Martijn Aslander

July 18, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 28 2021)

25B1E1C6-16D5-4984-8B31-A8A4DEFF659B_1_105_c.jpeg


Een weekje op pad. Ik ging van Drenthe naar Haarlem, van daar naar Vlieland, en via Haarlem naar Drenthe. Bos en zee. En veel treinen. Het weer zat reuze mee, vaak (niet altijd) waaien buien net langs Vlieland. Van alle regen deze week zag ik niks. Ik moest veel gniffelen om de Nare Jongens podcast, werkte me door stapels scheursels en knipsels heen en zit boordevol ideeën die ik aan het uitwerken ben. Het fijnste van deze weken is dat iedereen op vakantie is en ik de hele dag mag indelen zoals mij uitkomt. Heerlijk! Rustig wakker worden en dan lang in bad met boeken en knipsels met goede koffie erbij.

1. Afgelopen week deed ik een mooie vondst. Ik realiseerde me dat er behoorlijk veel schaamte zit op het niet kunnen omgaan met digitaal werkgereedschap. De mix van onkunde, ongemak en schaamte rondom dit thema is een blinde vlek die de heren en dames in management, veranderkunde en HR behoorlijk over het hoofd gezien hebben. Vermoedelijk zijn zij onderdeel van het probleem. Want deze types gaan al helemaal niet erkennen dat ze er zelf niet zo goed mee kunnen omgaan. Fix dit en een deel van veel vraagstukken in dit land zijn sneller opgelost! (wij van Digitale Fitheid helpen er graag bij overigens :) )

2. Poeh wat viel er een hoop water. Dat bouwen in laaggelegen gebieden was toch echt een slecht idee. Sinds ik ooit ergens mocht optreden met overstromingsdeskundige  Henk Ovink kijk ik heel anders naar de impact van water, zowel in ons deltaland als wereldwijd. Van bureaucraten moet je het niet hebben als zo'n ramp als deze week zich voltrekt. Ik zag een prachtige foto waarin boeren, politie en burgers samenwerkten om de klus te klaren. En kreeg en brede glimlach na het lezen van dit briljante idee van Daan Weddepohl van Peerby. Veel problemen en uitdagingen zijn gewoon puzzels. En dit soort oplossingen zorgen ervoor dat die puzzels sneller gelegd kunnen worden met elkaar. Erwin Witteveen en ik schreven er een heel boek over dat nog steeds hyperactueel is. Net als Nooit Af overigens. Dat boek was gewoon 5 jaar te vroeg :)

3. In de aanloop naar de release van ons nieuwe boek "Ons werk is stuk" had ik een prachtig gesprek met Paul Groothengel voor Managementboek Magazine, dat in augustus uitkomt. Met T-Mobile breng ik samen met Arjen Banach (hou die man in de gaten!) een ebook uit met een voorproefje van ons boek. De onderwerpen van Arjen (Remote leiderschap en succesvol werken met teams op afstand) raken die van Digitale Fitheid op vele plekken en vullen elkaar prachtig aan. Het aankondigen van PKM Magazine vorige week leverde veel mooie reacties en mogelijkheden op. De url informatiegeletterdheid.nl bleek nog vrij. Ik vermoed dat er de komende paar jaar een hoop staat te gebeuren rondom het ánders kijken naar informatie en werk. Dat moet mijns inziens echt veel slimmer, decentraler en persoonlijker gebeuren. Het zou wel eens de helft van de ICT ellende en kosten kunnen besparen. Zonder dat je afhankelijk bent van management, ict en budget. (en als het maar een kwart is scheelt het ook al enorm :) )  Tips voor onderwerpen, interviews en leuke originele columnisten zijn welkom voor ons magazine!

4. Pokémon Go bestaat 5 jaar en ik speel het dagelijks met veel plezier. Ieder mens heeft zo zijn guilty pleasures. De één kijkt naar soaps, de ander verzamelt postzegels en sinds vijf jaar speel ik Pokémon Go. Daarin ben ik lang niet de enige, dagelijks spelen er meer dan 100 miljoen mensen dit spel. Voor mij biedt het een paar leuke dingen. Met een hoofd dat altijd bezig is ideeën en associaties te leggen (kan ik niks aan doen, dat gebeurt nu eenmaal) is het voor mij heerlijk om een bezigheid te hebben die an sich niet veel toevoegt. Het doorgronden van het spel en de gameplay is een leuke puzzel. Daarnaast ontdek ik wereldwijd leuke dingen over locaties die aan de Pokestops vastzitten. Ik wandel me suf en haal met gemak 15- tot 20.000 stappen per dag. En ik speel met 'vrienden' over de hele wereld op bijna elk continent. Inmiddels zit ik op level 42 en vermoed dat ik dit nog wel een paar jaar volhoudt. Patrick Mackaaij heeft voor mensen die meer willen leren over Pokémon een geweldig overzicht gemaakt. Vorige week ontdekte ik een voor mij onbekende manier om sneller te winnen bij een battle. In dit filmpje kun je het zien. Met de schermtijd-optie die ik vorige week aanhaalde heb ik overigens mijn dagelijkse speeltijd gemaximeerd op 60 minuten, het moet wel leuk blijven :) (die speeltijd zijn doorgaans momenten dat ik op een trein moet wachten of in een rij bij een winkel sta)
 
Fijne zomerweek allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid