Martijn Aslander

March 6, 2022

Pagina 11; een podcast voor de politie

nummer 11.jpg


Elke medewerker van de politie-organisatie wordt na de screening, en opleiding ingezworen en legt een eed of de belofte af.

Afgelopen jaar mocht ik dat zelf meemaken als vrijwillig teamchef bij de politie. (hier het verhaal erachter)

Iedereen die dat meemaakt krijgt een mooi en handig boekje met daarin de beroepscode van de politie. Op pagina 11 ervan staat een uiterst intrigerend stukje:

Als een protocol, procedure of werkwijze niet of onvoldoende werkt, hebben wij de professionele ruimte om te handelen zoals wij op dat moment juist achten. Achteraf zullen we dit handelen kunnen uitleggen. Wij mogen erop vertrouwen dat onze leidinggevende achter ons staat, zelfs als het fout mocht gaan of de keuze niet de juiste blijkt te zijn.

Uit de honderden gesprekken die ik had met mensen door de hele politieorganisatie heen, blijkt dat mensen deze zin nooit lazen of onthielden. Of de betekenis ervan doorgrond hebben. Als je het goed leest zie je dat er dus heel erg veel mogelijk is daar. Onder heldere voorwaarden. Maar daar moet je dan wel het goede gesprek over voeren.

Om te ontdekken hoe het nou precies zit met die beroepscode, pagina 11 en de politie, ben ik samen met Lars Sørensen (die veel radio voor de politie maakt, zoals de Cop2000) en Teun-Pieter de Snoo van de Politieacademie 11 afleveringen aan het maken over de rijkwijdte en implicaties van Pagina 11.

Helaas voor de niet politie-medewerkers onder mijn lezers komen deze afleveringen op het afgeschermde intranet van de Politie. Delen ervan en inzichten en blogvorm zal ik alhier delen!

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid