Martijn Aslander

April 18, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 15 2023)

2C0CD675-1A10-4A8C-9044-2C9B415DEB50_1_105_c.jpeg


Week 15 zit erop! Een mooie week, zeker voor onze Digitale Fitheid activiteiten. We hadden de aftrap van de tweede open leergang, ik gaf een webinar voor de politie, sprak voor een zaal met klinisch chemici en bezocht Drenthe. Ik was druk met nadenken over workflows en mijn nieuwe Mac en sleutelde flink aan komende projecten. Veel mensen vragen me wat ik van AI vind, maar daar ben ik nog lang niet uit.


1. Er is veel in aantocht op het gebied van de arbeidsmarkt. Het kabinet wil duidelijk doorpakken, en de zzp-er lijkt zoals verwacht flink de klos. Ik vermoed dat met name het ministerie van sociale zaken, en de combinatie vakbond/VNO er alle belang bij heeft om vanuit oude constructen te willen blijven kijken. Het vaste contract als norm, en geen enkel oog voor de maatschappelijke werkelijkheid. Ik vrees voor de verplichte verzekeringen die vermoedelijk in de praktijk veel te duur zijn voor wat je er indien nodig voor terugkrijgt. Het zou de overheid sieren als ze dan ook per direct stoppen met het inhuren van zzp-ers in plaats van het afwentelen van hun eigen problemen op anderen. Maar dat zal niet gebeuren.

Steun vooral de Werkvereniging die steeds op zoek blijft naar het hoe, wat en waarom van de situatie op de arbeidsmarkt en vanuit een heel ander perspectief kijkt naar wat werkenden nodig hebben. Op 12 mei is er een mooie bijeenkomst in Utrecht bij Seats2meet en voor achtergronden over de arbeidsmarkt raad ik je de podcast aan die ik met Roos van de Werkvereniging regelmatig opneem. In deze aflevering heeft Reinier Castelijn, voorzitter van de Unie het over nepvakbonden :)

2. Ik schreef jaren geleden al over het werk van Robert Gordon die betoogde dat de laatste grote innovatie die wezenlijk impact maakte op de productiviteit, de introductie van de wasmachine was. En al een hele tijd voer ik met allerlei economen gesprekken over het niet kunnen meten van de productiviteit van kenniswerkers. De modellen die we gebruiken kloppen al heel lang niet meer. We zijn wel druk, drukker dan ooit, maar krijgen niet persé meer gedaan. Precies wat we betogen in ons boek Ons Werk is Stuk. Een tijdje terug kreeg ik dit fantastische stuk te pakken. De schrijver komt op hetzelfde punt uit. En het is niet ondenkbaar dat er aangaande kenniswerk en productiviteit is wezenlijks aan het gebeuren is rondom het tipping point van kunstmatige intelligentie dat nu gaande is. Mark Vletter deed er wat mooi denkwerk over in deze prachtige vijf-minuten video.


3. De komst van een nieuwe laptop (M2 Max met 96GB intern geheugen) is een feest! Ik zit het liefst zo weinig mogelijk (half uur per dag) achter dat ding, maar dan moet alles wel snel en vooral moeiteloos gaan. Daar zijn een hoop handige hulpjes voor, zoals ik die al jaren deel met iedereen. Waar ik meer dan tien jaar vertrouwde op Alfred, waarmee ik Spotlight verving, is die plek nu ingenomen door Raycast. Bijna elke handeling kan ik met een sneltoets bedienen waardoor ik het trackpad  (want trager) nauwelijks hoef aan te raken. Hier een mooi filmpje erover. De tweede app waar ik enorm blij mee ben is eigenlijk een App-store; Setapp. Een platform waar makers van geweldige niche-tools samenwerken en je een abonnement neemt op toegang tot al die apps. Een koopje!
Deze zijn mijn favoriet: Textsniper, Houdahspot, Downie, Gemini, Better Touch Tool en Clean my Mac. Op 5 juni kijken we traditiegetrouw met zijn allen naar de World Wide Developpers Conferentie (WWDC) om te horen welke aanvullingen en verbeteringen Apple gaat doen aan MacOS en IOS. Wees welkom als je mee wilt kijken!


4. Het bruist en borrelt bij Digitale Fitheid! Afgelopen week startten we met de tweede open leergang met twee fysieke bijeenkomsten in Amersfoort en Rotterdam. De feestelijke afsluiting is ook fysiek en de rest doen we online. Domweg omdat we daarin dingen kunnen doen met de groep die in een fysieke ruimte gewoon niet kunnen. Zoals in drie seconden mensen in groepjes laten samenwerken, of samen meekijken naar hoe iemand een programma gebruikt. Heel gaaf om die verbazing en grote glimlachen op gezichten te zien als we tips geven waar mensen acuut veel aan hebben. We worden door steeds meer partijen benaderd voor samenwerking en de eerste aanmeldingen voor de derde leergang dit najaar stromen binnen. Ik wed dat we zelfs een 4e groep moeten starten als dit zo doorgaat. Inhoudelijk ontwikkelen we ook steeds verder en afgelopen week interviewden Mark en Lykle de schrijver van het boek Building a Second Brain, Tiago Forte voor ons platform. Ergens de komende weken deel ik hier de link.

5. Veel medewerkers in organisaties ervaren hinder, frustraties en tegenwerking als het gaat om IT en informatie. De macht van die clubs is behoorlijk groot, en met termen als AVG, privacy en security is de kous dan vaak af. In de praktijk valt daar vaak veel op af te dingen, maar dan moet je weten waar je het over hebt. Een van de beste debunkers van bullshit-verhalen over security is Edwin van Andel. In de finale van de Maand van de Digitale Fitheid hield hij een uiterst vermakelijk en inhoudelijk betoog. Kijken dus en verspreiden waar je kan. We werken aan een soortgelijk verhaal dat AVG-spookverhalen onschadelijk kan maken :)

Dank voor de fijne en mooie reacties op mijn vorige weekbericht en voor het lezen van deze!


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid