Martijn Aslander

September 12, 2021

We ademen verkeerd. Ik had geen idee hoeveel impact dat heeft op onze gezondheid.

9789402760200_front.jpg


Mensen die me al wat langer volgen weten het; ik verslind boeken en mix en remix inzichten tot nieuwe ideeën. Over sommige boeken ben ik erg vocaal. Soms heb je een boek waarvan je het gevoel hebt dat iederéén het moet lezen. En af en toe zit ik er naast of ben ik te vroeg met mijn tips en enthousiasme. Maar afgelopen week las ik een boek uit waarbij ik om de paar pagina's sterk de behoefte had om mensen erover te bellen. (en dat ook daadwerkelijk deed) Peter Ros tipte me het boek, dat hij zelf nog niet uit had omdat hij nog druk was met mijn vorige tip, het geweldige boek van David Epstein over waarom Generalisten verder komen.

Van de 30 mensen die ik erover sprak schaften een aantal het boek subiet aan en ook zij konden net als ik niet meer ophouden met lezen. Op de cover staat een quote van Joshua Foer, die me al eens flink aan het denken zette met zijn boek over het Geheugenpaleis, dat me erg van pas kwam in mijn Miro-avonturen.

'Een levensveranderend boek dat ervoor zorgt dat je op  een andere manier over je lichaam en je brein gaat nadenken.'

En zo is het. Het voedsel dat we in onze moderne samenleving tot ons nemen hoeft minder gekauwd tot worden. Dit komt door de enorme toename van processed food. Dit heeft tot een forse dysevolutie van onze kaken en mondholtes gezorgd. Veel welvaartsziekten lijken hierdoor veroorzaakt te worden. Mensen in minder ontwikkelde (dat is dus een perspectiefkwestie 😂) samenlevingen  hebben rechtere kaken, minder scheve tanden en een grotere mondholte en dus minder of geen van deze klachten.

Maar wat dit boek betoogd, en ik had echt geen idee, dat de neus om veel redenen een veel belangrijker orgaan is dan we tot nu toe dachten. En dat je mond houden niet alleen vanuit de optiek van wijsheid vaak een goed idee is (daar heb ik nog veel te leren) maar dat ademen door je mond een HEEL slecht idee is.

Ik dacht altijd dat simpel gezegd, het doel van ademhalen het binnenkrijgen van zuurstof was. Maar als ik het boek goed begrijp is CO2, koolstofdioxide véél belangrijker dan zuurstof. In de fantastische documentaire Fantastic Funghi op Netflix werd ik daar nog eens in bevestigd. Het lijkt erop dat de medische wetenschap een belangrijk puzzelstuk over het hoofd heeft gezien. 

Nog een paar stukjes uit het boek:


40 procent van de huidige bevolking heeft een chronisch verstopte neus en omstreeks de helft van ons heeft zich aangewend door de mond adem te halen, vrouwen en kinderen voorop.

Door jezelf simpelweg te trainen om door de neus te ademen, concludeerde Douillard, kon je de totale inspanning met de helft verminderen en je uithoudingsvermogen sterk vergroten.

Mondademen, zo blijkt, brengt desastreuze veranderingen teweeg in ons fysieke gestel en onze luchtwegen. Lucht inhaleren door de mond vermindert de druk, met als gevolg dat de zachte weefsels aan de achterkant van de mond loskomen en naar binnen buigen, waardoor de ruimte afneemt en het ademen moeizamer gaat. Mondademen leidt tot meer mondademen. 

Door mondademen verliest het lichaam 40 procent meer water. Ik voelde dat de hele nacht, was elke nacht continu dorstig en werd uitgedroogd wakker. 

Weinigen van ons hebben ooit in overweging genomen dat de neusgaten van ieder levend mens pulseren in hun eigen ritme, dat ze zich openen en sluiten als een bloem in reactie op onze stemmingen, psychische toestand en misschien zelfs de zon en de maan.


De binnenkant van de neus, zo bleek, is bekleed met zwellichaampjes, oftewel erectiel weefsel, dat eveneens aanwezig is in de penis, clitoris en de tepels. Neuzen krijgen erecties. Ook zij kunnen binnen een paar seconden vollopen met bloed en groot en stijf worden. Dat komt doordat de neus inniger met de genitaliën is verbonden dan enig ander orgaan en dus bij opwinding op vergelijkbare wijze reageert. 

Afgelopen week won iemand overigens met betrekking tot bovenstaand een IG-Nobelprijs; Orgasmes werken beter dan neusspray :)


De rechter- en linkerneusholten werken bovendien als een soort algemeen regelsysteem: ze controleren de temperatuur en bloeddruk en sturen stofjes naar de hersenen om onze stemmingen, emoties en slaaptoestanden aan te passen.

Ademen door de rechterzijde van de neus activeert het sympathische zenuwstelsel , het vecht-of-vluchtmechanisme dat het lichaam in een verhoogde staat van alertheid en paraatheid brengt.

Mondademen draagt bij aan parodontitis en slechte adem, en staat bovenaan de lijst van oorzaken van gaatjes , dus is zelfs nog schadelijker dan snoepen, ongezond eten of slecht poetsen.

Neusademen op zichzelf kan het gehalte aan stikstofmonoxide verzesvoudigen, wat een van de redenen is dat we daardoor ongeveer 18 procent meer zuurstof kunnen opnemen dan door alleen door de mond te ademen. De mond dichtplakken, zei Burhenne, had een vijf jaar oude patiënt van hem geholpen te genezen van ADHD, een aandoening die rechtstreeks wordt toegeschreven aan ademmoeilijkheden tijdens de slaap.

Van elke 10 pond vet die ons lichaam kwijtraakt, gaat 8,5 pond via de longen naar buiten; het grootste deel daarvan is kooldioxide vermengd met een beetje waterdamp. De rest wordt eruit gezweet of geplast.


Auteur James Nestor is, zoals eerder Timothy Ferriss, als een bevlogen Quantified Self onderzoeker met zichzelf aan de slag gegaan en heeft ongelofelijk veel artsen en wetenschappers betrokken bij zijn experimenten. Alle inzichten zijn gebouwd op gedegen kennis én eigen ervaringen. Het boek leest echt als een trein.

Ik wens iedereen deze kennis en inzichten toe. Vooral de artsen en mensen in de zorg die mijn nieuwsbrief lezen.

Een breathtaking boek dus. Veel leesplezier!













About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid