Martijn Aslander

December 8, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 48 2023)

4E72C87F-1825-46D6-8C6D-F46F932BD9D2_1_105_c.jpeg


Week 48 was een weekje van hollen of stilstaan. Of stilliggen beter gezegd. Ik was te ziek voor veel actie, en te fit en enthousiast voor alleen maar slapen. Gelukkig zijn er altijd genoeg series en boeken om me dan in te verdiepen, en meer dan genoeg kleine rotklusjes waar je weinig energie voor nodig hebt. Een deel van mijn werk lijkt nogal op de showbusiness, dus als je niet al te ziek bent kun je nu eenmaal moeilijk een zaal vol mensen teleurstellen. Dus ik kroop een paar keer mijn bed uit om op te treden. En dat ging meer dan prima. Een van de voordelen van de adrenaline die het op een podium staan met zich meebrengt is dat je er lekker scherp van wordt.



1. Onze zon barst met enige regelmaat wat heftiger uit dan normaal, en stoot daarmee enorme hoeveelheden magnetische energie uit die de aarde dan bereikt. Ik had al vaker gelezen over de potentiële schade van een extreme versie van zo'n uitbarsting. Onlangs was er weer veel over in het nieuws en ging op onderzoek uit. Klopt het dat in één klap alle elektrische apparaten in één klap nutteloos worden tenzij je ze in een loden bak bewaard? Nou, dat blijkt reuze mee te vallen. Wat de zoektocht aan bijvangst opleverde was een mooi pareltje van een backup methode.

De mannen van de Long-Now Foundation hebben een hedendaagse versie van de steen van Rosetta gemaakt met daarin met een laser gegraveerd boek met 1500 verschillende talen, om te behouden voor het nageslacht. Heel inspirerend. 

Hoogste tijd om mijn eigen backups ook weer eens goed onder de loep te nemen en een hoop digitale bende die in zo'n 25 jaar was ontstaan flink op te ruimen en te ordenen. Met hulp van Gemini 2 ben ik alle dubbele files aan het opsporen en met Daisydisk ontdek ik snel waar alle schijfruimte door wordt opgeslokt. Er is vast iemand in mijn lezerspubliek die iets aan deze tips heeft.


2. Data-centra slokken nogal veel water op voor het koelen van de servers. Terecht dat veel partijen daar super kritisch op zijn. In Noord-Holland gaat dat bijvoorbeeld flink mis in de Wieringermeer. Dat kan toch veel slimmer? De Chinezen bedachten dat blijkbaar ook en hebben doodleuk een serverpark ónder water gebouwd. Ik heb geen idee wat dat doet met de onderwaterwereld, maar het zou zomaar een prima oplossing kunnen zijn. Wellicht een idee voor mijn vriend Dieter Möckelmann om zijn openbare buitenzwembad in Reeuwijk te verwarmen op die manier? Een leuke win-win!


3. Voor de komst van Spotify had ik een aanzienlijke verzameling CD's gedigitaliseerd en in iTunes bewaard. Ik had er lang niet naar omgekeken, en zie de laatste tijd steeds meer mensen er met hernieuwde aandacht naar kijken. Via Macstories kwam ik op het spoor van de app Albums 4.0 , waarmee ik op mijn teleloon en iPad widgets kan instellen die prachtige albumcovers laat zien.

Ik speelde er wat mee en had in no time een lijst gemaakt van mijn 100 dierbaarste albums aller tijden. Mijn ontdekkingsreis met notitie- en informatieapp Obsidian maakt me steeds bewuster van de kracht van 100% controle en zeggenschap over mijn eigen data. De cloud biedt geweldige mogelijkheden, maar ik vind het veel fijn om ook offline, en heel vaak juist offline te kunnen werken.


4. Omdat ik flink wat weken had gespijbeld qua het schrijven van dit weekbericht kon het zomaar gebeuren dat ik een heel leuk radio-optreden in één van de best beluisterde radioprogramma's van Nederland nog niet met jullie gedeeld had. Ik mocht twee uur lang als spraakmaker te gast zijn in Spraakmakers op Radio 1. Wat een feest was dat! Ik mocht over van alles en nog wat meepraten en commentaar leveren, om vervolgens voor een enorm publiek in de ochtend te vertellen waarom ons werk stuk is.

   
5. Tijdens bijlezen van mijn rss-feeds stuitte ik afgelopen week zo vaak op artikelen van The Atlantic dat ik een abonnement heb genomen. Het is één van de oudste kwaliteitsmagazines ter wereld. Zo stond er het beroemde stuk 'As We May Think' in van Vannevar Bush dat leidde tot de uitvinding van de hypertext in 1960 door Ted Nelson. Dit stuk over hoe de bemoeizuchtige opvoeding van babyboomers waarschijnlijk heeft geleid tot burn-out van millennials trok gelijk mijn aandacht :) Qua buitenlandse leestip; de NY-Times (inclusief kook-tips en gadget-reviewer Wirecutter) is ook een aanrader!

Ik las met veel bewondering het stuk van Mark Vletter over hoe hij zijn miljoenenbedrijf overdraagt aan zijn personeel. Ik las in Pakistan het veelbelovende boek van Terry Hayes 'Het Jaar van de Sprinkhaan' dat zich deels in Pakistan afspeelt en werd op 70% onaangenaam verrast. Heel jammer. Ik besloot toch ook het eerste boek van hem te lezen, 'Ik ben Pelgrim' en die was fantastisch. Leuke kerstkadotip! Voor kadotips zou je ook kunnen kijken op Recomendo en op CoolTools.


6. Qua overig nieuws uit deze week, het Parool plaatste een leuk stukje over de Wooden iPad-stand (veel mensen lezen het Parool en appten me uit het niets) en diverse juristen wilden wel helpen om de kopieer-klucht van IKEA en Action een stapje verder te brengen.

Ik keek met plezier naar seizoen 3 van Slow Horses met een geweldige Gary Oldman.

Bovenstaande foto is van een optreden dat ik met Genieke Hertoghs verzorgde in het kader van het 35 jarige bestaan van Business School Nederland. Een van de kleinste maar zeker fijnste businessschools in Nederland. Met Genieke ben ik met hen een mooie (wereldwijde) samenwerking aan het optuigen, en we zijn druk met het verwerken van een curriculum Digitale Fitheid in hun leergangen.  Daar horen jullie over een aantal maanden zeker meer van!


Dank voor het lezen!


📅 Agenda:

- 🎪 18 Dec Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community (leuk als je een kijkje komt nemen)
-🎪 18 dec Avond programma PKM met KNVI over Obsidian
- 🎓 9 Januari Start 5e open leergang Digitale Fitheid.

- 🎪 Save the Date: 22 en 23 maart 2024: 1st European PKM Summit Utrecht. (koop vòòr 1 jan je kaartje, daarna is ie 50 euro duurder)

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ