Martijn Aslander

February 22, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 07 2023)

96CFD6CF-DD60-43B1-A7C3-CC6A5EF193D6_1_105_c.jpeg


Week 8 was een fijne week. Een paar rustige dagen met kids en veel vriendjes over de vloer, en een mooie opname sessie in de prachtige bibliotheek in Haarlem,  gevolgd door wat dagen kris kras door het land met veel ontmoetingen. Onderweg en tussendoor veel bellen om de gevolgen van drie weken ziek zijn wat te beperken, terwijl ik genoot van de nieuwe energie die ik een tijdje kwijt was. Ik bezocht met mijn lief de 250e voorstelling van Cruijff de Musical en bezocht Groningen waar ik mocht optreden voor DUO in Martiniplaza.  Op vrijdag vierden we de feestelijke afsluiting van onze eerste open leergang Digitale Fitheid en het weekend sloot ik af met een snoepspeurtocht dat het thema was van het kinderfeestje van mijn jongste :) O ja, ik nam met Lykle ook nog twee podcasts op voor Digitale Fitheid met Rijn Vogelaar en Brenno de Winter.



1. Nog een dikke week te gaan en de Maand van de Digitale Fitheid start. Niet eerder deed ik een project waarbij ik op voorhand al duidelijk kon maken dat ik me er minstens 5 jaar aan zou verbinden. Het maakt dat ik rustig met de mensen eromheen ergens naar toe kan werken zonder de druk die komt kijken bij een eenmalig project dat in één keer goed moet. We hebben immers wel even. Maar het enthousiasme van de mensen die betrokken zijn is ongekend. Vooroverleg, afstemming en dat soort zaken combineerden we afgelopen maanden met onze maandelijkse Digitale Fitheid Community bijeenkomsten op de derde maandag van de maand in Utrecht bij Seats2Meet. 

Blijkbaar heb je genoeg aan een handjevol mensen die precies snappen wat je wilt bereiken en hoe je daar wilt komen. De ambitie is om in een paar jaar tijd 4 miljoen schermwerkers flink wat digitaal fitter te krijgen, wat volgens ons meer dan hard nodig is. We zijn in steeds meer organisaties, zowel bij de overheden en in het bedrijfsleven de mensen aan het het vinden en aan het verbinden met de anderen die het onderwerp gaaf vinden en een zetje willen geven.  Zet ze bij elkaar en ze buitelen over elkaar heen van ideeën en kansen.

Zo gaat de provincie Gelderland op bezoek bij de gemeente Amsterdam en omgekeerd, om van elkaar te leren, zijn er bij De Nederlandse Bank dagelijks sessies en doen veel teams mee aan de digitale detox tiendaagse die Rijn Vogelaar aan het maken is en testen clubs hun Digitale Fitheid met onze Digitale Fitheid Test, die we met regelmaat aan het verbeteren en aanvullen zijn. Binnenkort kun je op team-niveau je resultaten vergelijken zodat je weet waar je nog wat te ontwikkelen hebt. 


2. In Groningen had ik een goedgevulde zaal in Martiniplaza vol DUO-medewerkers. De voormalige informatiebeheer groep, van de ov-jaarkaart en de studieleningen. Het was een goed georganiseerd evenement met collega-sprekers als Marloes Pomp en Peter Joosten, afgewisseld met een leuke game, genoeg ruimte voor ontmoetingen en prima catering tussendoor en achteraf. En het gebeurde weer.

8C7C714F-2109-4170-B8C8-8FAEB7C07EDD_1_105_c.jpeg


De magie van het theater. Niet normaal hoe enorm het verschil is als spreker tussen een zaaltje in een overheidsgebouw en in een heus theater.  Aan alles kun je merken dat het publiek anders reageert en dat dat jou als spreker ook meer ruimte en mogelijkheden geeft. Op de één of andere manier verandert een lezing in een show. Fijn om te voelen, en vooral mooi qua impact. Bijna de hele zaal keek binnen een dag op de linkjes met referentiemateriaal dat ik bij ze achterliet, en het regende leuke reacties via het web.  De komende maanden zal ik mijn oude ideeën voor theater-plannen eens afstoffen....


3. Op vrijdag sloten Mark en ik onze eerste, in eigen beheer ontworpen en georganiseerde leergang af. In coronatijd hadden we veel geoefend met clubs als Noorderlink en Binnenlands Bestuur, en nu deden we voor het eerst alles zelf. Met een mooie club van meer dan twintig mensen uit allerlei branches hielpen we ze in 17 sessies in een paar maanden tijd verder met hun Digitale Fitheid. Op de foto hierboven zie je een deel van de deelnemers met hun zeer verdiende Digitale Fitheid Certificaat. Naast de deelnemers leerden ook Mark en ik een hoop en staan we te popelen om de tweede leergang die op 13 april start te geven. De eerste aanmeldingen van vroegboekers zijn binnen, en we hebben nog plek.

Wil je meer mentale ruimte en meer slagkracht? En weet je dat je met al dat digitale geweld en alle informatie toch echt wat moet aanpakken en verbeteren, doe dan mee. Samen leer je sneller, en veel mensen hebben toch een stok achter de deur nodig om op een onderwerp als dit echt wat aan te gaan pakken. En we helpen graag! Hier kun je de aanmeld-link vinden. 


4. Ik ben al jaren fan van Tim Urban. Dit filmpje over uitstelgedrag is niet alleen hilarisch maar ook zeer spot-on. Fans van Tim moesten maar liefst 6(!) jaar wachten tot zijn boek eindelijk af was. Over het hele proces schreef hij een prachtig stukje. Maar zijn boek is er sinds een paar dagen. Een dikke aanrader. Het gaat over wat er in hemelsnaam aan de hand is met de mensheid. En waarom we meeste mensen zich op social media en in het publieke debat gedragen als kleuters. Tim dook in deze complexe materie en viel diep in the rabbit hole. Ik ben al een heel stuk in het boek en het leest als een trein, vol met vrolijke cartoons die heel duidelijk maken waar er van alles misgaat.

Scherm­afbeelding 2023-02-22 om 12.00.14.jpg




Een must read voor iedereen die zich bezighoudt of druk maakt over onze samenleving!




5. Door al het geweld rondom Chat-GPT zou je haast vergeten dat er ook rondom VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) van alles op ons af gaat komen. Iemand speelde al met wat er zou gebeuren als je Obsidian zou bekijken in een AR-sessie. Ik kan niet wachten tot Apple op de WWDC gaat vertellen hoe ze die technologie en hardware gaan toepassen. Mijn data-set is er klaar voor! Qua nieuwe apps ben ik ben een nieuwe soort browser aan het spelen, Arc.  Op mijn iPhone test ik een AI-tool om te zoeken in mijn foto's op een krachtiger manier van via de foto-app van Apple zelf. En op mijn Mac heeft de killer-app Alfred het na jaren trouwe dienst verloren van Raycast. Allemaal getipt door Joost Plattel overigens!





Dank voor het lezen!

Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid