Martijn Aslander

July 11, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 27 2021)

833AFA8F-6923-4C0C-86EB-64A36889BD3C_1_105_c.jpeg


Zoals ik vorige week al voorspelde zou het een intense week worden. En dat was het. Een mooie rollercoaster in de positieve zin van dat woord. 'Time flies when you're having fun.' Ondertussen verbaasde ik me over vele nieuwsfeiten die me eigenlijk al lang niet meer zouden moeten verbazen maar die me toch even raakten. Altijd goed om dan even te rade te gaan bij de stoïcijnen. Ben reuze benieuwd naar de komende maand. Op vele vlakken. Half Nederland lijkt op pad te zijn of dat van plan te zijn. Ik ben zelf veel onderweg de komende maand. Met flinke stapels leesvoer.


1. Nadat ik flink was gaan stoeien met de Schermtijd optie van de iPads van mijn kinderen (vooral Youtubekids flink beperken) moest ik er zelf aan geloven. Zeker in drukke tijden was ik toch teveel slaaf geworden van de dienstbare dienaar van mijn Mac, mijn iPhone geworden. De schermtijd liep echt teveel op, en heb de top 10 tijd-slurpers van mijn aandacht en tijd op de telefoon drastisch halt toegeroepen. Hetgeen vele malen slimmer, sneller en makkelijker in te stellen was dan ik dacht. Eens kijken wat me dat brengt aan focus en aandacht.  Een aanrader voor iedereen die ongemerkt verspreid over de dag meer dan 3 uur naar dat scherm zit te kijken. Vuistregel: snoei in alles dat aandacht consumeert en laat staan wat helpt bij creëren en produceren. Het blijft namelijk een fantastisch stuk werkgereedschap. Zolang je maar geen telefoonzombie wordt. Daar zijn er al echt veel te veel van.

2. Ik heb enorm veel lol in mijn (welhaast antropologische) reis in de politieorganisatie. Ik sprak afgelopen weken tientallen nieuwe collega's, wordt overal open en allervriendelijkst ontvangen en leer me suf. De Citrix-omgeving waarin iedereen daar moet werken is zo tergend langzaam dat ik het beu was en op onderzoek uitging naar slimmere oplossingen binnen de kaders van de organisatie. Uiteindelijk bood de Archiefwet soelaas en ontdekte ik dankzij Annemiek Adema een paar toverwoorden (dank Annemiek!). De belangrijkste bleek het woord Selectielijst. En samen met de nieuwe Wet Open Overheid en de nieuwe Archiefwet bood die alle ruimte voor datgene dat ik al jaren vermoedde. De sleutel tot veel vraagstukken over IT ligt bij de I, niet bij de T. Medewerkers mogen onder een aantal HEEL duidelijke voorwaarden enorm veel meer opslaan op eigen apparaten en in eigen systemen dan iedereen denkt. En dat is erg goed nieuws voor het liquide maken van persoonlijk informatiekapitaal. Ik sparde met een heel team van DIV-ers (mensen die bij de dienst informatievoorziening werken, de archivarissen en documentalisten) die mijn vermoedens wederom bevestigden. Zolang je geen geheime informatie deelt en opslaat kan er echt heel erg veel. Bijna alle handelingen in een organisatie die NIET staan beschreven in een selectielijst (het gros aan micronotities) mag je overal opslaan. Die vallen niet onder de archiefwet. Daar komt vast een flinke discussie van, maar met de archiefwet in de hand durf ik die inmiddels makkelijk aan.

3. Vanaf dag één hebben Mark en ik nagedacht over de strategie voor Digitale Fitheid in het buitenland. En bij elke stap qua taal, framework en urls, legden we ook de Engelstalige varianten vast. Afgelopen week mocht ik die oefenen bij een mooie sessie met mensen uit de hele wereld en dat ging heel goed. Toch altijd spannend om te kijken of je zowel de inhoud als het enthousiasme voor een onderwerp ook in een andere taal kunt overbrengen. Dit najaar komt ons boek, 'Ons werk is stuk' uit. En iets later ook in het Engels. Tegen die tijd zal www.digitalefitheid.nl schaalbaar en robuust zijn. En gaan we parallel aan wat we in Nederland leerden ook los voor de rest van de wereld. Tof, om te gaan spelen in een wereldwijde markt met content die hard nodig en relevant is.  En het kriebelt, zo'n nieuw boek op de horizon. Binnenkort meer! Mail me als je er stapels van nodig hebt voor een najaarcongres of een kerstkado!

4. De tijdschrift-fetisjist in me had het erg leuk deze week. Ik liep al een tijdje rond met het plan voor een tijdschrift over PKM. Er zijn echt geweldige bladen en platforms voor informatieprofessionals, allemaal gelieerd aan mijn vrienden van het KNVI. Maar voor de informatieamateurs ( daar zijn er echt veel, veel meer van) was er nog niks. En daar waar heel sloten overheidsgeld naar mediawijsheid gaan, tegen nepnieuws, deep fake en meer, is het met de informatiegeletterdheid in Nederland belabberd gesteld. Mensen doen maar wat, dumpen overal brokjes informatie en documenten en hebben werkelijk geen idee hoe ze die slim kunnen terugvinden en strategisch kunnen inzetten. Dit najaar lanceren we het nul-nummer van PKM Magazine, Hét vaktijdschrift voor Informatieamateurs. Met verhalen over de reMarkable, Evernote, Notion, RoamResearch, informatiekapitaal en informatiegeletterdheid, boordevol tips en tricks. En met mooie achtergrondverhalen met mensen als David Allen en Tiago Forte. Ik word hoofdredacteur. Dat beviel me vorig jaar goed, maar nu mag ik ook het hele format bedenken. Tips voor inhoud en personen zijn heel welkom. Net als interesse voor abonnementen of adverteerders.

5. Voor de overheid erover begon hadden wij al een Fieldlab. In Drenthe. De komende tijd ben ik er weer wat vaker. We gaan weer wat leuke activiteiten ondernemen hier.

Fijne zomerweek allen!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid