Martijn Aslander

January 8, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 52 2022)

DBEBC7D7-BBF3-4451-9AC8-7F75BF1D7EF2_1_105_c.jpeg



2022 zit erop! Wat een wonderlijk jaar was dat! Oude gewoonten die razendsnel werden opgepakt alsof er nooit corona was geweest. En nieuwe gewoonten die de weg naar ons dagelijks leven gevonden hebben. Ik verwonderde me over de arbeidsmarkt, maakte me druk over starre IT- en IV-medewerkers bij grote organisaties, en genoot van de diverse schermutselingen die ik had met bureaucraten. Zowel prive als zakelijk was dit één van de beste jaren ooit. In het jaar waarin ik 50 werd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zin heb in 2023!



1. Laat ik dit laatste bericht van het jaar beginnen met een woord van dank. Aan jullie. De lezers, de meedenkers, de helpers en de critici. Dit jaar sloeg ik geen enkele week over met dit weekbericht. Ik schrijf voor mijn kinderen (voor later), voor mijn moeder (waar hangt dat jong nou weer allemaal uit) en als archief voor mezelf.  (dit jaar zo'n 125.000 woorden) Daarnaast bied ik door het delen via dit kanaal anderen de kans om zich op de hoogte stellen van waar ik me mee bezighoudt. Dat levert leuke reacties, contacten en feedback op. 

Ik zie om me heen allemaal bloggers experimenteren met advertenties en abonnementsmodellen. Maar gezien de intentie waarmee ik deze weekberichten schrijf voelt dat niet goed voor mij. Maar met jullie donaties (handig linkje 😄) faciliteren jullie deels mijn onderzoek (naar de kansen en mogelijkheden van de netwerk- en informatiesamenleving) en deel ik de resultaten in blogs, boeken, podcasts en optredens. (sommigen van jullie doneerden zelfs 100 euro, wow!)


2. Qua optredens, masterclasses en podcasts was het drukker dan ooit. Zelfs drukker dan voor de coronaperiode. Ik vermoed dat dat alles te maken heeft met de release van ons boek. Het gezegde luidt: "Wie schrijft, die blijft" en zo is het. Zo'n boek zorgt ervoor dat mensen weten dat je nieuw materiaal hebt, en er over gesproken wordt.

Ik had nooit durven dromen dat ons boek binnen een jaar een oplage boven de 10.000 exemplaren zou halen. Een mooie prestatie voor een non-fictieboek dat de traditionele pers niet eens haalde. Het is niet ondenkbaar dat we komende jaar de 20.000 gaan halen. En rondom het boek gaat er nog van alles gebeuren, met mini-boekjes, speciaal-uitgaven en een Engelse, en wellicht een Duitse en Farsi-vertaling... 


3. Inhoudelijk hield ik me dit jaar vooral bezig met me verdiepen in de wereld van werk en organiseren. Hoe mensen dingen voor elkaar krijgen, en vooral hoe ze dat organiseren blijft me intrigeren. Ik denk persoonlijk dat in de meeste grote organisaties zo'n twintig (!) procent van de mensen overbodig zijn omdat er geen of te weinig aandacht is voor Digitale Fitheid en de workflow van teams.. Dit blog van Jason Fried bevestigt mij daarin. Het komend jaar blijf ik lezen, denken, schrijven, organiseren en verbinden op dit terrein. Bijzonder happy was ik met de vele inzichten die ik met Roos Wouters boven water haalde in onze podcast Werken aan Nederland. Grosso modo zijn de meeste gasten het wel met elkaar eens. Totdat ze weer tegenover elkaar aan een onderhandelingstafel zitten, of bij de SER. Dan schieten ze in de reflex van gevestigde belangen in plaats van te doen wat juist is.


4. De treintripjes (die ik vooral gebruik voor achterstallig onderhoud en administratie) en buitenland trips bevielen me goed dit jaar. Ik was in Andalusië, Berlijn, Frankfurt en Dublin. Met de kinderen genoot ik vooral van Vlieland. Mijn vijftigste verjaardagsjaar was een genot. Ik voel me gezegend met bijzondere en lieve mensen om me heen, waarvan velen al meer dan 15 jaar meewerken in allerlei avonturen. Tot mijn 51e verjaardag ben ik nog druk met in kaart brengen van de afgelopen 25 jaar, en ben ik wat leuke boekjes erover aan het maken voor intimi. 2023 en 2024 staan in het teken van nadenken over de volgende 25 jaar, en er zijn genoeg plannen in de maak :)

5. Afgelopen week bezocht ik met de kinderen de tentoonstelling over Toetanchamon in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden. Daarna bezochten we Bruno van den Elshout en kon ik zijn nieuwste werk bewonderden in het echt. Binnenkort verloot ik een exemplaar. Op de terugweg liepen we langs paleis Noordeinde, maar dat maakte weinig indruk :) Met mijn lief, de kinderen en hun moeder gingen we om de hoek naar Moby Dick, een mooie kerstvoorstelling met een leuke komische rol van stadsgenoot Erik van Muiswinkel. We eindigden het jaar in Drenthe bij mijn moeder.

Dit weekbericht schreef ik ver over de door mij zelf opgelegde datum, en verstuurde ik derhalve niet, ik link er overmorgen naar in mijn eerste weekbericht van 2023. Ik snap ook waarom het me niet lukte om het bericht eerder uit de pen te krijgen. Zodra een weekbericht feitelijk over de afgelopen week gaat is er niks aan de hand. Maar zodra ik daarin probeer een langere periode te beschrijven of te benoemen (zoals het laatste bericht van een jaar) gaat het mis. Weer wat geleerd :)

Dank iedereen voor het lezen, feedback geven en delen. Ik zie uit naar 2023!




Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ