radovan

April 30, 2021

r.5.0 — historie & budoucnost auta III

v minulých dvou příspěvcích jsem se prohrabal kdejakým autem a skončil jsem u dvou možností. kterou z nich vybrat?

crafter & caddy
původně jsem zvažoval crafter. nejkratší a nejnižší verzi. do ní bych se pohodlně vešel naprosto se vším, co mě napadlo. i kolo by se tam vešlo. kolo by tam bylo potřeba, protože vjezd crafterem do některých evropských měst by nepřipadal v úvahu a já bych potřeboval dopravní prostředek na poslední míli. třeba na nákupy.
crafter.jpeg

ꜛ volkswagen crafter • render: volkswagen

ano, zvažoval jsem ho v “silničáři oranžové”. vymyslel jsem jak auto zařídit. následně jsem se vrhnul na zjištění, kolik by to stálo. lehce přes mega za craftera je v pořádku, ale dál už to je horší. velké auto žádá hodně materiálu na vnitřní vybavení. a tím to nekončí. velké auto má taky značnou spotřebu a drahé pojištění. crafter bych si mohl koupit, ale jeho provoz by mě stál tolik, že by mi víceméně nezbylo na to s ním jezdit dál než do kladna.

proto jsem začal uvažovat nad caddy maxi, což je o trochu delší verze caddy. dovnitř se rozhodně nevejde kolo. ale stále se tam vejde to, co tam opravdu nutně potřebuju. nic moc navíc. značnou výhodou je cena. auto samotné není o moc levnější a vyjde zhruba na 900k. jenže proti crafteru má poloviční spotřebu a taky o něco levnější pojištění. plus se do něj vejde míň věcí a tudíž budu muset za míň věcí zaplatit.

caddy.jpeg

ꜛ volkswagen caddy maxi • render: volkswagen

o tom, že je caddy maxi správná varianta jsem se přesvědčil když mi kamarád na tři měsíce půjčil peugeot rifter, což je rodinné auto s prakticky stejnými rozměry jako caddy maxi.

Photo 30. 3. 2021 140619.jpg

ꜛ peugeot rifter

co se vejde do caddy?
odmítam auto předělávat na legální obytný vůz protože legislativa žádá aby se v tom dalo sedět, spát a vařit jídlo. důsledkem těchhle požadavků je, že většina obytných aut vypadá stejně — jako californie od volkswagenu. je tam sedačka co se dá rozložit na postel a kuchyňka s plynovým sporákem. obvykle taky nějaké 230v zásuvky. nic z toho mi nevyhovuje.

necham tedy auto jako nákladní. to sice znamená nutnost nechat přepážku mezi předními sedačkami a nákladním prostorem, ale to nevadí protože aspoň nebudu muset řešit závěsy pro soukromí a tmu na spaní za sedačky. jen do ní přidam kočkolez. vzadu pak bude postel s úložnými prostory pod ní a cosi jako kuchyňka. víceméně skříňka na které bude umyvadlo a prostor na přípravu jídla. kromě toho, co lze považovat za nábytek, v autě musí být chemická toaleta, nádrže tak na 100 litrů vody pro umyvadlo a sprchu která se připojí v zadních dveřích a malá lednička. někde v prostorách mezi tím vším bude místo na jídlo, oblečení a výbavu pro dvě kočky, které budou jezdit se mnou.

Photo 29. 3. 2021 213215.jpg


abych se vyhnul jakýmkoliv revizím, nebude tam plyn ani 230v zásuvky. teplé jídlo vyřeší malý turistický vařič. stejně si i doma, kde mám sporák, vystačim skoro pořád se studenými jídly. a elektřinu obstarají solární panel na střeše, druhá baterka a usb zásuvky. dneska se dá všechno, co vlastnim, nabít přes usb-c, takže invertor a 230v zásuvky jsou celkem zbytečnost. o teplo se pak postará trocha izolace a teplovzdušné topení na benzín.

všechno musí být vyndavací kvůli stk a taky protože to auto nechci úplně zabít vestavbou. francouzská policie bude nepochybně prudit i na dálnici, takže to bude muset být nejen vyndavací, ale taky snadno vyndavací v jedné osobě. usoudil jsem tedy, že bude vhodné aby všechno, co bude v autě, bylo rozdělené do několika modulů, které bude snadné z auta vyjmout. buďto všechny, nebo jen některé. to mi dá možnost auto použít i jako náklaďák v případě že budu potřebovat někam odvézt nábytek, piva, nebo nějaký materiál. většinou to budou piva.

nemám nejmenší zkušenosti s vestavbami, vlastně ani s prací rukama, takže to bude asi veselé a moje současné odhady se nakonec ukážou velmi daleko od pravdy. nicméně počítám s tím, že mi vestavba zabere zhruba rok a 150k. dalo by se to stihnout i rychleji, ale chci se vyhnout tomu, že auto za dva roky prodam abych si postavil nové a lepší. plán je proto postupovat po krocích (izolace, obložení, topení, elektro, postel, kuchyňka…) a u každého ověřit v praxi jestli plní požadavky, které na něj mám. případně další kroky upravit podle nových poznatků.

co si od toho slibuju?
finální stav auta by mi měl umožnit práci a zábavu. chci, orientačně, střídavě bydlet doma v praze a jezdit po evropě. tipuji tři týdny doma, tři týdny na cestách. jak to vyjde. během ježdění pak budu standardně pracovat z auta, pláží, nebo kaváren a ve volném čase fotit a zkoumat okolí. na cestách mě pak doprovodí dvě kočky, které si aktuálně zvykají na existenci venku a v autě, případně dítě.

dock
finálním krokem plánu je dock. podobně jako mají dock notebooky, chci dock i pro auto. až bude auto hotové a případně i celé zaplacené, rád bych koupil pozemek někde na sever od prahy a na něm udělal něco, co se dá nazvat obytnou garáží — prostě dockina. jednoduchou dřevostavbu kde se do přízemí zaparkuje auto a do patra já sám. posloužilo by to jako chata, v případě nutnosti i jako trvalé bydlení v kategorii tiny home. vzhledem k tomu, že o pozemcích a stavbách domů vím ještě míň než o přestavbách aut, je tahle část plánu celkem v mlze.

Photo 30. 3. 2021 02912.jpg


a dál?
při troše štěstí auto objednam letos na podzim a na jaře mi ho dodají. věřim že už samotná objednávka bude celkem veselá, takže se tu o ní později zmínim stejně jako o tom, jak tenhle plán pokračuje. ale do té doby… fotky a občas taky odkazy.

poděkování
moc děkuji za možnost si důkladně vyzkoušet auta a lépe se rozhodnout, co si chci koupit a proč. ne vždy přímo souvisely s obytnou dodávkou, ale vždy mi pomohly pochopit co který výrobce umí nabídnout, jaké věci lze dnes v autě mít a taky mi pomohly uspořádat myšlenky.

  • lukáš & tamara kofroňovi
    •  suzuki ignis
    •  bmw 3 combi
    •  peugeot rifter gt
  • lili hasincová & lukáš výmola
    •  volkswagen passat variant 
  • jakub veselý
    •  volkswagen transporter
  • škoda auto
    •  škoda superb scout combi
    •  škoda fabia monte carlo
  • volkswagen
    •  volkswagen id.3
  • toyota
    •  toyota hilux