Martijn Aslander

July 25, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 29 2021)



2BEC3B31-7D76-45DC-A4E7-630A91A71655_1_102_o.jpeg



Ik had een heerlijke zomerweek achter de rug (met tussendoor verdrietig nieuws). Nog een paar weken, en dan zwelt het weer aan, qua drukte. Af en toe laait de discussie op of het nog wel een goed idee is als iedereen tegelijk vakantie heeft, maar het grote voordeel ervan is echt dat de wereld dan in een trager tempo lijkt te draaien. 

1. Drenthe, en de Wadden deden me goed. Boslucht en zeelucht gecombineerd met mooie wandel- en fietstochten door gebieden waar ik nog niet eerder was. Ik zag een dode (oostelijke) ringslang, leerde een hoop over slakken, telde meer dan 80(!) ooievaars, ving krabben voor de kids, kwam meerdere zeehonden tegen en liep tegen een half vergaan zeehondenlijk aan.  Ik ging in de vroege ochtend met een waddentaxi van Vlieland naar Terschelling, op een hele rustige vlakke zee, waardoor ik op de boeg kon zitten. Een mooi avontuur!

2. In de jaren 90 zag ik de film The Saint, met Val Kilmer. De boekjes had ik nooit gelezen, maar de film vond ik geweldig. Daarna werd ik minstens even enthousiast over The Thomas Crown Affair, een remake van de hit uit de 1968, waarin een verveelde miljonair op klaarlichte dag een schilderij ontvreemd uit een museum. En afgelopen weken zag ik seizoen 2 van Lupin. Echt fantastisch. Het genre is dat van de Gentleman Thief. Robin Hood meets Tijl Uilenspiegel maar dan met meer raffinement. Smullen! Ik kwam op Terschelling een serie boeken tegen van Arsène Lupin, vertaald uit 1907. Het leest echt als een trein, ik kon niet ophouden. Inmiddels heb ik in het fijnste antiquariaat van Haarlem ook maar wat Sherlock Holmes (een tijdgenoot van Lupin) en The Saint boekjes aangeschaft.

3. Met Digitale Fitheid zijn we nu een jaartje bezig. Een prachtige reis die ontstond na het bouwen van Wautsh en een serie masterclasses voor het grootste kennisfestival van Nederland. Afgelopen week rondde Mark de transitie af naar ons nieuwe platform, waarbij we onze Topfit klanten veel extra aandacht en hulp kunnen bieden dankzij de integratie met Videokantoor. De mix van nieuwe content, inspiratie, masterclasses plus de mogelijkheid om mensen direct op hun scherm hulp te kunnen bieden en over een 'hobbel' heen te loodsen lijkt een goede zet. Dit najaar verwachten we de eerste in-house-events rondom 'De week van de digitale fitheid' te kunnen draaien, ligt er een boek én een nieuw magazine in de winkel, en werken we door aan de opvolger van de documentaire over Kenniswerk. Afgelopen week vierden we het even met een barbecue op het Drentse platteland. Ik ben reuze benieuwd waar we over een jaar staan met Digitale Fitheid. 

4. Naast alle ontspanning en vrolijkheid was het ook een droevige week. Totaal onverwacht bereikte me het bericht dat Désirée Rosier overleed. Een van de meest enthousiaste fans van mijn boeken en werk. Een prachtmens, en veel te vroeg overleden. Het delen ervan op social media leverde ineens nog meer verdriet op. Binnen 24 uur hoorde ik van nog drie mensen waarvan ik niet wist dat ze onlangs overleden waren.  Met name de dood van Marcel van der Pol, met wie ik al in 1999 leuke dingen deed en die ik uit het oog verloren was greep me aan. Only the good die young :(. Mijn levensmotto is al jaren: 'Ga zo hard als je kunt zonder haast te hebben. En zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen'. Mens durf te leven. En Mens durf te sterven.

Ik wens julie veel ontspanning komende week!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid