Martijn Aslander

August 1, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 30 2021)

FD2E4CB6-B5BF-429C-9F4B-295FBAE84F9B_1_105_c.jpeg



Fijn, zo'n stille week. Doe me er nog maar een paar. Een beetje werken, een dagje met boeiende politiepuzzels bezig en tussendoor wat boottochtjes op de wadden. Ondanks bizarre stortregenbuien was het heel goed te doen. De meeste regen viel op de één of andere manier vooral in de nacht.


1. Stille weken zijn een uitgelezen kans om voor belangrijke zaken die niet urgent zijn eens flink de tijd nemen. Ik schreef al eerder wat over het terugbrengen van de schermtijd op mijn iPhone. Qua laptop (webinars uitgezonderd) haal ik een uur per dag nauwelijks. Maar met dat andere stuk werkgereedschap, de iPhone, zijn wonderlijke dingen aan de hand. Ik leg nogal veel vast, qua momenten, gedachten, ideeën en meer. En luister, lees en kijk graag naar van alles en nog wat. Facebook, Instagram en de andere tijdrovers had ik al lang geleden kaltgestellt, maar toch blijk ik opgeteld een uur of 6 per dag kwijt aan mijn telefoon. Nu ben ik vooral van het bellen, daarop wil ik niet 'bezuinigen'. Waar ik snel vanaf moet is het gedachteloos terechtkomen in een eindeloze stroom, waarbij ik ineens van Nu.nl naar Linkedin, via Twitter naar Mail ga en ineens een uur verder ben.  Waar ik aanvankelijk er dacht te zijn met een limiet van 30 minuten per app (dat kan via de optie schermtijd) bleek dat niet genoeg. Ik heb de eerste vijf homescreens aangepast met widgets en apps die helpen creëren en vastleggen, en iets toevoegen in plaats van wegnemen (mijn kostbare tijd). Verder staan alle andere apps die niet in de eerste vijf homescreens staan op slot tussen 09.00 en 19.00. Over een maandje laat ik weten hoe me dit hielp met mijn schermtijdpuzzel. Ik ben overigens niet tegen zinloos tijd verdoen en voor optimale productiviteit, maar voer er wel graag wat regie op :)

2. Volgens het boek 'Het Geheugenpaleis' van Joshua Foer zijn we 320 uur per jaar kwijt aan compenseren wat we zijn vergeten. Dat is nogal wat. 40 dagen per jaar,  waardevolle schaarse tijd op deze planeet kwijt zijn omdat we dingen niet snel kunnen vinden, en dus maar opnieuw doen. Zo bezien is het niet raar om zoals ik ongeveer 80 uur per jaar te investeren in het domein 'Niet Vergeten'. Mijn leven lang ben ik al bezig met vastleggen en terugvinden. Ordenen en herordenen. Ik zie regelmatig allemaal mensen in mijn omgevingen verzuchten: 'Waarom zou je dat allemaal willen vastleggen?" Dat kost tot heel veel tijd? Ha! Dat klopt dus helemaal! Maar die investering levert me dus bijna 250 extra uren per jaar op. En cumulatief over alle jaren heen, plus de extra skills die ik ervoor heb moeten aanleren levert me dat fors meer slagkracht op. Niet voor niets ben ik razend enthousiast over PKM, de 4e pijler van Digitale Fitheid, die in feite de WHY is van Digitale Hygiene en Digitale Vaardigheden. De titel van dit superleuke boek indachtig: 'It's hard to make a difference if you can't find your keys' 😂

3. Er kwam een nieuw e-boek uit; 'Starten met zelfsturing'. Over zelfsturing is al veel gezegd en geschreven. Erwin en ik schreven er in Easycratie en Nooit Af al over, maar als mensen die er elke dag mee bezig zijn, op een manier die werkt, dan kun je het beste leren van hen. Mark en Jorg van Voys waren er afgelopen jaar flink mee bezig gegaan. Open-source, en iedereen kon meeschrijven eraan. Het resultaat mag er zijn. Hybride en Remote werken zijn terreinen waar menig manager en bestuurder mee aan de slag moeten komende tijd, Maar één stap verder is het domein zelfsturing. En bij Voys zijn ze niet voor niet erg succesvol. Lees zelf maar waarom! Uit het boek:

Een verhaal over dat we leven in een exponentiële tijd, met legio voorbeelden daarvan. Dat lineair organiseren niet werkt in een exponentiële tijd. Dat informatie, communicatie en publicatie vroeger schaars waren en dat internet dat heeft gedemocratiseerd. Dat je de ongelimiteerde toegang tot deze zaken ook moet gebruiken in bedrijven.

Dat management bedoeld was om van mensen arbeidsrobots te maken, maar dat die inmiddels zijn vervangen door echte robots. Dat we nu dus creatieve mensen nodig hebben en dat die op een andere manier willen en moeten worden aangestuurd.

Dat uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de arbeidspopulatie ‘niet engaged’ is op het werk. Dat dit komt doordat ze er anders instaan dan vroeger, dat werk wat anders vraagt van het individu, zowel nu als in toekomst. Dat een gelukkige workforce productiever is en dus economisch meer toevoegt.

Lees zelf maar!

Wil je nog meer tofs over de toekomst van organiseren lezen en zien, klik dan vooral HIER

4. In een week als deze viel er verder niet veel te delen. Maar dat is de stilte voor de storm, er komt zoveel moois aan dit najaar! Tussendoor nam ik nog wel een nieuwe aflevering van FeuilleTon en Martijn op. Veel luisterplezier! (Als je niet zeker weer of je meer dan een uur naar ons wilt luisteren, check dan gewoon eerst de shownotes :) )

Fijne vakantieweek allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid