Martijn Aslander

July 23, 2024

📰 Wat me deze week bezighield (Week 29 2024)

D21A7AEF-AB1B-49B0-B13B-DFAEFDF023A1_1_105_c.jpeg


Week 29 stond hier in het teken van uitzoeken, opruimen, ontspannen en flink wat werken in de tuin. En na het onstuimige weer van de week ervoor beviel de warmte me prima. Ik kwam veel moois tegen op het web, waarover meer in dit bericht. Verder was bij het laatste feestje in de oude Seats2Meet locatie bij Utrecht Centraal, na de zomer zitten ze zo'n beetje naast de ingang van Hoog Catharijne 60 meter links vanaf de ingang vanaf de stationskant. En ik vierde het 8-jarige spelen van Pokémon Go, net als sommige lezers van dit weekbericht.



Afgelopen week
De kinderen hadden hun laatste schoolweek, en zijn net als hun vriendjes hard toe aan vakantie. En ze hebben er zin in, net als ik. Een deel ervan verblijven we op Vlieland, voor hen één van de leukste plekken op aarde. Ik was thuis druk met uitzoeken, opruimen, het verbouwen van de kinderkamer, die met een tienjarige in huis steeds meer een puberkamer aan het worden is. Te leuk allemaal.

Sinds ik een joekel van een compostbak in de tuin heb ontploft onze tuin. De Kastanje en Magnolia waren zo hard gegroeid dat ik flink moest snoeien om nog wat zon in de tuin en licht in huis te krijgen. Met als gevolg acht 180-liter zakken met snoeiafval dat naar de stort moest. Niks mis met hard buffelen in een tuin 💪, maar het was wel een beetje warm deze week.


Pokémon Go
Op 16 juli 2016 installeerde ik Pokémon Go op mijn telefoon. Aanvankelijk een erg leuk tijdverdrijf. Pas na een paar jaar begreep ik meer van de onderliggende dynamiek van het spel. Er zijn zoveel aspecten en elementen om rekening mee te houden. Het zit veel knapper in elkaar dan je aan de oppervlakte ziet. En naarmate het spel vordert wordt het behalen van een hoger level (ik zit inmiddels op level 46 van de tot nu toe beschikbare 50 levels) exponentieel moeilijker.

Voor de fronsende lezer, het is inderdaad maar een spelletje en grosso modo gaat het nergens over. Maar voor iemand die de hele dag met serieuze zaken bezig is is het heerlijk om in elk geval één onzinding te hebben om je in te verliezen. Dat gezegd hebbende, ik heb met mensen over de hele wereld samen gebattled om zeldzame en sterke Pokémon te vangen. Leuk om te doen. Ik bezocht in al die jaren 58.641 Pokéstops (fysieke plekken waar je spullen en punten kunt krijgen). In Bali, Thailand, Amerika, Afrika en zelfs in Teheran. Op al die plekken is wel iets bijzonders te zien of te vertellen. Ik legde maar liefst 21.128 km af. De halve aarde rond! En inmiddels heb ik dus 61.689 van die niet bestaande monstertjes gevangen. Dit zijn mijn sterkste en bijzonderste momenteel:


7BAD3651-0DC3-4B22-B507-BCE46C4F6D16_1_201_a.jpeg


Businesswise kan ik het spelen overigens ook nog prima rechtvaardigen. Als onderdeel van mijn verhalen over technologie heb ik met erover praten voor zalen een stevig bedrag mee verdiend 🤣


Afscheid van een hele dierbare locatie
Ergens rond 2008/2009 kwam ik voor het eerst bij Seats2Meet Utrecht. Een briljante vondst van Ronald van den Hoff en Marielle Sijgers. Vergader- en eventruimtes verhuren en de tussenruimtes en tafels en stoelen ter beschikking stellen aan het toen nieuwe fenomeen ZZP-er, inclusief gratis koffie, stroom en Wifi. Ongekend in die tijd. Wat ze ervoor terugkregen is niet in geld uit te drukken. Talent, initiatieven, gave events en vele vele verhalen. Gouden content in de begindagen van social media. Sociaal Kapitaal naast geld als ruilmiddel. 

Net als vele dierbaren heb ik er verschrikkelijk veel aan te danken. Ik kon er mijn verhaallijnen oefenen tijdens veel events, werkte met anderen aan Lifehacking en mijn eerste boek Easycratie ontstond daar. Op een paar minuten van Utrecht CS, midden in het land. Zonder die plek had ik met Mark Meinema nooit zo snel ons platform Digitale Fitheid kunnen bouwen. De nieuwe eigenaar Marcel (samen met Esmee) die ik vanaf de begintijd al ken, heeft ons geweldig gesteund in de ook voor hem lastige coronatijd. Afgelopen week was er de laatste borrel, met een fijn wederzien van oude bekenden. De afsluiting van een lange en prachtige periode. Ik mocht nog een kort praatje houden om Ronald, Marielle, en ook Marcel en Esmee in het zonnetje te zetten. Als dank kreeg ik een mooie litho van Corneille mee als aandenken aan die dierbare plek.

sgufh1nlfodcjfi1x20240718120159.jpeg



Vanaf het najaar gaan we met zijn allen bouwen aan de nieuwe plek, op niet meer dan zestig stappen (!) vanaf de ingang van Hoog Catharijne! Die plek wordt één van de beste plekken voor bijeenkomsten en nieuwe initiatieven. Mijn lief coördineert de verbouwing (het werd casco opgeleverd) en de verhuizing die in september plaats vindt.

Met Genieke Hertoghs (die inmiddels ook op BusinessWise haar kennis deelt) ben ik onder de noemer Fixing the World of Work aan een samenwerkingsverband aan het bouwen dat veel pioniers en partijen op het gebied van werk en de arbeidsmarkt samen gaat brengen op die nieuwe mooie plek. De activiteiten van Digitale Fitheid passen daar naadloos in natuurlijk. Meer daarover later deze zomer!


Stripverhalen op een iPad
Mijn kinderen zijn dol hun iPad. En doorgaans lukt het me goed genoeg om ze alleen maar door de week ermee te laten spelen rond etenstijd. De zoektocht naar de juiste manier van begrenzen blijft een lastige. Helemaal verbieden voelt niet perse als een goede idee, terwijl ik me behoorlijk bewust van van de diverse risico's. Wat ik helemaal fantastisch vind is onbegrensde toegang tot muziek. Ik zou willen dat ik dat gehad had toen ik hun leeftijd had.

Tot nu toe vind ik de mogelijkheden van het softwarematig beperken van de toegang tot apps en de uren per dag die je ermee mag spelen beperkt. De oudste weet dat steevast te omzeilen, ondanks afspraken erover. En steeds politieagent spelen rondom die iPads is ook niet echt mijn hobby. Maar Ik ben er uit (hier gaan een aantal van jullie erg blij worden).

Met deze instelling kun je snel en handig met drie keer snel klikken op een knop het apparaat limiteren tot maar één app. En met die oplossing diende zich een nieuw idee aan. Wat nu als ik alle stripboeken die ik kan vinden op een iPad zet? En die zo beperkt dat ze allemaal maar strips kunnen lezen? Die werkt goed zeg. Nu hebben ze naast onbeperkt muziek, ook nog eens een meer dan enorme stapel strips die ze kunnen lezen.


ZZP-ers en de overheid
Na jaren van relatieve rust in ZZP-land broeit het weer flink. De Wet VBAR komt eraan. En de belastingdienst zegt te gaan handhaven erop na jaren van vaagheid en onduidelijkheid. Als er iets is dat Roos Wouters en ik ontdekten tijdens de opnames van onze Werken aan Nederland-podcast is dat het politieke- en mediaframe dat de meeste ZZP-ers worden uitgebuit en eigenlijk in loondienst zouden moeten een meer dan vals frame is.

In de praktijk zijn het Hiërarchische Vluchtelingen die de bullshit van vergaderingen, incompetente managers en IT-beperkingen meer dan spuugzat zijn. De overheid wil dat maar niet erkennen en huurt doodleuk zelf zzp-ers in omdat ze ander niet voldoende goede mensen kunnen krijgen.

Hugo-Jan Ruts schreef dit artikel over aan in aantocht zijnde arrest van de Hoge Raad die nogal bepalend lijkt te gaan worden in het hele discours erover. Hugo-Jan schreef dit stuk over ons interview met Hans Borstlap over de arbeidsmarkt, en we zijn druk bezig met een vierde seizoen dat met een beetje geluk na de zomer van start gaat. Volgens velen is onze podcast één van de beste ooit over de arbeidsmarkt en een behoorlijk deel van mensen uit de SER, en ook denkers als Louis Goulmy en Edward Belgraver schoven al eens aan. 


Zomertips

- In de zomer probeer ik graag het gebruik van mijn smartphone tot een minimum te beperken. En met regelmaat vind ik het heerlijk om gedachten en vondsten op te schrijven met een pen. Deze boekjes zijn ongelooflijk robuust en handzaam, en die Lamy Pico pen (die als je hem indrukt uitschuift tot een heel fijn prima formaat pen) stop je zo in je broekzak. 

636C6481-1A13-4786-8956-9C19B5FEA565_1_105_c.jpeg


- Al jaren lees of luister ik elke dag een random boeksamenvatting op Blinkist. Leuk om op die manier gevoed te worden met velerlei weetjes en inzichten. Elke cent waard!


Dank voor het lezen!!



📅 Agenda:

- Rust :)


In september start er weer een leergang Digitale Fitheid. Hier kun je er meer over vinden. Worstelt jouw organisatie met digitale transformatie, digitalisering of de informatiehuishouding? Goede kans dat dat komt omdat ze de digitale fitheid van de medewerkers zijn vergeten. We hebben een nieuwe interventie van 5 dagen die helpt!

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid