Martijn Aslander

April 11, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 14 2023)

60F01FD8-B292-4252-9C95-65AFF69AB0E0_1_105_c.jpeg


Zonder twijfel de meest intense week van het jaar. Om het archief met weekberichten compleet te houden moet ik nog een paar weken aanvullen. Die volgen nog. Maar goed, de afgelopen week. Dat moet allemaal nog even landen. Ik werd voor het eerst gepolst voor een toezichthoudende functie, gaf een lezing in Rotterdam waarbij de zaal halverwege ontruimd werd, bouwde ons jaarlijkse kampement op op Vlieland, smeedde nieuwe plannen met Peter Ros, nam een dagje rust en vloog toen met mijn lief naar Rome. Om vervolgens backstage bij de paus te belanden. Ik zie uit naar de zomervakantie 😂


1. Lang, lang geleden, in mijn jonge jaren had ik achteraf gezien komische gesprekken met mijn vader die veel te vroeg overleed. Carriere-technisch deed ik toen ik stopte met studeren twee op dat moment twee totaal misplaatste opmerkingen die hij onmogelijk kon doorgronden. En dat kan ik hem niet kwalijk nemen. Verder dan vier studiepunten kwam ik niet. ik was te druk met mijn bedrijfjes. Wel volgde ik alle colleges overigens, en stak er veel van op.

Toen ik stopte vroeg hij hoe ik mijn verdere carrière zelf zag. Nou, zei ik, een ere-doctoraat lijkt me haalbaarder dan een propedeuse. Voor dat laatste moet je hetzelfde doen als iedereen, en daar ben ik aantoonbaar slecht in. Zo'n ere-doctoraat krijg je heus als je je heeeeeel lang inzet voor de goede zaak (zo had ik uit de krant vernomen). Dat lijkt me veel haalbaarder, maar dan duurt het gewoon wat langer. En hij keek me hoofdschuddend aan. En waar verdien je dan geld mee? Ook die wijsheid had ik uit de krant vernomen; met een paar commissariaten en toezichtfuncties. Daar moest je namelijk slim, eigenwijs en tactisch voor zijn. Dat laatste zou ik heus nog wel leren. 'Nou, lieve jongen, dat kun je vergeten. Daar heb je toch echt diploma's en een CV voor nodig. Anders vragen ze je daar nooit voor'

Geduld is een schone zaak. Een paar jaar terug voegde ik op LinkedIn toe dat ik beschikbaar ben voor een toezichthoudende functie. En afgelopen week zat ik in een geweldig gesprek voor een functie. Zonder diploma's en CV. Maar wat een fantastisch gesprek was dat zeg. Voor dit soort functies moet je autonoom zijn, authentiek en bestuurlijk sensitief, zoals dat heet. En stevig in je schoenen staan. Wie weet durven ze het met me aan. Ik vind persoonlijk dat er hard vernieuwing nodig is in toezichthoudende kringen. Voor andere perspectieven. Deze snel tijd van technologie en verandering smeekt er gewoon om. Time will tell..  En ik kon niet anders dan met een brede glimlach aan mijn vader denken..

2. Ik had twee optredens op één dag. In Rotterdam en daarna in Hoofddorp. Een tijdje terug rekende ik uit hoe vaak ik op een podium gestaan heb. Ik kwam uit op 2500 keer. Maar nog nooit maakte ik mee dat halverwege de zaal ontruimd werd. Bij waterbedrijf Evides ging het luchtkwaliteitsalarm af en moesten we snel naar buiten. Een kwartier later gingen we door, in een andere ruimte. Dat was wel even schakelen maar de sessie was geslaagd en de klant was tevreden. Daarna moest ik gauw door naar Hoofddorp.

Bij Headfirst, die gastheer was bleek een prachtige grote zaal te zitten met een geweldig breed beeldscherm. FCN organiseerde het event, en het was de tweede keer dat ik voor hen mocht optreden. De lat lag vrij hoog gezien de impact van de vorige keer en na mij kwam Gunay Uslu, de staatssecretaris van Cultuur en Media. Er was me veel aan gelegen om het goed te doen. En omdat ik echt vind dat er op de Ministeries, en zeker dat van OCW, snel fundamenteel anders naar digitale ontwikkelingen gekeken moet worden hoopte ik ook dat de boodschap over zou komen. Volgens mij is dat gelukt. Hier nog een leuke podcast die ik met Merlin, de founder van FCN opnam een tijdje terug.

3. De dag erop moest ik vroeg uit de veren om op tijd de boot naar Vlieland te halen. Traditiegetrouw bouw ik daar begin april wat tenten op inclusief keukentje, bedden etcetera. Dat is een hoop fysiek werk waarbij je ook nog goed moet timen qua weersomstandigheden. Zoals meestal bouwde ik met Peter alles op. We hadden elkaar een tijd niet gezien, hij was aan het rondtoeren door Europa met een camper en schreef druk aan zijn nieuwe boek. Los van een fijn wederzien terwijl we druk aan het sjouwen waren konden we elkaar lang en rustig bijpraten over van alles. En we hadden er bizar mooi weer bij, en stonden in onze t-shirts te klussen. De komende tijd reflecteren we met wat artikelen over het bijzondere Permanent Beta netwerk dat we samen (met vele anderen) bouwden en smeedden we nieuwe plannen voor de komende jaren. Daar komen weer mooie dingen van!

4. Door een prachtige samenloop van omstandigheden kon ik met mijn lief aanwezig zijn bij de paasmis in Vaticaanstad. Hoe dat kwam en hoe ik dat ervoor lees je hier. Rome is een absolute aanrader! Ik denk dat ik daar dit jaar nog eens naar toe gaan, maar dan zonder een druk schema. Ik was nog nooit ergens geweest waar een plek zo overduidelijk geschiedenis ademt. Op paasmaandag zocht ik met de kinderen paaseieren in de tuin en vandaag hebben ze nog een extra dag vrij. Even bijkomen van alles. De komende week start onze uitverkochte leergang Digitale Fitheid. Mark en ik zien er enorm naar uit. Drie maanden lang een mooie groep begeleiden en alles leren wat we er zelf over weten. Dit najaar hebben we plek voor twee groepen, mocht je belangstelling hebben, meld je dan op tijd onderaan deze pagina..

5. Al een paar maanden zat ik er op te wachten. Een laptop met 96GB intern geheugen, de nieuwe MacBook Pro met een scherm van 16 inch. Al bijna 20 jaar huur ik die dingen bij Macrent. Geweldig als je kostbare computers nodig hebt maar dat bedrag niet in één keer wilt ophoesten. En flexibel als je een keer iets moet omruilen of upgraden. Ik begin het steeds stommer te vinden om voor werk met een computer te moeten werken. Tenzij ik mag klooien en uitproberen. Wat veel mensen dagelijks ervaren met computers is frictie. De tools zitten vaak nodeloos in de weg om snel te kunnen doen wat je beoogde. Met deze machine die niet normaal snel is, erger ik me in elk geval een stuk minder ;)

Afgelopen weken waren heerlijk druk, en er was te weinig mentale ruimte voor de weekberichten. Zoals je kunt lezen gaat het weer ;) De aantekeningen erover werk ik nog uit en de linkjes naar de vorige weken deel ik dan hier.

Dank voor het lezen!

Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ