Martijn Aslander

September 19, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 37 2021)


IMG_1259.jpeg



Wat een wonderlijke week. Voor veel van de taken deze week had ik geen puf of ruimte, en telkens als ik dacht; 'Dit is blijkbaar niet mijn dag' gebeurden er leuke en onverwachte dingen. Het voelde als productief zijn zonder de effort. Of het oogsten van de vruchten waarvan de zaadjes al lang geleden geplant waren. Al met al een mooie week. Met prachtig weer. En mooie ontdekkingen.

1. Sinds een aantal weken begin ik de dag met een lang bad. Rustig lezen in een boek, de ochtendkranten, mijn schema en vaste routines; het kan allemaal vanuit bad. Met een kop koffie en de fijnste muziekzender ever aan. De mensen met wie ik veel werk zijn er allang aan gewend dat ze vanuit bad een telefoontje kunnen verwachten. Maat dat bad bleek een fantastisch bijeffect te hebben. Ik gooi er namelijk standaard een flinke handvol magnesiumzout in. Zo'n 40% van de mensen hebben een flink magnesiumtekort. En het wordt het snelst opgenomen via de huid. Dus een paar uur in bad liggen met magnesium is om veel redenen een goed idee. Maar omdat ik het dus al een paar weken bijna dagelijks doe, ontstond er een geweldig bijeffect. Mijn diepe slaap schoot omhoog naar recordhoogte. Die diepe slaap houd ik in de gaten met mijn Apple Watch en de app Autosleep. Daar waar bij de meeste mensen 25% diepe slaap normaal is, had ik afgelopen weken tussen de 35 en 45% diepe slaap per nacht, met 2 uitschieters naar 50%. Het kan haast niet anders dan door de bad/magnesiumcombi veroorzaakt worden. Wellicht hebben jullie ook iets aan deze ontdekking


Waarom is diepe slaap zo belangrijk?

  • De hypofyse scheidt het menselijk groeihormoon af.
  • De lichaamsweefsels herstellen.
  • Er is meer bloeddoorstroming naar de spieren.
  • De energieniveaus van het lichaam worden opnieuw aangevuld.
  • De bloeddruk zakt.

En volgens een onderzoek van Harvard:

Researchers now hypothesize that slow-wave sleep (SWS), which is deep, restorative sleep, also plays a significant role in declarative memory by processing and consolidating newly acquired information.


Dus voor het verwerken van alle indrukken en informatie die dagelijks langskomt is het ook nog eens een heel goed idee!


2. Afgelopen week had ik lange en mooie gesprekken aan de keukentafel met geweldige experts, toppers in hun vakgebied over strategische en zakelijke keuzes voor Digitale Fitheid. Ik ben vooral heel ondernemend, en minder een ondernemer. Maar met alles wat we nu aan het bedenken en bouwen zijn rondom Digitale Fitheid ontkomen Mark en ik er niet aan. Inmiddels zijn we aan het scouten en voorsorteren op een groter team met fijne, kundige mensen die mee willen bouwen op het digitaal fitter maken van de kennis- en schermwerkers wereldwijd.  Komende maanden gaan we met een aantal partijen in zee om goed te kunnen benchmarken tussen de Digitale fitheid van mensen die bij de overheid werken, versus MKB, grootbedrijf en ZZp-ers. Nog even en we kunnen precies voorrekenen wat een investering in de digitale fitheid van een medewerker in euro's en in zaken nóg veel belangrijker dan euro's precies oplevert. Elk jaar opnieuw. Geef je leiding aan meer dan 100 mensen en wil je hiermee aan de slag dit jaar, of begin volgend jaar? Mail ons dan.

3. Afgelopen vrijdag had ik zin in een bijzondere wandeling. Mijn oma was één van de 116 politieke gevangenen die vlak voor de bevrijding, op 11 april 1945, vanuit kamp Westerbork een lange voettocht moest maken naar het Groningse Grijpskerk. Ze moesten mee als gijzelaars, met de Duitsers als menselijk schild. De kans was erg groot dat ze het er niet levend vanaf zouden brengen, maar gelukkig liep het goed af. Anders was mijn moeder er nooit geweest, en ik dus ook niet. Er zou vrijdag een herinneringstocht gemaakt worden door de Tocht om de Noord, een organisatie van wandeltochten, maar na wat mails heb ik er helaas nooit meer iets van gehoord. Ooit ga ik die tocht nog lopen. Op de foto van de eerste link is mijn oma de tweede van links overigens.

4. Twee keer per jaar probeer ik een event van Apple live te volgen. De WWDC in juni, waar onthuld wordt hoe er onder de motorkap aan de chips en besturingssystemen wordt gesleuteld, en in september als traditiegetrouw de nieuwe iPhone en meestal nog wat meer wordt onthuld. Afgelopen week keek ik voor het eerst samen met mijn dochter van 7, die het interessanter vond dan ik dacht. Ik zag niets spectaculairs, behalve kleine prima verbeteringen. Snellere processoren en langere batterijduur zijn altijd fijn. Maar ik hoop al een tijdje op een flinke sprong qua Apple Watch, zoals een thermometer en non-invasieve glucose meting, maar blijkbaar is het nog niet zo ver... Wel werd ik nieuwsgierig naar de nieuwe iPad Mini, die ik binnenkort maar eens in de winkel ga bekijken. Er komen vast nog één of twee events dit jaar. Het is algemeen bekend dat Apple bezig is met AR en VR. Robert Scoble deed daar wat speculaties en analyses over. Benieuwd of het er dit jaar nog van komt. Maar anders volgend jaar zeker!

5. Verder nam ik afgelopen week met Ton de nieuwe aflevering van FeuilleTon & Martijn op. Nu te vinden in Apple Podcasts, Spotify en hier op Springcast. Elke drie tot vijf weken maken we met veel plezier een aflevering. Met hele rijke en uitgebreide shownotes! Komende weken starten Roos Wouters en ik met het tweede seizoen van Werken aan Nederland, over de arbeidsmarkt, en we gaan 10 afleveringen maken dit seizoen. Ik kreeg een mooi verzoek om te helpen met het programma Open op Orde, het programma dat een herhaling van iets vreselijks als de Toeslagen-affaire te voorkomen. Komende week heb ik een fotoshoot voor een mooi boek over Pionieren dat later dit jaar uitkomt, waar ik tussen mensen als Duncan Stutterheim en Bénédicte Ficq mag staan. Er waren dermate veel aanmeldingen voor de weggeefactie van vorige week over het boek 'Het Nieuwe Ademen' dat ik van de uitgever twee mag verloten.

Ik probeer dit weekbericht zo kort en interessant mogelijk te houden, en ben terughoudend met het gebruik van veel beeld. Maar deze week maak ik een uitzondering. De voorstudies van de cover van ons boek Ons werk is stuk zijn binnen. Ik twijfel nog tussen blauw een rood. HIER kun je er feedback op geven. Onder de bijdragers verloot ik 5 exemplaren zodra het boek uit is.

Schermafbeelding 2021-09-19 om 12.06.44.jpg



Fijne werkweek alvast!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid