Martijn Aslander

June 24, 2024

📰 Wat me deze week bezighield (Week 25 2024)

_MG_4159kopie.jpg

(Peter Ros in actie op het Kennisfestival)

Week 25 zit erop! Een hele intense. En één waar ik wat tegen opzag. Volledig onterecht overigens. Ik kreeg hele leuke reacties op het magneetvissen van vorige week. Deze week ontliep ik ternauwernood een boete omdat Haarlem één van de vier gemeentes in Nederland is waarin dat niet mag. Lekker dan. Maar ik ben een tevreden en voldaan mens.



Het zakenkabinet van Omtzigt
Notabene de dag voordat Pieter Omtzigt in augustus vorig jaar zijn plannen aankondigde speculeerde ik erover in dit blog (één van mijn meest-gelezen ooit). Los van wat ik er allemaal van vind, dat is een heel ander verhaal, kwam mijn voorspelling best heel aardig uit. Politiek vind ik doorgaans veel te complex om er van alles van te vinden. Wat ik hoop voor dit kabinet, is dat de zorgen die Pieter terecht heeft over de rechtsstaat, en de controle erop weerklank vinden in beleid en uitvoering.

De wereld staat in brand, en alles heeft haast. Maar ik gun het ons land dat er flink onder de motorkap geklust wordt en onze overheid beter gaat functioneren. In dit lezenswaardige rapport van de Staatscommissie Rechtstaat staan meer dan genoeg tips. Ik zie overigens een rechtsreeks en causaal verband tussen het gebrek aan Digitale Fitheid en informatiegeletterdheid bij de gemiddelde ambtenaar en de puinhoop van de informatiehuishouding.


Komt een man bij de dokter...
Ergens op mijn huid zaten wat rode plekjes. En die begonnen wat te jeuken. En net toen ik me afvroeg of ze rood waren van het gejeuk, kwam er verder in de buurt nog een rode vlek. Toch maar even naar de (overigens alleraardigste) huisarts. Een schimmeltje met wat eczeem. "Ik schrijf u even twee zalfjes voor die u zo kunt ophalen bij de apotheek. Een ervan is een hormoonzalf, maar dat kan geen kwaad hoor". Eenmaal bij de apotheek kreeg ik nogmaals de waarschuwing om na gebruik mijn handen goed te wassen. De tweede rode vlag. Ik belde rond en kreeg als advies om er vooral niet aan te beginnen en er biologische appelciderazijn erop te smeren. Dat stinkt en prikt. En erna extra virgin kokosolie erop. Na drie dagen was het over.

Maar wat moet ik nu met die zalfjes? Gek eigenlijk dat er geen bedenktijd is en je zo van je arts naar de apotheek holt terwijl er overal in het zorg-systeem kosten worden gemaakt die volstrekt niet nodig waren. Ik deelde dit met een vriend die vroeg: "Heeft de huisarts je gevraagd naar je voedingspatroon? Of je slaap? En of je stress hebt? En zo ja waarvan? Nee? Dan was het niet je huisarts maar je drugdealer"  En daar had hij volgens mij meer dan een punt 🤔.


Kennis, kenniswerk en informatie.
In de aanloop van de PKM-Summit in maart waren we verguld met deze post van Malik Alimoekhavemedov (ooit ga ik die naam uit mijn hoofd weten). Hij was de eerste die publiek deelde en herkende en erkende hoe debiel speciaal die line-up was. Zijn blogs over informatie zijn meer dan lezenswaardig. Ik blijf me verbazen hoe weinig we weten en leren over de basis van het leren omgaan met informatie,  de ruwe grondstof van kennis. Verder dan cursussen over documenten en informatiesystemen komen we volgens mij niet. En in het normale onderwijs kan ik er niet veel over vinden.

Malik is met een serie (1, 2 en 3 hier) bezig die hier heel helpend bij zou kunnen zijn. Komende tijd vertalen we het in het Nederlands, en het zou in boekvorm een mooie aanvulling kunnen zijn op het boek dat we met Voys gaan uitgeven dit najaar. Hoe bouw je een informatieorganisatie. Ik voorspel dat dit boekje van Mark Vletter en Ashley Gottula een game-changer gaat worden in organisaties die worstelen met digitalisering en hun informatiehuishouding.

Mark Vletter zegt overigens mooie rake dingen in de komende documentaire Ons Werk is Stuk. Hier weer een mooi stukje, net als deze van Nick Milo.


Fixing the world of work
De wereld van werk blijft me intrigeren. Met regelmaat hoor ik van mensen dat ze mijn stelling dat ons huidige werk stuk is te populistisch vinden. Maar ik kan na een paar boeken, documentaires, podcasts en vele lezingen niet anders concluderen. Want zolang we dit ontkennen of negeren blijft het bij kleine incrementele aanpassingen, terwijl het wezen van de manier waarop we werken en dit organiseren niet wezenlijk veranderd.

Gouden handel voor consultants en veranderkundigen, maar niet helpend voor de samenleving en economie.  Een enorm deel van onze beroepsbevolking doet kantoor- of kenniswerk. En de manier waarop we dit organiseren is gebaseerd op de managementinzichten uit fabrieken en niet op het wezen van kenniswerk. Peter Drucker schreef er raak en treffend over in zijn boek Landmarks of Tomorrow uit 1959. Helaas hebben organisaties weinig tot niets met zijn inzichten gedaan. 

Afgelopen jaar werkte ik met Genieke Hertoghs stilletjes aan een nieuw project; Fixing the world of work. We zijn partijen aan het verbinden die bovenstaand herkennen en erkennen en mee willen bouwen aan het oplossen en wegnemen van alle obstakels van dit vraagstuk. Later dit jaar zullen we er meer over delen, maar intellectueel en creatief is het één van de leukste puzzels waar ik me in mijn carrière mee bezig hield. 


De zomerstop komt eraan
Afgelopen week was de laatste Digitale Fitheid community bijeenkomst voor de zomerstop. En de laatste op de oude Seats2Meet-locatie. Erwin Sprengers hield een goed verhaal over waarom cyberboefjes met AI ineens ZZP-ers en MKB-ers op de korrel nemen en wat je daar tegen kunt doen. In de avond hadden we een goedbezochte PKM-bijeenkomst die heel energiek en leerzaam was. Frank en Ton schreven nog wat geweldige tips voor mij en Lykle op, waardoor de sessies dit najaar nóg beter worden. 

Het Grootste Kennisfestival in Deventer was geweldig. Tussen de toch al indrukwekkende line-up van sprekers wisten we een heel track te vullen over digitale fitheid dat steevast veel publiek trok aldaar. Bemoedigend om te merken dat onze onderwerpen zo'n weerklank vinden bij dit publiek. Het weer was fantastisch en de festivalsetup maakt dat mensen veel vrijer en opener bewegen dan op een congres. Een aanrader voor volgend jaar! 

Een bonus voor voor mij is dat je veel vakbroeders en zusters uit het sprekersvak even in alle rust kunt ontmoeten en kunt bijkletsen. Door de aard van dat werk komt je elkaar wel overal tegen, maar is er doorgans maar weinig ruimte voor een praatje en een drankje. 






Dank voor het lezen! Fijne week allen!

Hartelijkste groet,
Martijn


📅 Agenda:

- Rust :)


In september start er weer een leergang Digitale Fitheid. Hier kun je er meer over vinden.

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ