Martijn Aslander

September 9, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 35 2023)

BAF79F1A-2932-45C5-A961-146A61082207_1_105_c.jpeg


Week 35 is alweer een weekje achter de rug. Ik bezocht traditiegetrouw één van de liefste festivals van Nederland; Into the Great Wide Open. Vanuit onze stichting Fieldlab faciliteerde ik met Peter Ros en Kim van den Berg al voor de zevende keer het introductiekamp van kunstacademie Minerva uit Groningen en pikte ik daar een heftig virusje op dat gelukkig maar twee dagen duurde. De rest van de week stond in het kader van het opstarten van alle activiteiten van dit najaar.

1. Sinds een jaar of 15 ben ik diep gefascineerd door wat je met persoonlijke data en statistiek allemaal kunt doen. Eromheen deed ik al vele experimenten, zoals 7th Sense, PersonalStats en klooide ik met Evernote, Miro, Workflowy, Notion en Obsidian. Uit alle literatuur weet ik inmiddels dat dagelijks een paar keer stilstaan en reflecteren op alles dat er gebeurt om veel redenen een goed idee is. Ik stoeide al eerder met op papiertjes, formuliertjes en in boekjes van alles te 'vangen', en afgelopen maanden was ik met Maarten van den Berg druk met een nieuwe poging. Ditmaal met een hardcover Leuchtturm boekje in Oblongformaat (liggend).

Op maat gemaakt, voor mijn specifieke doeleinden. De voordelen? De meeste dingen die ik wil loggen en vangen staan er al. Een paar keer per dag een naam, of een getal invullen is echt heel weinig moeite. En doordat bijna overal iconen bijstaan, beperk ik de zogeheten cognitieve load van overal opnieuw over moeten nadenken.

0FBE2AFA-03BB-4477-9DB8-3B7F4F71E051_1_105_c.jpeg

Na een paar weken en wat iteraties verder ontdek ik veel bijvangst van deze aanpak. Ik associeer sneller, en heb meer gevoel van overzicht. Een soort van vooraf half ingevuld bullet-journal. Achterin heb ik extra pagina's voor items die niet dagelijks voorkomen zoals een lezing of evenement en alles dat daarbij komt kijken qua vast leggen (van ontmoetingen, opvallendheden, etc.) Binnenkort laat ik een klein voorraadje voor mezelf drukken.

Ik speculeer erop dat ik binnenkort met AI en deep learning via een foto die data automagisch in Obsidian kan zetten. Om me heen zie ik veel belangstelling voor zo'n aanpak. Wellicht komt er een leuke side-hustle aan die mensen voorziet van op maat gemaakte reflectie-logboekjes. Op de volgende Digitale Fitheid Meetup op 18 september vertel ik er meer over. Leden van onze (gratis) community zijn van daar heel erg welkom!



2. Sinds een aantal jaren gaan de eerstejaars studenten van kunstacademie Minerva niet meer naar Berlijn om los van elkaar met hun eigen studierichting en docenten de stad te bekijken, maar naar Drenthe. Naar een prachtige locatie die we in 2016 speciaal hiervoor hebben ingericht en gebouwd. Met hulp van de provincie en Innofest. Onze betrokkenheid (stichting Fieldlab) is vooral het faciliteren van het ontvangen van zo'n grote groep studenten (uit wel 25 landen) op een plek midden in de natuur. Het weer was ook deze editie weer fantastisch en de explosie aan creativiteit, talent, en nieuwe verbindingen was geweldig. Wat een mooi cadeau zo aan het einde van de zomer.

Dit jaar organiseerden voor het eerst de oudere studenten die al vaker hadden geholpen het hele programma en het recruiten van de 20 buddies die die groep van zo'n 200 studenten een paar dagen moeten begeleiden. Alles liep op rolletjes, beter dan ooit. Dat belooft wat voor het volgende jaar!


3. Ik was op ITGWO, een heel bijzonder festival op Vlieland. Via Innofest en als Vuurtorenwachter ben ik er al jaren mee verbonden. Toen we jaren geleden (16(!) jaar lang ons eigen festival organiseerden pasten we de datum altijd aan zodat we ook naar ITGWO konden. Een kleinschalig festival op een eiland, met een eclectisch/indie muziekprogrammering. Geen beroemde headliners, maar de voorhoede van nieuwe muziek, dat op een magische manier wordt ingepast in het landschap daar. De aankleding, de inrichting de natuur en de muziek vormen een prachtige mix. Daarnaast is dit festival als eerste hard op weg om klimaatpositief te worden in plaats van klimaatneutraal. Bewonderenswaardig en leerzaam!

Mijn lief en ik mixten het fijne van het festival met de absolute rust op het deel van het eiland waar helemaal niemand was. Tussen al het fijns op het festival maakten we lange strandwandelingen en genoten we van het fantastische nazomerweer. We waren er met Fieldlab-co-founder Peter Ros en zijn vrouw, en hadden in alle ontspanning tijd om mooie nieuwe projecten te verzinnen en alle lopende eens rustig door te nemen. 


4. Het regent aanvragen voor optredens. Dat is heel fijn en een mooie opsteker. De meeste mensen die bellen hebben behoefte aan den krachtige opening of afsluiter van een evenement. Ik herinner me niet dat ik zo vroeg in het nieuwe seizoen zoveel aanvragen had. Ik merk dat de combinatie met de leergangen Digitale Fitheid en de waarschijnlijke komst van mijn grootste klus ooit me wat voorzichtig maakt.

Alleen de klussen die gegarandeerd passen neem ik aan, en voor de anderen kan ik op maat adviseren welke van de vele tientallen sprekers die ik ken ze beter kunnen bellen. Wat heel leuk is dat ik vaker benaderd wordt door organisaties die helemaal vastlopen in digitalisering en digitale transformatie (goh) en een heel traject aan interventies, training en begeleiding nodig hebben. Dat kon zomaar eens snel veel groter worden.

Dank voor het lezen!


📅 Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community (leuk als je een kijkje komt nemen)
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie (uitverkocht)
- 🎓 19 September Start 4e Leergang Digitale Fitheid Academie (meld je gauw aan)
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024

- 🎪 Save the Date: 22 en 23 maart 2024: 1st European PKM Summit Utrecht.

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ