Martijn Aslander

January 21, 2024

Welcome to Wrexham; Over wat er gebeurt als je liefde en aandacht stopt in een regio

scale.jpeg


Nou zeg. Als je mij had verteld dat ik binnen drie jaar maar liefst drie keer over voetbal praat in blogs, terwijl ik niks met voetbal heb dan had je waarschijnlijk uitgelachen.

Maar ook dit keer moest het echt. Ik schreef eerder over de fantastische musical over Johan Cruijff die ook als je niks met voetbal of musicals hebt echt moet kijken in het AFAS-Theater in Leusden. En over Ted Lasso, de antiheld die in coronatijd een geweldig verhaal vertelde over liefde, aandacht en mede-menselijkheid.

En nu dus over Wrexham. Een oud-mijnwerkersstadje in Noord-Wales. Waar het verdwijnen van de industrie diepe sporen heeft nagelaten. En waar een van de oudste voetbalclubs ter wereld zit, in het oudste internationale voetbalstadion ter wereld. Die club speelt in een van de laagste divisies en slaagt er al 15 jaar niet in om te promoveren naar de league erboven. Waar nét wat meer geld, en mogelijkheden zitten dan in die onderste laag.

Twee Hollywoodsterren, die ik niet of nauwelijks kende, Ryan Reynolds en Rob McEllhenney besloten de club te kopen. En niet op de Abramovich-oligarchenmanier als speeltje. Maar omdat ze beiden de underdog positie maar al te goed kennen, en weten wat zo'n club met een regionale gemeenschap kan betekenen. Een verhaal te mooi om waar te zijn. Ik begon er pas aan na aandringen van wat mensen om me heen.

Ik was op geen enkele manier voorbereid op de impact van de keuze van die twee geweldenaren en op de kwaliteit van de serie, die onlangs terecht een Golden Globe won. De serie raakt op zoveel manieren aan een hele oude ambitie van me.

Al jaren ben ik er van overtuigd, dat de schaal van de regio er één is die danig onderschat wordt. Ik ben persoonlijk van mening dat we de provincies meer ruimte moeten geven, en de ministeries moeten opheffen (ik lijk daarin trouwens behoorlijk alleen te staan 🤣). Wat als je een tijd lang liefde, aandacht en een beetje geld stopt in een gebied. En je knoopt de informele netwerken op een nieuwe manier aan elkaar. Zodat de mensen die het hart op de goede plek hebben elkaar net wat sneller en beter kunnen vinden. Het fascineert me al tientallen jaren.

Maar goed, na de aanvankelijke argwaan van de bevolking en trouwe supporters krijgen ze flink wat gedaan daar in Wrexham. Het moreel onder de troepen is hoger dan ooit, en de wedstrijden worden heel goed bezocht. De club speelt steeds beter en scoort steeds vaker (meer erover vertellen zou de serie voor jullie minder leuk maken). Zelfs Koning Charles vereerde de club met een bezoek, en dat had meer te maken met de kwaliteit en integriteit van de nieuwe clubeigenaren die goed in de smiezen hebben dat alles draait om elkaar helpen en community.

Een absolute aanrader voor iedereen die met groepen mensen, leiderschap en gebiedsontwikkeling of plattelandsvernieuwing bezig is. Te zien op Disney+.  De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat zelfs ik, die weinig met voetbal heb met regelmaat op het puntje van mijn stoel zie terwijl ik naar wedstrijdfragmenten kijk die een jaar eerder gespeeld zijn. Omdat al die doelpunten veel meer waarde hebben dan een simpele uitslag.

Kijken hoor! Hier is de trailer ervan.








About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid