Martijn Aslander

March 16, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 10 2023)

8047377E-EB4F-4561-B096-CBB2520D0A39_1_105_c.jpeg


Geenszins een saaie week. Kris-kras het land door naar zalen vol mensen die werken bij organisaties die meedoen aan de 2e editie van de Maand van de Digitale Fitheid. Een bezoekje aan de uitreiking van de Edisons waar ik wat oude bekenden trof. Veel belletjes, heel veel belletjes, vooral over Digitale Fitheid en een weekendje op Vlieland, met een mix van sneeuw en zon. Prima zo!


1. De week begon goed met een mooie ontmoeting met Mustafa, een ambtenaar gezegend met zowel boerenverstand als met verstand van IT-processen. Hij was al eens te gast bij de podcast van Digitale Fitheid. Erna reed ik naar Apeldoorn voor een presentatie bij een waterschap over Digitale Fitheid. Leuk, al die nieuwsgierige mensen! Daarna gauw door naar Seats2Meet Utrecht waar ik een Monday Meetup mocht opluisteren met een StandUp verhaal over bewustzijn dat ik een minuut van te voren omgooide toen ik ontdekte dat er een kickboxer én Wim Hof trainer na mij mocht. Het was even puzzelen met de inhoud, maar het kwam goed. Toen gauw omkleden in een smoking als gast van AFAS die in hun theater 5 jaar lang de uitreiking van de Edisons hosten. Een jaarlijks hoogtepunt van de muziekindustrie, maar dan op zijn Nederlands :) Leuk om een keer mee te mogen maken. Met vooral artiesten die mijn dochters goed kennen en ik niet. Ik wordt oud....

2. Herman Kopinga, Lykle de Vries, Mark Meinema en ik kennen elkaar  al bijna 15 jaar uit het Groningse. Dat bleek erg in ons voordeel toen we de kans kregen om onze gezamenlijke expertise in een webinar/paneldiscussie te delen voor leden van de KNVI. Dat smaakt naar meer. Herman is ook te zien in de documentaire over kenniswerk die in 2019 uitkwam en al sparrend leverde dat een prachtinzicht op:

In veel organisaties waar ik kom, vooral bij de overheid, heeft men het vaker over het primaire proces dat leidend moet zijn. Doorgaans bezigen ze die term heel gewichtig. Kort door de bocht bedoelen ze ongeveer dat waar ze verantwoordelijk voor zijn als organisatie goed moet blijven werken. En terecht.

Maar in situaties waarin ik het aan de stok heb met de IT- en IV(informatievoorziening)clubs van organisaties hoor ik vaak dat het primaire proces goed geregeld is. Wat ze bedoelen is het geformaliseerde deel ervan. Alles dat is afgesproken en vastgelegd.

Wat ze alleen vergeten is dat het niet-geformaliseerde deel ook nog bestaat. En daarnaast ook nog het persoonlijke deel van het proces. Die twee laatste elementen zorgen ervoor dat processen überhaupt functioneren. Organisaties hebben een blinde vlek voor hoe belangrijk het is om daar ook aandacht aan te schenken. Ik vermoed zelfs dat in organisaties waar veel misgaat, de oorzaak te vinden is in dit aspect. Mocht je denken, Martijn, wat heb je dit rommelig opgeschreven, dat klopt. Ik ben er nog op aan het kauwen. Maar we hebben hier zeker iets relevants en nieuws te pakken :)


3. Ik nam een podcast op voor de Werkvereniging met Geert-Jan Waasdorp van de Intelligence Group. Roos en ik genieten echt van elke aflevering die we maken, maar soms hebben we een gast met wie we nog wel vele uren door willen kletsen en Geert-Jan was er zo één. Ongelofelijk hoeveel kennis en data hij paraat heeft over de arbeidsmarkt. Voor alle lezers van mijn weekberichten die met arbeidsmarktpuzzels en beleid bezig zijn: probeer koffie met hem te drinken. De podcast komt gauw online in je favoriete podcast app. Hier kun je het archief vinden. 
 

4.  Op woensdag had ik een sessie voor de ABD, waar van 8 verschillende ministeries mensen kwamen meedoen aan mijn masterclass over 'Ons werk is stuk' en wat er aan te doen. Met de wat langere sessies kun je mooi de diepte in en het gesprek aangaan over dit onderwerp. Dat gaat zeker leiden tot meer moois. De dag erop mocht ik bij De Nederlandse Bank een lezing geven over Digitale Fitheid. Leuke plekken! Het meest verheugd was ik met deze video dat gemaakt werkt door het ministerie van Economische Zaken voor de Maand van de Digitale Fitheid. In tien minuten het hele verhaal. Deel hem vooral met de mensen die Digitale Fitheid het hardste nodig hebben. En met HR-mensen die het verband tussen werkdruk, werkgeluk en Digitale Fitheid nog niet gevonden hebben... 


5. Genieke Hertoghs, met wie ik graag samenwerk, heeft een nieuw boek. Over wat er gebeurt als je mensen de ruimte geeft om na te denken en zelf te kiezen. Als expert op het gebied van het onbewuste brein geeft ze er veel lezingen en workshops over. Haar vorige boek, Impact, doe ik regelmatig cadeau aan bestuurders die dat goed kunne n gebruiker, en sinds deze week is haar nieuwe boek uit;  Don't push me! Ik mocht er een quote voor aanleveren na het lezen van het manuscript:
 
Dramkonten. Ik vind ze vermoeiend en vervelend. En ze hebben niet eens door dat ze het doen. ‘Don’t push me’ zou de bijbel moeten zijn van elke dramkont. Het geeft rake inzichten in wat er gebeurt als je stopt met drammen en gaat verkennen. Daar wordt de wereld snel een stuk mooier van.

Ik ben reuze benieuwd waar het boek de komende tijd opduikt. Ik verwacht er best veel van. Via deze link verloot ik drie exemplaren.


Dank voor het lezen!


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ