Martijn Aslander

February 28, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 08 2023)


54868A0C-8E69-4FF7-B407-DA1F12D8E01A_1_105_c.jpeg


De achtste week van 2023 ligt alweer achter onze rug. Voorjaarsvakantietijd. Mensen zijn aan het afronden voor hun vakantie, en dat merk je aan alles. Het sprekersvak is seizoensarbeid, met een dip in februari, mei, en juli en augustus. Gelukkig is het het maar een deel van mijn werkzaamheden. Ik kluste met een hogedrukspuit in de tuin, zette me in voor de school van de kinderen, en had sprak een paar mensen die ik veel te lang niet gezien had. Op vrijdag organiseerde ik de eerste in een lijst mooie etentjes en omdat de kids met hun moeder voor het eerst naar de sneeuw gingen had ik een lang leeg weekend. Heerlijk!



1.  De mannen achter Highrise, Basecamp en Hey.com (tevens de auteurs van het nog steeds geweldige boek Rework) doen niet aan roadmaps en idee-boxen voor suggesties over hoe hun software ontwikkeling eruit zou moeten zien. Ze ontwikkelen heel autonoom digitaal werkgereedschap dat ze zelf zouden willen hebben. Daardoor kom je als gebruiker, in mijn geval het mail, blog en nieuwsbriefplatform Hey.com waarmee ik deze weekberichten schrijf en publiceer, af en toe onverwacht in het bezit van nieuwe krachtige functionaliteit.

Wat als je vooraf al onderkent dat er aan veel mails, zoals bijvoorbeeld een factuur of een aanvraag voor een optreden een voorspelbare workflow vastzit, die meerdere voorspelbare stapjes bevat? Dat zal bij bijna iedereen het geval zijn. Sinds een paar weken kan ik mail op een soort Kanban/Trello-manier van kolom naar kolom schuiven, om zo visueel te kunnen zien wat de volgende stap is van mijn mails. De meeste mail in ieders inbox heb je al eens bekeken, een microseconde overwogen wat je er eventueel mee zou moeten, om vervolgens naar andere mails te kijken enzovoort. De meeste mails die nu in je inbox staan hebben al denkwerk veroorzaakt, maar elke keer opnieuw bedenken wat er ook alweer mee moest is zonde van je tijd en aandacht. Dat hebben ze bij Hey nu slim opgelost. Hier wat meer erover. Ik ken geen mailprogramma's die dit bieden, een hele mooie feature!


2.  Afgelopen week had ik fijn contact met M.J. Bonthuis, die ik veel te lang niet gesproken had. Of ik wat ondernemers uit haar netwerk kon helpen met Digitale Fitheid? Van het één kwam het ander en zo kwamen we te spreken over privacy, en gegevensbescherming. En over de debiele misverstanden over de AVG waardoor bureaucraten steevast in de kramp schieten als je iemands naam of contactgegevens slim wil bewaren. Komende tijd kijken we samen hoe we dat op Digitale Fitheid kunnen ontwarren. Ik wed dat daar een hoop mensen blij van gaan worden. De kapstok met 5 pijlers die ik een paar jaar geleden met Mark bedacht voor de elementen van Digitale Fitheid blijkt nog steeds robuust. Kennis en competenties over privacy horen natuurlijk gewoon bij pijler 2; Digitale Hygiëne. Binnenkort meer daarover.   


3. Ik woon vlakbij de school van mijn kinderen, en met regelmaat mag ik helpen bij klusjes voor de school, zoals knutselen of een excursie. En vaak past dat gelukkig. Afgelopen week ging ik met de hele klas van de oudste naar een museum in de buurt waar ik nog nooit over gehoord had. Het Verwey museum. Een historisch museum over de geschiedenis van Haarlem. Het paste perfect in the kwartaal thema waar de klas mee bezig was. Mocht je een keer in Haarlem zijn, een verborgen parel!

4. Op maandag hadden we alweer de 15e Digitale Fitheid Community meetup, die steeds drukker en gezelliger wordt. Op de foto hierboven zie je Renée, onze chef aandacht, Eva Leffef aankondigen die een mooi verhaal hield over hoe je in teams slimmer kunt werken met Miro (de meeste mensen gebruiken het nog steeds alleen als een brainstormtool met digitale gele briefjes)en Rijn Vogelaar gaf een demo over zijn digitale-detox tiendaagse die hij eind maart lanceert. Komende week zijn de videos ervan te bekijken op ons platform. Een account is en blijft gratis!

In de avond hadden we een mooie groepje bijeen op de twee-maandelijkse PKM-meetup die ik samen met het KNVI organiseer.  De beta-versie van www.persoonlijkkennismangement.nl is live, een handig beginpunt voor mensen die meer over PKM willen weten. Met de release van de Nederlandse versie van het boek Building a second brain van Tiago Forte deze week vermoed ik dat de aandacht ervoor flink zal toenemen. Ik schreef er dit over op de achterflap van het boek:

'Dit boek geeft je inzicht in de kracht en het belang van je eigen informatiekapitaal. Sinds Getting Things Done is er geen boek geweest dat zoveel opschudding zal veroorzaken in de wereld van werk. 
 
Vrij Nederland zat er bovenop en bracht een pittig stukje uit over het fenomeen Second Brain. Net zoals ze eerder deden met het fenomeen Quantified Self. Heel jammer dat ze niet gewoon even bellen voor meerdere perspectieven. Daarmee voelt het al snel als clickbait. Mark schreef treffend op waar de analyse van Vrij Nederland mank ging. Persoonlijk denk ik dat als toeschouwer naar fenomenen kijken zonder er zelf deel aan te nemen je sowieso een eenzijdig beeld geeft. Precies het thema waar Tim Urban's nieuwe boek over gaat; What's our problem?

5. In 1998 schreef ik in een geïnspireerde bui de tekst op deze site. Vér voor dat de contouren van de netwerk- en informatiesamenleving zich aandienden. Waar ik aan de oppervlakte zichtbaar ben als spreker, schrijver, dingen-regelaar of teamchef, is de motor van alles een driehoek van mensen, informatie en ideeën. Noem het wat je wilt (ik realiseer me dat het vaag klinkt), maar ik noem het Elvenstone.  Ik sprak er vorige zomer uitgebreid over in de Eindbazen-podcast. Na mijn 50e verjaardag ben ik gaan nadenken wat ik met dat enorme netwerk (vele duizenden) van bijzondere mensen zou willen doen. De komende jaren ga ik dat uitvogelen en afgelopen vrijdag begon ik met een mooi etentje waar ik sprekers, en schrijvers bijeenbracht. Dat leverde acuut de dynamiek en het 1+1=3 gevoel op dat ik beoogde. Daar horen jullie komende jaren nog veel meer van!

6. Struinend op het web kwam ik een mooi stuk tegen over waarom we van Apple nog weinig tot niks hoorden in het ChatGPT-geweld. En werd enthousiast omdat non-invasieve glucose-meting (bloedsuiker meten zonder te prikken) op een Apple Watch steeds dichterbij komt. Dat wordt dé grote doorbraak van Apple als health-speler. En keek ik ineens heel anders naar de kansen van waterstof door een heel nieuw perspectief. Ik keek op AppleTV met onverwacht veel plezier naar de serie Shrinking met Harrison Ford.. Ik ving met Pokémon Go zowel Primal Groudon als Primal Kyogre, maar dat is verder niet belangrijk, al had ik er behoorlijk lol in. 



Dank voor het lezen! Wat langer dan normaal, maar blijkbaar levert drie weken griep een enorme boost erna op 😄


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.





About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ