Martijn Aslander

January 9, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 01 2023)

28E7EA6F-39E7-4135-B3C0-7EA1FCD54E4E_1_105_c.jpeg



Ha! 2023 is begonnen! En ik heb er zin in. De eerste week begon in Drenthe met kids en familie, en via een fijn treintripje naar Stuttgart eindigde het in een weekend vol uitstapjes en fijne dingen. Tussendoor dacht ik na over wat ik in 2023 wil ervaren, leren en ontdekken, en hoe ik de eerste 12 weken van het jaar kan gebruiken om dat alles in goede banen te leiden. Sinds mijn ontdekking van de nieuwe Freeform app een paar weken terug werd ik per dag blijer van dit nieuwe werkgereedschap, en bouwde ik met wat hulp wat nieuwe workflows via de opdrachten-app, Drafts en Obsidian. Ik ben klaar voor dit jaar 💪


1. Een paar keer per jaar plan ik een treinreis van een uur of 6 in, met zo weinig mogelijk overstappen. Het liefst naar Duitsland in een ICE met tafeltje. In de dagen ervoor ben ik thuis alles aan het ordenen, opruimen en inpakken. Alle losse eindjes qua papier, knipsels, post, bonnen etc gaan een grote koffer in, samen met een extern scherm, een handzame scanner, een paar extra powerpacks, koptelefoon en een fijn boxje voor op de hotelkamer. 

Dit keer kwam ik uit in Stuttgart, en kwam door al het werk, en de lol ervan in het geheel niet toe aan om me heen kijken daar, verder dan tien minuten van het station ben ik niet gekomen.  Op de foto erboven een sfeerimpressie :) Ik schat dat ik een paar duizend brokjes informatie door mijn handen heb laten gaan (vooral digitaal) en de koffer met papier was bij thuiskomst zo goed als leeg. 

Zo'n 48 uur in hyperfocusmodus in een omgeving zonder afleiding kan ik iedereen aanraden. Ik verwerkte een hoop moois qua research, waar ik in blogs, optredens en podcasts een hoop mee kan.


2. Via Femke Hogema kwam ik afgelopen jaar op het spoor van het boek The 12 week year, dat betoogt dat werken in kwartaalblokken beter werkt dan vanuit een jaarplan. Heel kort door de bocht stel je op een aantal voor jouw belangrijke gebieden en thema's een aantal doelen en kijk je dagelijks naar dat lijstje terwijl je jezelf afvraagt wat je die dag kan doen om die doelen een stapje dichterbij te brengen.

Mij bracht dat afgelopen jaar veel meer focus dan in de jaren ervoor. Het zorgde echt elke dag dat ik net dat extra stapje moeite deed met een belletje, mailtje of actie dan anders. Dingen gaan nu eenmaal niet vanzelf. Ik zal de laatste zijn om te beamen dat een flinke portie geluk zeker een rol speelt in veel dingen, maar ik geloof heilig in noeste arbeid en volhouden. Geduld is al jaren mijn geheime wapen in het voor elkaar krijgen van van alles. Maar in combinatie met de tips uit dat boek is het wel heel krachtig.


3. In de vakantie zag ik mooie films en series. Op Netflix verbaasde de dochter van David Lynch (Twinpeaks)  met enorm met één van de meest bizarre series die ik ooit zag; The Watcher. Verder genoot ik op Apple TV+ van Slow Horses met Gary Oldman in een briljante rol. In het IMAX-theater van Pathé zag ik deel twee van Avatar. Ik verwachtte er niet persé heel veel van, maar was snugger genoeg om hem toch in 3D te kijken. Een fantastische film, uniek in zijn soort. Mocht je kans hebben om die in 3D te kijken dan moet je dat zeker doen!  Verder keek ik twee seizoenen van Jack Ryan (in mijn jonge jaren verslond ik de boeken van Tom Clancy) en The Recruit. Seizoen 3 van Jack Ryan dat opgenomen en geschreven werd voor de inval van Rusland is bizar actueel overigens.

Verder voegde ik wat interessante boeken aan mijn leeslijst toe, waaronder In Praise of Failure. Donkerder en dieper dan veel lichtzinnige huppelboeken over dat fouten maken niet erg is. Ik ben er reuze benieuwd naar.

Qua podcast genoot ik enorm van de serie More than a feeling,  over radiolegende Alfred Lagarde, vol mooie feitjes en anekdotes, met radiohelden als Peter Holland aan het woord. Allemaal over radio in de jaren 80, toen ik me nog geen CD's kon veroorloven en er van Apple Music, Spotify of MP3 nog een vaag begin was...

Afgelopen weekend bezochten we met de kinderen het Kerstcircus (die waar een paar dagen eerder een artiest bij een gevaarlijke stunt lelijk ten val kwam), en waar stadsgenoot Hans Klok zijn kunsten vertoonde. Het circus was veel leuker dan ik had durven hopen en de kinderen keken ademloos naar alle stunts.

Het hoogtepunt was het optreden zondag van muzikale held Rufus Wainwright & Amsterdam Sinfonietta. Een mooi cadeau van de sint. In mijn eigen stad. We genoten van de nummers, waarvan we de meesten niet kenden, en waren onder de indruk van zijn humor, charisma, stembeheersing en stembereik. De toegift bestond uit prachtige vertolkingen van eigen werk en een nummer van Burt Bacharach. Zijn versie van Wrapped around your finger (van The Police) vind ik zelfs mooier dan het origineel, al speelde hij die gister niet. Zeker even kijken hoor!


4. Daar waar velen om me heen helemaal los gingen op wat je met Chat-GPT allemaal kan (en veel is indrukwekkend, maar inmiddels ook controversieel) verkneukelde ik me aan de krachtige mogelijkheden van spelen met een digitale pen, een touchscreen en de nieuwe Apple Freeform-app. Ik kom bijna niemand tegen die mijn enthousiasme deelt, en dat is meestal een heel goed voorteken :)

Momenteel zie ik Obsidian als mijn kennisbibliotheek met gestructureerde data en extreem snelle informatie, en Freeform als een balzaal met tafels vol papier en knipsels, en werkbanken vol voorstudies en lopende projecten.

Ik heb in een paar weken tijd zo'n 10.000 knipsels, screenshots en aantekeningen overzichtelijker dan ooit op meer dan 100 digitale bureaus liggen waar ik bliksemsnel bij kan en die een flinke boost aan mijn denken en creativiteit geeft. Zeker niet iets voor iedereen, en zonder een snelle touch-interface en digitale pen zinloos. Maar veelbelovend, zeker als Apple daar dit jaar ook nog VR-elementen aan toe zou voegen, en die kans is behoorlijk reëel.

De afgelopen weken maakte ik me meer vertrouwd met de Read-it-later app van het door mij bejubelde Readwise. Die is inmiddels mijn landingsplek geworden voor digitale media die ik wil bewaren, verrijken en consumeren. En de voorhoede van de Digitale Fitheid Community zweert er inmiddels ook bij. Een aanrader!

Komende maandag zijn alle leden van ons Digitale Fitheid Platform weer welkom op onze maandelijkse Meet, Greet & Learn in Utrecht. Leren, zien, delen en klooien is veel leuker met elkaar. Wees welkom (mits je een (gratis) account hebt op ons platform)!


5. Ik vind dat ik deze weekberichten tussen zondag en dinsdag mag versturen, en bij uitzondering op woensdagochtend. Vorige week lukte dat ineens voor geen meter. Maar het ging mij niet gebeuren dat ik in de laatste week van het jaar ineens geen weekbericht ging maken. Maar die heb ik dus niet verstuurd, maar wel gepost. HIER kun je hem lezen ;)



Ik wens jullie een hele fijne week en een fantastisch en gezond 2023!



Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ