Martijn Aslander

March 23, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 11 2023)

8B168E3C-BF7E-4109-8019-6EF2001964D1_1_105_c.jpeg


Wat een leuke week zeg. Niet te druk, met hele leuke dingen op de agenda. Ik probeerde wat nieuws met Genieke Hertoghs voor het UWV in het Tropenmuseum, was druk met de voorbereidingen voor de Digitale Fitheid voorjaarsleergang, had contact met diverse kamerleden, genoot tussendoor van de kids op een paar vrije dagdelen en deed een paar webinars voor de Maand van de Digitale Fitheid, was op bezoek bij zes Brabantse gemeenten en had een weekenduitje in Limburg met prachtweer op zaterdag. Tussendoor deed ik mijn burgerplicht door te stemmen, hopelijk jullie ook!


1.  Nog een paar weken, en dan start onze tweede open leergang Digitale Fitheid. De eerste ging al heel fijn, en we leerden zoveel over wat mensen nodig hebben tijdens zo'n traject dat we staan te popelen voor de tweede. En onze klanten gelukkig ook. 13 april starten we,  en als de aanmeldingen zo doorgaan zitten dan vol! In het najaar begint de derde serie, dus mocht je haast hebben met het leren van onze inzichten, meld je dan nog even aan. Daarnaast hebben we per kwartaal ruimte voor nog twee in-company trajecten. David Bakker, met wie ik ooit een houten blokje voor de iPad ontwierp en Mark zijn net gestart met zo'n traject. Heel leuk en leerzaam, het opstarten van zo'n Digitale Fitheid Academie! En bizar hoeveel we op de werkvloer horen van werknemers die zich niet gezien of gehoord voelen door management en it-afdelingen terwijl er met veel geweld nieuwe systemen en MS-Office produkten over hen uitgestort worden. Daar zit geheid nog een boek en een documentaire in 😂

2. De lente komt eraan! En tussen de koude wind en de buien voel je de zon krachtiger worden. Via Marktplaats vonden we in Limburg een prima tweedehands de Waard tent voor op ons plekje op Vlieland. Op één dag heen en weer werd ons wat te gortig dus besloten we er een nachtje aan vast te plakken en er een uitje van te maken. Zo kwamen we terecht in kasteel Terborgh, dat een paar jaar ervoor was gekocht door een leuk excentriek stel dat hele leuke ideeën heeft over hoe je daar een fijne overnachting- en ontmoetingsplek van kan maken. Een aanrader voor een leuk weekendje weg, met een enorme historie die teruggaat tot in de romeinse tijd in een prachtig heuvelgebied waardoor je je even in het buitenland waant.

3. De 4e versie van Chat-GPT is uit en iedereen is weer in rep en roer.  Zelf heb ik voor de aardigheid een versie op mijn Apple Watch staan en dat bevalt goed. Een handig hulpje, met mogelijk verregaande consequenties. Ik denk dat het met verdwijnende banen wel mee zal vallen, al gaat dit een aantal banen zeker veranderen. Momenteel zitten er nog echt veel fouten in. Volgens Chat-GPT ben ik auteur van een aantal boeken die zeker niet door mij geschreven zijn. Maar voor research (mits je goed aan factchecken doet) en voorwerk gaat het prima. Ik merk dat ik op zich wel een beetje klaar ben met nadenken over de impact van alle technologie. In Nooit Af beschreven we er al een hoop over, en zolang de massa op de werkvloer nog worstelt met mail en documenten hebben we nog een lange weg te gaan. Op dat pad is mijn waarde het grootst voorlopig.

4. Leo Achtereek van het UWV bedacht een tijdje geleden dat de combi van Genieke en Martijn op een podium een goed idee zou zijn om een boost te geven aan de vakgroepen bij het UWV die zich bezighouden met IT en IV.  Hoe krijg je de boel in beweging en bereik je een omslagpunt in denken en doen. Hij wist niet dat we elkaar kenden en kwam bij ons met het verzoek een duo-presentatie te doen. Voor mensen die geen podium-ervaring hebben: dat is knap ingewikkeld, juist in een mix met sprekers met veel ervaring, en een eigen stijl en content.  De meeste keren dat ik dat probeerde was het resultaat 1+1=-1.  Maar ik ga een uitdaging zelden uit de weg, en na wat sparren en bellen trokken we de stoute schoenen aan. En toen werd 1+1=4.  Met als thema vuurmaken en stroomversnellen waren we de hele ochtend in het prachtige Tropenmuseum (waar ik niet eerder was, wat een prachtzaal) bezig. Met een prachtig resultaat. Het ging moeiteloos, dat gaan we dus vaker doen. Goed gezien van Leo!

5. Ik ben op de helft van een boek dat ik een tijdje terug scoorde op een buitenlands vliegveld. The Deadline effect. Een aanrader. Het gaat niet zozeer over procrastinatie, maar meer over de onderliggende psychologie en het effect ervan op mensen. Zo leerde ik dat als je een enquete uitstuurt naar mensen met een (reële) deadline erin, de kans op überhaupt reageren een stuk groter is dan wanneer er geen deadline in staat. Boeiend spul.  Verder geniet ik tussendoor van het nieuwe seizoen van Ted Lasso op Apple-TV+ en van seizoen 3 van The Mandolorean op Disney+. Qua nieuwe tools (voor Mac-gebruikers) ben ik heel blij met Alfred-vervanger Raycast waarmee ik bliksemsnel zonder muis van alles voor elkaar krijg in mijn schaarse tijd op de computer. En de nieuwe browser Arc is geweldig, maar die vreet zoveel geheugen dat ie voor de meeste Macbooks eigenlijk te traag is. Nog even en ik heb voor het eerst in mijn leven een laptop met 96GB werkgeheugen. Dat wordt wat zeg!

Dank voor het lezen!


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.





About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ