Martijn Aslander

February 14, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 06 2023)

F5A0EEFD-1A19-43FF-8494-54B50295D57B_1_105_c.jpeg


Hoi! Ik ben er weer... Na drie weken flinke griep werd ik vervolgens geconfronteerd met een stuwmeer aan taken en agenda-dingen. Geweldig om te zien dat er steeds meer berichten binnenkwamen van mensen die aan het gemis van mijn weekbericht zich afvroegen of het wel goed met me ging....Ja dus. Maar gewoon griep. Niks ergs, wel vervelend maar ook weer niet.


1. Ik weet inmiddels dat ik jaarlijks rond Januari voor de bijl ga qua griep. Meestal duurt het maximaal een weekje. Vandaar dat ik ook dit keer dacht dat ik na een paar koortsnachten en wat slaap wel weer zou opkrabbelen. Dus toen ik me iets beter voelde en een lezing gaf in Amsterdam werd ik gelijk opnieuw geveld. Na een week dacht ik er weer te zijn en deed ik een optreden in Assen. Om vervolgens wederom een week uitgeschakeld te zijn. Na nog een week rust ging het gelukkig weer. Toen begon de mentale Jiujitsu om alles wat er nog moet gebeuren in kaart te krijgen en flink te snoeien in alle taken en verplichtingen. Tijd is niet iets dat je kunt inhalen is mijn ervaring.

Wat een mentale opdonder gaf was het niet kunnen schrijven van mijn weekberichten. Het doorbreken van de zogeheten Seinfeld-streak. Als je een lange ononderbroken reeks doorbreekt, dan is het mentaal lastig om weer op te starten. Zeker als je niet fit bent. Hopelijk was het eenmalig en kan ik weer vrolijk doorschrijven over mijn inzichten en belevenissen.  (de info van de afgelopen ontbrekende weekberichten vul ik nog aan) Dank voor alle lieve berichten!

Nog even over die griep. Afgelopen jaren zouden we daar flink panisch over wezen doen, maar het is blijkbaar niet eens in me opgekomen om een corona-test te doen. In de afgelopen weken waren de kids ook een paar dagen ziek thuis, net als als een kwart(!) van de schoolgenootjes en de helft van de leraren op school.

2. Het media-geweld rondom kunstmatige intelligentie denderde flink door afgelopen maand. Zo'n beetje alles dat we ooit opschreven in ons boek Nooit Af (2016) is NU aan de hand. Boeiend. Het is niet ondenkbaar dat het hele krachtenveld onder de techreuzen flink gaat verschuiven. Drie namen om in de gaten te houden: Jarno Duursma, Jim Stolze en Robert Scoble. Ik overweeg een betaald abonnement op ChatGPT te nemen, maar wacht nog even met de eerste resultaten van de Microsoft-integratie met deze AI-dienst. Het voordeel van die griep was dat ik veel lange series heb kunnen kijken. Vooral Person of Interest (HBO Max), vijf seizoenen, met 20+ afleveringen per seizoen, dat over onbeheersbare AI-in verkeerde handen gaat was qua timing subliem.

3. De voorbereidingen voor de Maand van de Digitale Fitheid zijn in volle gang, en het beloofd een mooie 2e editie te worden. Eromheen krijg ik veel interview-aanvragen. Fijn om te merken dat onze noeste arbeid van de afgelopen jaren om in het domein van digitalisering een handelingsperspectief voor de mensen op de werkvloer te creëren begint te landen. Deze week leveren we onze eerste groep cursisten van de Leergang Digitale Fitheid af, en de inschrijving voor die van April is open. vroegboekers krijgen een mooie korting! Afgelopen week verstuurden we de Digitale Fitheid nieuwsbrief, stuur hem vooral door aan geïnteresseerden..

4. De afgelopen week was ik druk met twee nieuwe opnames voor onze podcast Werken aan Nederland. Roos en ik spraken met Reinier Castelein, voorzitter van de kleinste grote vakbond, de Unie, en met Remi Brouns, van Sportverloning.nl. Remi zette ons flink aan het denken over sectoren als sport en cultuur. Een bizar inzicht over ZZP-ers: Er is veel te doen over ZZP-ers in het onderwijs. Wat pers en politiek er NIET bij zeggen, is dat ongeveer de helft ervan weliswaar voor een klas staan, maar dan in een sportschool of hal. Die vallen in de terminologie dus ook onder het onderwijs. Het is vast een frame dat belanghebbenden goed uitkomt maar het klopt voor geen meter! Binnenkort staan de afleveringen live. Hier vind je de eerdere uitzendingen.

5. Verder genoot ik afgelopen week met mijn lief van de nieuwe show van Ricky Gervais die in Nederland was. Rake woorden over woorden die niet gesproken mogen worden. De show komt in 2024 op Netflix. En mijn jongste werd 6, en was daarmee kleuter-af. Op de foto hierboven zie je haar bij het programma Zappelin, dat elke dag een stuk op twintig kinderen in het zonnetje zet op hun verjaardag. Op de één of andere manier was het me vier jaar achtereen gelukt om haar er tussen te krijgen, en dit jaar voor het laatst, want het is tot 7 jaar. Veel taart en slingers afgelopen week, en blije meiden. Nu weer aan het werk 💪



Dank voor het lezen!

Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid