Martijn Aslander

September 26, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 38 2021)

4e9894df-b8e6-4216-94b9-f046c472b1bb.jpg


Wat een hoop reacties kreeg ik afgelopen week op mijn magnesium/slaap-experiment. Dank daarvoor. Blijkbaar wordt het weekbericht ook inhoudelijk goed gelezen, ik krijg vaak aanvullingen, verbeteringen en leuke suggesties. De winnaars van de weggeefactie van het boek over Ademen zijn Madelon en Marco. Ik heb jullie gemaild voor jullie postadres... Het was ouderwets druk deze week. Veel bellen, en veel onderweg met een paar leuke optredens.. Ik schrijf dit bericht vanaf de boot naar Vlieland. In week 15 bouwden we daar onze tent op, en nu gaat de tent weer een half jaar in de winteropslag. De herfst komt eraan. En ik heb er zin in!

1. Gisteravond hadden mijn lief en ik een topavond. Een waar we al lang mee bezig waren. In november 2019 kreeg ik een rondleiding in het in aanbouw zijnde nieuwe AFAS-kantoor/theater. Met een klein clubje mooie mensen werden we allerhartelijkst ontvangen door het AFAS-team. Er werd licht gehint naar een bijzonder project dat de opening moest worden van het nieuwe theater. Van de mensen die dat gingen doen was mijn lief, die ik die avond voor het eerst zag er één, de projectmanager zelfs. En zo kon het gebeuren dat er in corona-tijd er deels onder mijn neus een project ontstond waarvan we gisteravond eindelijk het resultaat konden zien. NR 14. Een musical over Johan Cruijff. Het was tevens een mooi wederzien met veel mensen die ik al twee jaar niet gezien had. Hoe kon het toch dat in Nederland, waar je niet boven het maaiveld uit mag komen, er iemand in slaagde om zo iconisch te worden dat de woorden verlosser en visionair moeiteloos aan hem verbonden werden? Regisseur Tom de Ket kreeg alle ruimte namens AFAS om ermee aan het werk te gaan. En mijn lief hield zich bezig met productie, dramaturgie, script, casting, vormgeving en nog een hele reeks zaken waar je nooit bij stil blijkt te staan als er een musical geproduceerd wordt. Ik ben geen musical-liefhebber en ook geen voetbalgek. Maar was erg geïntrigeerd door alles. Tom noemt het totaaltheater, en zo is het! De hoofdpersoon Tobias Nierop speelt weergaloos en betoverend. Terwijl hij op het podium niet zingt of voetbalt. De hele crew is tof net als alles eromheen. Muziek, decor, kostuums. Prachtig gedaan in een jaren 60/70 setting. Daar gaan we nog veel van horen. Een waardige opening van een spectaculair gebouw van een bijzonder bedrijf dat onlangs de award won voor de beste werkgever van Europa. Maar vooral apetrots op mijn lief, die prachtige, liefdevolle en superwezenlijke bijdragen heeft gedaan aan dit moois ❤️

Uit de recensie:

Geen musical in de klassieke zin van het woord geworden. Het is een koningsdrama vol ambitie, vriendschap en verraad, een rockopera en een liefdesverhaal ineen. Maar bovenal een liefdevolle ode aan een onsterfelijk voetbalicoon. Met veel humor en een flinke knipoog.

Nog een mooie podcast erover, en check zeker even de trailer! Kaartjes kopen kan HIER


2. Poeh, dat was een hoop aandacht afgelopen week voor Digitale Fitheid zeg. De campagne en kick-off van de 2e serie Masterclasses van Binnenlands Bestuur begon (er is nog plek), met Noorderlink komt er ook een Masterclass voor Noorderlink-leden, en met T-Mobile werk ik samen met Arjen Banach aan wat mooie dingen. Blijkbaar heeft T-Mobile er flink op ingezet, ik kreeg al wat klachten dat ik op teveel media tegelijk te zien was, waaronder FD.nl en NU.nl. Waar ik HEEL gelukkig mee was was dit interview voor Management Boek Magazine dat Paul Groothengel deze zomer afnam. Eindelijk kon ik het delen. De beste versie van waarom Arjan Broere, Mark Meinema en ik denken dat ons werk stuk is. En vooral wat je daar aan moet doen. Ik denk echt dat al die Digitalisering en Digitale Transformatie projecten, net als alles rondom Hybride Werken de plank flink mis slaan en er wat hele elementaire maar noodzakelijke aspecten over het hoofd worden gezien. Maar daar zijn we al een jaar hard mee bezig met Digitale Fitheid, dus dat komt vast nog goed. (wil je sneller slagkracht én mentale rust, doe dan mee met de eerdergenoemde masterclasses of neem contact op voor een traject voor jezelf of je medewerkers).

3. De afgelopen week maakten we een start met PKM Magazine, het nieuwe vaktijdschrift voor informatie-amateurs, waren we zo goed als klaar met versie 1 van het Digitale Werk Manifest en startten we flink wat strategische samenwerkingen op in de aanloop naar de eerste Maand van de Digitale Fitheid in Maart 2022. Dit alles, plús een boek dat komende maanden in de winkel ligt zal vast genoeg broodnodige aandacht geven aan de reparatie van ons kenniswerk dat mijns inziens stuk is. Komende week spreek ik over de informatiehuishouding van het rijk. Vooral over dit uitstekende artikel dat je zeker drie keer moet lezen om de implicaties ervan te kunnen doorgronden :)

4. Sinds ik met heel veel plezier deze wekelijkse updates schrijf, worstel ik met wat ik aanmoet met mijn zo maandelijks mogelijke nieuwsbrief. Die heeft een enorm hoog aantal abonnees (vele duizenden). Los daarvan zijn de abonnees ook nog eens heel hoogwaardig en dierbaar. Opgebouwd in 10 jaar tijd. Die mag ik dus eens per maand een mail sturen. Domweg deze elke week aan ze doorsturen voelt als spam en niet ok. Deze wekelijkse nieuwsbrief telt inmiddels meer dan 250 abonnees overigens. Ik heb de knoop doorgehakt. Die zo maandelijks-mogelijk wordt een twee-keer-per-jaar nieuwsbrief. Met vier segmenten. Hoe gaat het met Martijn, Wat is hij aan het doen, Waar denkt hij over na, en Welke tips en aanbevelingen heeft hij.  Een destillaat uit deze nieuwsbrief, met de hoogtepunten. Onderaan deze pagina kun je erop abonneren.

5. Inzake Covid en lockdowns, net als regeringsbeleid houdt ik me doorgaans gedeisd in deze nieuwsbrief. Ik vind veel, van alles, maar ik vind het ook lastig. De puzzel is ook héél lastig zoals ik schreef in dit stuk. Maar gisteren hoorde ik iets dat me van het hart moet en me flink bezig houdt. In ziekenhuizen zijn er onder personeel heel veel signalen dat alle virussen en infecties die normaal rondgaan onder de mensen weer terug zijn. Maar waar ik niet bij stil had gestaan,  en ik ben vast niet de enige, is dat één van de bijeffecten van een lockdown om mensen uit elkaar te houden het omgekeerde effect heeft bereikt voor de volksgezondheid. In onze pogingen om één specifiek virus in te dammen, hebben we in feite de immuniteit van een hele reeks andere narigheid verlaagd door ons immuunsysteem er niet mee in aanraking te laten komen. Als dat klopt, en dat gaan we komende maanden zien, dan zou een lockdown wel eens een van de domste dingen geweest kunnen zijn vanuit een gezondheidsperspectief. Ik hou mijn hart vast. Hopelijk valt het mee.

Ik ga nu een tent afbreken op Vlieland. En wens jullie nog een fijne zondag!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid