Martijn Aslander

April 26, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 16 2023)

F1FFBC1B-9BCA-45E0-A1CC-D409A7FF98FD_1_105_c.jpeg


De meivakantie komt eraan! Het was afgelopen week nog even druk, maar de komende weken gebeurt er in mijn wereld niet zoveel. Heerlijk. Even op adem komen van de afgelopen maanden en tijd voor bezinning, opruimen en onderhoud. De pest daarvan is dat de nieuwe kansen en mogelijkheden zich massaal aandienen in mijn brein. Alles even parkeren en veel wandelen, lezen en series kijken is bij mij de beste remedie.



1. Op de foto hierboven zie je vakbroeder Jarno Duursma in actie in het prachtige gebouw van AFAS. Aangekondigd door dagvoorzitter Marijke Roskam mocht hij alle medewerkers van Roularta Media, eigenaar van flink wat hele bekende tijdschriften zoals Elsevier Weekblad en Kijk Magazine (waar ik al eerder iets leuks mee deed) flink aan het denken zetten. Over AI, synthetische media en meer van dat soort opkomende technologiën met impact.  Een feest om naar te kijken en daarna mocht ik 5 sessies geven.

Over Digitale Fitheid aan tijdschriftmakers. Ik ben sinds mijn 18e verknocht aan dat medium en nog steeds komen er stapels magazines mijn huis binnen elke week. Hoe ik dat gebruik in mijn research schreef ik al eens eerder op. Ik mocht betogen waarom we volstrekt anders naar het hanteren van informatie en digitale middelen moeten kijken en kon ter plekke aantonen dat dat ook daar, of juist daar nogal een acute aangelegenheid is. Vijf optredens achter elkaar is best intensief, maar in dit geval heeft dus het gehele bedrijf dezelfde boodschap gekregen. Daar komen nu al mooie dingen van (waarover gauw meer in de volgende weekberichten)


2. Afgelopen maandag hadden we de 17e maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community. Het motto daarvan is Meet, Greet & Learn. Veel pretentielozer gaat haast niet :) We komen bijeen in Seats2Meet Utrecht om van elkaar te leren, één-op-één of plenair. En het wordt er steeds leuker. Voor alle leden van onze community. (gratis aanmelden kan hier) Afgelopen keer gaf Rijn Vogelaar een update over zijn digitale detox project, en vaste bezoekster Marlous was deze week op TV in Koffietijd over Digitale Burnout. Ritzo ten Cate is met ons een beweging begonnen voor digitale hygiëne in de klas en we hadden flink lol met prompts verzinnen voor ChatGPT.  De volgende is eenmalig niet op de 3e maandag, maar op de 4e!  22 mei dus! En op 5 Juni kijken we samen naar de WWDC van Apple. Meld je HIER aan!


3. Afgelopen week richtten Mark en ik de Stichting Digitale Fitheid op. Een non-profit om Nederland Digitaal Fitter te maken, via meetups, de community, de Maand van de Digitale Fitheid, een nieuwe documentaire (vervolg op deze) en nog veel meer moois. We kwamen erachter dat we vooral een maatschappelijke missie ermee hebben en dan past een officiële stichting beter. Een mooie mijlpaal na drie jaar bouwen en verkennen. De activiteiten rondom onze leergang brengen we onder in een apart bedrijf. Het bewustzijn over het gebrek aan Digitale Fitheid in organisaties is flink aan het groeien, dus dat zou nog best wel eens flink druk kunnen gaan worden met die leergangen. Momenteel voeren we verkennende gesprekken om wat hele grote organisaties te helpen met dit vraagstuk. Mocht dat allemaal doorgaan, dan moeten we binnenkort flink opschalen en de hulptroepen inschakelen. Een geweldig avontuur so far!


4. Ik krijg geregeld de vraag hoe ik al die dingen die ik doe gedaan krijg. Voor veel mensen leveren deze weekberichten een beeld op dat ik de godsganse dag wat te doen heb. Wees gerust, ik ben dol op mijn bad, wandelen, mijn kids en mijn lief. De tijd die je bespaart met niet vergaderen, e-mailen, stukken schrijven, offertes maken en powerpoints in elkaar knutselen scheelt veel tijd en vooral mentale ruimte. Als je daarnaast werkt met dierbaren en op basis van vertrouwen, en je kunt loslaten dat alles precies gaat zoals jij wilt, dan kom je een heel eind.

Deze week is er kermis in de stad, en onze kinderen zijn er dol op. Het is vakantie voor ze, en daar waren ze hard aan toe. De jongste van zes haalde haar eerste zwemdiploma en was er ape-trots op. Ze houden wel van een uitdaging, en ik had de oudste uitgedaagd om het (volgens het Guinness Book of Records uit 1982) langste Nederlandse woord te onthouden in drie weken tijd.

(Vrachtwagenaanhangerreserverechterachterbandventieldopdoosetiketverfletteronderdeeltjes)

De beloning is naar de film met twee vriendinnetjes. Een paar uur later wist ze het, en drie weken later nog steeds. De jongste wilde ook een challenge, en die gaf ik π tot 10 achter de komma om uit haar hoofd te leren. Een uur later was ze erin geslaagd. En ook nog omgekeerd! Ik moest het zelf uitschrijven om te kunnen checken. Leuk, die wonderlijke smurfjes!


5. Afgelopen week zag ik een aflevering van Ted Lasso, die zich afspeelde in Amsterdam. Een van de leukste episodes die ik ooit zag in een serie. Niet normaal hoeveel gebeurtenissen en hilarische verhaallijnen ze in één aflevering hebben weten te stoppen. Ik zag de film Tetris, over de geschiedenis van het beroemde computerspelletje. Ik verwachtte er niet te veel van, maar die film is meer dan geweldig! Door het bizarre verhaal (Tetris begin in Rusland achter het ijzeren gordijn) en door het voortreffelijke spel van Taron Egerton die me eerder al eens aan het huilen kreeg in een vliegtuig. Ik zag een mindblowing optreden van Tristan Harris en Aza Raskin over Kunstmatige Intelligentie en over de implicaties van de huidige gebeurtenissen, en de lijst van de daardoor te herlezen boeken, artikelen (zoals deze) wordt steeds langer. Wat een tijd om in te leven zeg.


Ik wens jullie een fijne week! Dank voor het lezen!

En welkom nieuwe lezers :)


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid