbaren. Meestal is iedereen op vakantie op mijn verjaardag die midden in de bouwvak zit, en daar ben ik aan gewend geraakt. Maar mijn 50e verjaardag volgend jaar is een perfecte aanleiding voor een knalfeest. Ben alvast maar begonnen met mensen op tijd uitnodigen. Een mooie mijlpaal om bij stil te staan dan.  En het thema is dankbaarheid. Ik wil proberen alle mensen te eren die alles wat ik de afgelopen 25 jaar deed. Ik voel me overigens volstrekt geen 49 :)

1. Ik genoot van dit boek: 'Waarom generalisten verder komen' van David Epstein. Typisch een boek dat je een paar keer wil lezen omdat er zoveel leuke weetjes en waardevolle inzichten in staan. En veel gedachten in het boek staan haaks op de gedachte dat je vele duizenden uren moeten oefenen om ergens goed in te worden. En dat veel verschillende dingen doen leidt tot sneller, beter en meer inzichten. Types als Tiger Woods zijn een uitzondering, terwijl Federer bijvoorbeeld pas heel laat begon met tennis en zijn voordeel deed met alles wat hij ervoor deed. Een aanrader voor iedereen die bezig is met leren, talent en ontwikkeling! Met name over het belang en de impact van analogiën had ik niet eerder zo scherp. Ik ben heel benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Blijkbaar is het niet meer op papier te krijgen, het kwam vorig jaar uit en is alleen nog als e-book te krijgen. Hier een stukje uit NRC erover:

2.  Vakantietijd is naast bijkomen, en bezinnen ook een periode voor extra en achterstallig onderhoud. De afgelopen tijd kwam ik tot de conclusie dat onderhoud in ons dagelijkse kenniswerk een best bepalende factor is voor je functioneren. Zeker ambitieuze mensen die zich veel op de hals halen moeten nóg meer onderhoud plegen dan mensen die zich laten meevoeren met de stroom van het leven. Het is niet voor niets dat David Allen er in zijn beroemde boek uit 2001(!) al zo op hamerde: de wekelijkse review (die je prima mag vertalen als de regelmatig terugkerende review). Je inboxen opgeruimd, papier uitgezocht en verwerkt of op de goede stapel en maar van dat soort zaken. Een vervelend klusje dat altijd wat meer tijd rooft dan je zou willen.  Hoe meer je in je auto rijdt, en hoe ruiger het terrein of de landwegen, des te meer onderhoud je moet plegen. En met je werk en computer is het in feite niet anders.  Food for thought. En heel relevant voor Digitale Fitheid. Tips erover zijn welkom!

3. Daar waar het 'Nieuwe Werken' destijds gekaapt is door tech- en meubelleveranciers die hun kans zagen om financieel voordeel te behalen bij een kans die directies zagen om flink te kunnen bezuinigen (minder privé-werkplekken betekende lagere maandlasten) lijkt het erop dat momenteel hetzelfde gebeurt rondom thuiswerken. Mooier dan Seth Godin (die ik hogelijk waardeer en een keer opzocht toen ik in NY was) kan ik het niet zeggen:

"As social creatures, many people very much need a place to go, a community to be part of, a sense of belonging and meaning. But it’s not at all clear that the 1957 office building is the best way to solve those problems."

Ik blijf het zeggen: We weten niet wat kenniswerk is, hoe je dat moet doen, met welk werkgereedschap je dat het beste kan doen en hoe je dat organiseert. Peter Drucker, die de term bedacht zei niet voor niets vlak voor zijn dood dat als het aankomt op kenniswerk we in feite nog in 1900 zitten. De echte experimenten met het organiseren van kenniswerk moeten de meeste organisaties nog doen. En dat zal het zittende management proberen te voorkomen omdat het hun huidige positie en manier van werken zal ondermijnen. Hopelijk zijn er wat open geesten in directies die er voor open staan en de weg naar ons platform Digitale Fitheid weten te vinden :)

4. In september is traditiegetrouw het jaarlijkse Apple evenement waar de nieuwe iPhones worden gepresenteerd, naast meer nieuwe gear zoals nieuwe edities van de Apple Watch (ik ben heel benieuwd wanneer ze komen met een versie met non-invasieve glucosemeting). En doorgaans is dat evenement ook de releasedatum van de nieuwe versies van IOS en MacOS. Ik ben erg enthousiast over de functies Focus en de Mac versie van de Shortcuts-app. Net als het offline gebruik van Siri en de Live text versie waarmee je in foto's tekst en telefoonnummers kunt selecteren en kopiëren. Maar afgelopen week moest ik toch even fronsen toen ze een algoritmegestuurde anti-kindermisbruiktool aankondigden. Ophef alom. Mijn eerste intuïtie zei dat dat een hellend vlak is dat uiteindelijk totalitaire regimes in de kaart kan spelen. Maar na het besturen van dit uitstekende stuk op Daring Fireball neig ik toch naar een prima verbetering. De media en politiek weten echt te weinig van digitale zaken en papegaaien elkaar maar na. Ik ben benieuwd of er nog een nieuwe regering komt en hoe daarin het domein digitaal gaat worden vormgegeven.

5. In het kader van overig nieuws; ik schrijf al een tijdje (betaald) voor het businessblog van Vodafone, de blogs vind je hier. Komende maanden heb ik ook met T-Mobile een leuke samenwerking samen met Arjen Banach. Onze beide boeken (die elkaar inhoudelijk flink versterken) komen dit najaar uit. Samen met het 49 worden dook ik in het kader van onderhoud nog wat meer in het thema gezondheid, voegde wakker worden met een glas citroensap met lauw water toe aan mijn ochtendritme, verwonderde ik me over slapen met een pleister op je mond (iets voor politici overdag? 😂) en bestelde ik dit boek over ademen.


Geniet nog even van de rust komende week, nog even het de hectische werkweken komen eraan hoor!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid